Annons

Gallerisvängningar..

Produkter
(logga in för att koppla)
Görs sidan om till något där männsikor kan anse sig bättre än andra lägger jag ner verksamheten till förmån för någon annan. Uppdelningar mellan seriösa/oseriösa, bättre/mindre bra människor gillar jag inte därför att de bara bygger på intolerans och inavlade fördomar.

Nu har jag iofs ganska stor tillit till våra kodares goda omdöme, de har trots allt byggt upp det som finns idag så de verkar ju ha en kännsla för vad som är bra och inte.

Mvh
Maverick
 
Nu tar du väl ändå i Fredrik!!!??? Det handlar inte om att anse sig bättre än andra, det handlar om varierande intresse. En del människor är mer intresserade än andra, så är det bara.
 
Jag håller nog också med Maverick. Jag är själv en betalande medlem men sådana stora skillnader som exempelvis att icke-betalande medlemmar inte skulle ha möjligheten att ladda upp bilder är jag strikt emot. Hela fotosidan skulle falla med en sådan begränsning tror jag. Tror heller inte på en uppdelning av "kommentera nya"-funtionen.

Jag tycker problemet är uppbrusat. Det som skulle få mig att se det annorlunda är om en stor del av fotosidans nya medlemmar missuppfattar hela poängen med att ladda upp bilder. Jag såg härom veckan någon som laddat upp bilder på sig själv ifrån någon fest. Det är vad jag kallar oseriöst.

Alla dessa katt-, släktbilder då? Visst kan man bli trött på dom men är det verkligen något man måste haka upp sig på? Alla är nybörjare någon gång. Jag hade själv en mindre bra kattbild som en av mina första bilder här. Jag såg bara motivet och inte bakgrunden/kompositionen. Efter en rad kommentarer insåg jag att bilden inte var bra och har idag utvecklades som fotograf. Nu har det gått ett år sedan dess och jag börjar för första gången känna mig riktigt nöjd med en del bilder...
 
Ja, och vad är det för fel med att låta bli att titta på det man inte är intresserad av?

Jag köper inte Kims definition på vad som är en fotograf eller inte. Troligtvis ingen annans heller, jag ger inga närmare definition själv heller eftersom jag anser att det är upp till skaparen att avgöra huruvidan han är fotograf eller inte.

Jag gillar heller inte när kattbilder, solnedgångar, mormors kalas kategoriskt döms ut som oseriösa av en hopp människor som har skapat sig en uppfattning om både vad en fotograf är och vad denne skall fotografera för att få kalla sig seriös.

Med de tongångar som gått så kan jag konstatera att Nan Goldman skulle ha dömts ut som oseriös. Hon är ju trots allt mer publicerad än någon av oss här på sidan mig veterligen. Detta om något tycker jag ger en indikation på intoleransen och att många här inte kan göra åtskillnad mellan bild och innehåll.

Det största hindret att betala för ett medlemskap skulle vara just att jag vet att jag då skulle hamna i samma gemenskap som dessa intoleranta människor som jag betraktar det. Något jag troligen inte skulle göra. Idag har jag inget behov av det som de betalande medlemskapen ger.

En stor skillnad är idag att betalar gör man mestadels för att få tillgång till resurserna, inte för att sålla bort människor som man tycker är för oviktiga för att bry sig.

Nä, så jag tar inte i. Jag ogillar elitism väldigt mycket och jag skulle nog lägga ner verksamheten här och ägna mig åt något annat.

/Maverick
 
Sonnaren skrev:
Men ge mig då för hel...e adressen till dessa nyskapande saker som gjorts med automatkamera!!
Kunde vara härligt att få se dem innan MOMA köper dem och förbjuder publicering på nätet Några automatbilder har jag sett här. Det enda "kreativa" var just att det var automatbilder. Eljest var det samma jönserier som vanligt.......
us

Även fotografer och konstnärer som Avedon och Warhol har använt sig av sådana jönserier för att nå det resultat som dom ville ha fram. Men det är klart... dom var väl inte så särskilt nyskapande och kreativa.
 
Jag misstänker att sådana här diskussioner bidrar till att medlemmar med sämre självförtroende försvinner, snarare än medlemmar med sämre bilder. Många kanske inte ens törs bli medlemmar.


Jag tror att rena nybörjare som kanske inte har någon som helst aning om hur det "ska" se ut gladeligen laddar upp sina bilder för att få tips. De mer avancerade som inser att bilden har brister törs inte ladda upp sina av rädsla för att just de ska bidra till den allt sämre kvaliteten fast det kanske skulle vara tvärtom.

Tyvärr tror jag också att färre kvinnor vågar ladda upp bilder. Kvinnor generellt (naturligtvis med stora individuella variationer) brukar enligt min mening vara alltför självkritiska.

Jag tycker inte jag sett några uppenbara medvetna släktalbum eller liknande. Tills jag är överbevisad tänker jag anse att det är en myt. Om många bilder är dåliga beror det på, tror jag, att fotografen inte vet bättre. Jag har själv lagt in några bilder som sannolikt vissa tycker är asdåliga men jag vet heller inte bättre. Enda lösningen på det är väl att alla försöker kommentera även de mindre bra bilderna.

Om man ska ha någon slags ribba så måste väl en jury titta på alla bilder och kolla om de duger innan bilderna läggs in. Och det tror jag inte någon är intresserad av.

Jag tycker många bilder är inspirerande bara som idéer även om de är tekniskt dåliga. Vem bestämmer för övrigt vad som är en bra bild? Experimentella bilder faller inte många på läppen men har naturligtvis sitt existensberättigande ändå.

Fotosidan är jättebra som den är och ger stor inspiration för min del. Det som är så bra just nu är att alla kan vara med på lika villkor. Men visst, om också admin tycker att kvaliteten börjar bli dålig får de väl göra en ny sida för dem som passar in i profilen.
 
TILLBAKA TILL RUTA 1

Okej, då är vi på ruta 1 igen! Tro inte att du är något, tro inte att du kan något, och tro inte att du är bättre än någon annan och ställ för helvete inga KRAV! Jag säger bara SUCK!

Men om jag inte vill plöja igenom 1000 st bilder på katter, solnedgångar, nakna flickvänner, fyllebilder, kompisbilder, papegojor och bilder från 80-årskalas innan jag hittar EN bild som intresserar mig? Vad ska jag göra? Ska jag behöva lämna fotosidan då eller? Är det så jävla fel att kräva lite KVALITÈ???? Dessutom behöver inte det ena utesluta det andra, läs mitt tidigare inlägg om två versioner av fotosidan så förstår ni vad jag menar!
 
Okej Fredrik, fundera på det här! Du går till en gratiskonsert där ditt favoritband ska spela, den enda haken är att 10 andra band ska spela innan just ditt favoritband ska uppträda. De andra tio banden är enligt din menig helt ointressanta och du tycker helt enkelt inte om deras musik.

Du får då veta att du för 200 spänn kan köpa en biljett till en efterspelning med bara ditt favoritband, och om du köper den biljetten så hamnar du inte bara bland en massa människor som delar ditt intresse och diggar samma sak, du slipper ju dessutom lyssna på dom andra banden som du redan vet (av erfarenhet) att du inte gillar.

Är du då en uppstoppad elitist om du köper biljetten till ditt favoritband? Är du en snobb som inte lyssnar på de andra banden?
 
Hej

Du har helt rätt. Men jag läste allt som skrevs i denna tråd och kom till den slutsatsen.

Vi har betyg, vi har en top 10 lista, varför inte ta steget fullt ut.....

Skämt o sido. Det finns ett kalrare och bättre budskap hos de flesta som skrivit här, det är kritiken som är viktigt, inte betyget. Hjälper kritiken en att bli bättre så år det mycket värt.

Roine


Hassan skrev:
Jag tycker roinek´s förslag låter som om fotosidan skulle bli en enda stor tävling.
 
Liax skrev:
Okej Fredrik, fundera på det här! Du går till en gratiskonsert där ditt favoritband ska spela, den enda haken är att 10 andra band ska spela innan just ditt favoritband ska uppträda. De andra tio banden är enligt din menig helt ointressanta och du tycker helt enkelt inte om deras musik.

Du får då veta att du för 200 spänn kan köpa en biljett till en efterspelning med bara ditt favoritband, och om du köper den biljetten så hamnar du inte bara bland en massa människor som delar ditt intresse och diggar samma sak, du slipper ju dessutom lyssna på dom andra banden som du redan vet (av erfarenhet) att du inte gillar.

Är du då en uppstoppad elitist om du köper biljetten till ditt favoritband? Är du en snobb som inte lyssnar på de andra banden?

Men Joakim tänk om ett eller flera av dom andra banden faktiskt har utvecklats positivt och gör en väldigt bra spelning och Fredriks favoritband gör en riktigt dålig spelning i brist på motivation eller nått annat.

Jag har för övrigt "roat" mig med att titta på lite guld och silver medlemmars bilder och hittar Katter, solnedgångar, kompisar, flickvänner, halv/hel nakna flickor och en massa andra bilder som inte sticker ut så där jättemycket !
 
Senast ändrad:
Visst, alla vill bara se högkvalitativa bilder. Men vem ska bestämma vad du eller jag tycker är högkvalitativt?

Att ställa krav är nog både bra och viktigt men ju mer man inskränker friheten, desto stelare och tristare kommer fotosidan att bli. (Kanske ska man skippa sådana här vilda diskussioner. Det är ju så otrevligt)

Om du menar det du skriver är det själva motiven du hakar upp dig på. Enligt ditt förslag ska alltså de som pröjsar lova att inte ladda upp katter och solnedgångar. Det faller såklart på sin egen orimlighet eftersom det finns bra bilder både av katter och solnedgångar.

Som många andra skrivit är det heller ingen garanti att kvaliteten blir bättre bara för att det kostar. Man får bara färre medlemmar och de med gott självförtroende men inte nödvändigtvis de duktiga.

Ett bättre alternativ är väl isåfall om admin kan utveckla söksystemet så man kan sortera bort oönskade bilder på något listigt sätt.
 
Jag förstår hur du tänker Örjan, men det finns en viktig skillnad, konserter går man oftast inte på flera gånger i veckan. Jag är däremot inne på fotosidan flera gånger i veckan och kollar, och jag har chansen att kolla in alla bilder när jag har lust. Men jag kanske inte vill behöva göra det varje gång, kanske vill jag fokusera mig på bilder som jag av erfarenhet vet inspirerar och utvecklar mig, och inte på bilder som gör mig helt likgiltig.
 
Jag håller inte alls med dig Åsa

Men min åsikt är redovisad, så jag tänker inte ta mer utrymme här.
 
Maverick skrev:
Görs sidan om till något där männsikor kan anse sig bättre än andra lägger jag ner verksamheten till förmån för någon annan. Uppdelningar mellan seriösa/oseriösa, bättre/mindre bra människor gillar jag inte därför att de bara bygger på intolerans och inavlade fördomar.

Nu har jag iofs ganska stor tillit till våra kodares goda omdöme, de har trots allt byggt upp det som finns idag så de verkar ju ha en kännsla för vad som är bra och inte.

Mvh
Maverick
Bättre människor???Intolerans?? Inavlade fördomar??????(menar du att det finns genetiskt betingade fördomar????????????)
Är det v ä l d ig t varmt där du är?
Us
 
Det tycker jag låter som att ställa väldigt höga krav på fotosidans medlemmar. Jag tycker man kan göra jämförelsen med en CD istället för en konsert. Dom låtarna man inte tycker om kan man lätt skippa förbi tills det kommer någon som passar.

Annars kan man ju välja att få upp bilderna som översikt och hoppa över dom bilderna man direkt ser är på motiv man ogillar...
 
Ulf: vad tror du själv, för att använda en klyscha från värnplikten.

En konsert är antingen gratis och då är den det. Ska jag betala två hundra spänn så är den inte längre gratis.

Det de flesta här talar om är inskränka de icke-betalande medlemmarnas möjligheter snarare än att ge silver- guldmelemmar utökad funktionalitet. En funktionalitet som mer eller mindre redan finns då ni har möjlighet att skapa bokmärke för era favvisfotografer.

Jag gillar fortfarande inte att någon ska göra bedömningen av vad som är god fotografi och inte.

Under helgen har det kommit in mindre 600bilder. Det tog mig tio minuter en kvart att med hjälp av översikten se vilka bilder som intresserade mig vilket var en handfull. Sedan var det bara att gå in på dessa bilder och granska närmare. Ser fortfarande inte ditt problem med mängdvisa dåliga bilder. Det finns mycket som jag inte är intresserad över men de hoppar jag över.

Om alla ansluter sig så är problemet tillbaka och vad ska ni göra då?

/Maverick
 
Jag håller för en gångs skull helt och fullt med Maverick. Det finns inget att tillägga.
 
RobGum skrev:
Det tycker jag låter som att ställa väldigt höga krav på fotosidans medlemmar. Jag tycker man kan göra jämförelsen med en CD istället för en konsert. Dom låtarna man inte tycker om kan man lätt skippa förbi tills det kommer någon som passar.

Annars kan man ju välja att få upp bilderna som översikt och hoppa över dom bilderna man direkt ser är på motiv man ogillar...


Eller varför inte skippa hela Cd´n och sätta på en bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.