Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra en egen hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalle_B skrev:
ja men det kostar ju stålars.. telia är ju "gratis" eftersom jag redan har deras skit ADSL

Glöm telias hemsidesutrymme. Telia låter inte dig köra något som helst automatiserande på deras servrar, ingenting! Det enda du kan göra där är att ladda upp filer. Det som rekommenderas här är program som är tänkta att köras på servern. Så vill du utforska de programtips du fått här så måste du skaffa dig ett webbhotell med stöd för de programspråk och ev. databaser som programmen i fråga kräver.
 
Baah.. tror aldrig jag har blivit possitivt överraskad av telias tjäster.. aldrig... men ok.. jag får leta webhotel då... grrrrrrrrr tack gubbar, så slipper jag ringa telia o fråga om dom stödjer tjäänsterna..
 
Re: Re: ASP

hailstorm skrev:
vad menar du?
En modul som hanterar vad som är beskrivet eller vadå?
isåfall heter det script...

Menar du verkligen det...ojdå...

Frågan var snarast ställd till personer som är insatta i asp-programmering.

suck
 
Re: Re: Re: ASP

R_Aalto skrev:
Menar du verkligen det...ojdå...

Frågan var snarast ställd till personer som är insatta i asp-programmering.

suck

jag vet precis vad du menar tro inget annat. Ordet hack betyder från början slarvigt skriven kod och övergick sedan till att betyda just script (alternativt hack = skriva kod)... absolut inte rätt benämning mao.
 
En annan variant av php/mySQL kan vara textpattern (www.textpattern.com), som jag kör. Det är iofs mest inriktat på bloggande, men man kan göra lite vad som helst med det. Det tar ett tag att fatta hur det funkar... men när man fattat är det mycket bra.

Ni kan kolla här om ni vill (shameless plug):

http://blog.hform.se/

*h
 
Hej Kalle!

Om du inte har webbsidan på en server som tillåter programmeringsspråk som php eller databaser som mysql så kanske du kan pröva JAlbum?

Med det programmet lägger du "bara" dina bilder i valfri mappstruktur. Därefter trycker du på en knapp för att generera upp webbsidaorna med tillhörande bilder. Sedan trycker du på publiceringsknappen och hela rasket skickas upp till "din" webbserver.

Det finns en mängd färdiga mallar och färgscheman att välja mellan. När du blir lite mer varm i kläderna kan du även skapa egna scheman.

Här är ett par exempel som jag genererat:
Baserad på färdigt schema: http://www.lundkvistarna.se/elis

Baserad på anpassat schema: http://www.fotografiska.org
(Alla gallerier på webbplatsen.)

Anpassat schema + egen kod: http://www.fotografiska.org/voter/Oktober05
(Egen kod för röstning kräver php + mysql)


mvh Mattias
 
Hjälp med en hemsida.

Jag ser att det finns många duktiga hemsidebyggare på fotosidan och jag är inte en av dom, men däremot så har jag redan en färdig se domän som jag önskar att starta upp så om det finns någon som mot en skälig betalning åtar sig det jobbet så är det bara att kontakta mig, mina uppgifter finns här på fotosidan.

// Håkan
 
Hmmm...
Med min begränsade kunskap går det inte längre... Jag tankade hem MG2 och slängde upp det till mitt webbhotell. När jag sedan ska sparka igång det hela så får jag det felmeddelandet som syns längst ner. Jag har skapat en mapp till med namnet "pictures" men det hjälper inte. Vad menas med "chmod to 777"?

På de två översta raderna får jag "Failure" men på rad tre och fyra får jag "Success".
 

Bilagor

  • klipp.jpg
    klipp.jpg
    9.7 KB · Visningar: 172
De menar att du ska ge behörigheter till alla att skriva i de katalogerna. Det gör du antigen genom en telnet shell eller med ett ftp prrogram.

Jag använder mig av Core ftp och jag brukar högerklicka på mappen och changar permissions (tror jag att det heter).

chmod 777 commandot gör samma sak fast i telnet (eller SSH) shell. Du bläddrar dig fram till rätt mapp (typ den map som innehåller mappen som du ska ändra permissions till) och kör commandot:

chmod 777 mappensomduändrarbehörigheten

om du sedan kör en ls -l ser du att det står:

drwxrwxrwx framför mappensomduändrarbehörigheten villket innebär att du har gett full behörighet till dina script (och alla andra) att läsa, skriva och executa i mappen.

Rörigt eller hur...? Det är UNIX det... ;-)
 
Tusen tack!!!
Jag högerklickade och ändrade, funkar kalas. Jag fattar nada bara, hoppas det inte krånglar mer...

Tack också till Kalle Bexelius för lånet av din tråd, hoppas du inte tar illa upp.
 
haha.. knappast.. det är väl därför vi skapar trådar? för att hjälpa varandra... det som gagnar mig gagnar kanske andra och den hjälp du fick nu kommer jag troligtvis behöva senare när jag har skaffat ett webhotel :))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.