Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gömslen på bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag förvisso varken korp eller örn vid min åtel, bara skator & ormvråkar som jag plåtar. Men principen är säkert densamma, bara örnarna lär vara försiktigare. Jag har mellan 4 och 8 meter till åtlarna. Fast gömsle, tyg runt objektivet och en liten kamouflerad tittglugg vid sidan. Både ljud och rörelse verkar känsligt men bara man vrider objektivet långsamt så är det ingen som bryr sig.

Angående kylan kan jag rekommendera varm dricka och varm mat. Röra sig så mkt som möjligt i gömslet utan att väsnas och så finns det handvärmare med glödande kolstavar som är rätt bra. Att hålla på med kaminer och greja är nog lite knepigare, speciellt i tält!

Lycka Till!
 
Tack för alla tips! Jag skall ställa ut gömslet så fåglarna hinner vänja sig med det. Skall prova lägga ut maten på 20-25 meter också.

Tack än en gång för alla värdefulla tips!

mvh,
Edvard
 
Parasollgömsle

Enkelt gömsle. En gammal ställning till parasoll. Spröten är lite kortade. Sen ett camoflagenät runt om.
/Anders
 

Bilagor

  • gomsle.jpg
    gomsle.jpg
    29.2 KB · Visningar: 2,886
gömsle

fick hem mitt gömsle idag:) längtar tills jag kan testa det:)
 

Bilagor

  • IMG_1967.jpg
    IMG_1967.jpg
    22.7 KB · Visningar: 2,632
  • IMG_1966.jpg
    IMG_1966.jpg
    30.3 KB · Visningar: 3,239
Ett sådant har jag numera och har provat det en del också. Jag tycker att det fungerar bra. Det går snabbt att fälla upp men innan man har lärt sig knepet är det lite besvärligt att få ihop. Möjlighet att öppna åt alla håll gillar jag också. Smidigt nerpackat.

Kan rekommenderas.
 
Ett sådant har jag numera och har provat det en del också. Jag tycker att det fungerar bra. Det går snabbt att fälla upp men innan man har lärt sig knepet är det lite besvärligt att få ihop. Möjlighet att öppna åt alla håll gillar jag också. Smidigt nerpackat.

Kan rekommenderas.

Tackar för tipset !
 
Detta var den roligaste tråden på länge.

Har jagat en hel del från olika gömslen genom åren.

Kul att se fotografers gömslen.

Många fina idéer och lösningar visas.

Jag kanske måste fota lite mer från mina skydd.
 
Här är mitt gömsle som jag byggde i somras tillsammans med min far. Ska förhoppningsvis funka bra i vinter!

mvh,
Edvard
 

Bilagor

  • gomsle.jpg
    gomsle.jpg
    87.8 KB · Visningar: 2,609
Tjenare,

Kommer snart lägga ut bilder på mitt nya gömsle. Men först måste det bli klart!

Har tänkt att göra ett semistransportabelt. Kommer mestadels stå på markerna runt huset.

Men jag hittar ingen bra lösning på matrial till väggarna... Bygg / form plywood blir ju tokdyrt...
Vad hade ni gjort? Vill ha någon form av "stabil" konstruktion. Ingen presening...

Mvh

Stefan
 
Tjenare,

Kommer snart lägga ut bilder på mitt nya gömsle. Men först måste det bli klart!

Har tänkt att göra ett semistransportabelt. Kommer mestadels stå på markerna runt huset.

Men jag hittar ingen bra lösning på matrial till väggarna... Bygg / form plywood blir ju tokdyrt...
Vad hade ni gjort? Vill ha någon form av "stabil" konstruktion. Ingen presening...

Mvh

Stefan

Hej,

Då jag byggde gömslet du ser ovan använde jag en skiva som kostade 200 kr stycket för 240x120 cm. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter nu mera. Kan kolla upp det om du vill. Styrox är ju rätt billig isolering. Jag använde panel utanpå vilket gjorde det både dyrare och tyngre, men jag tyckte det såg trevligare ut så. På gömslet kan jag lyfta av taket och ta ner väggarna var för sig. Inget du gör i en handvändning då taket väger en hel del, men helt klart görbart. Bygger du bara med skivor och styrox är det nog inga problem att flytta på det. Visst kostar det att bygga en liten koja åt sig, men jag tror det är värt det. Alternativet, att sitta och frysa i ett doghouse är inte skönt någonstans.

mvh,
Edvard
 
Hej,

Då jag byggde gömslet du ser ovan använde jag en skiva som kostade 200 kr stycket för 240x120 cm. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter nu mera. Kan kolla upp det om du vill. Styrox är ju rätt billig isolering. Jag använde panel utanpå vilket gjorde det både dyrare och tyngre, men jag tyckte det såg trevligare ut så. På gömslet kan jag lyfta av taket och ta ner väggarna var för sig. Inget du gör i en handvändning då taket väger en hel del, men helt klart görbart. Bygger du bara med skivor och styrox är det nog inga problem att flytta på det. Visst kostar det att bygga en liten koja åt sig, men jag tror det är värt det. Alternativet, att sitta och frysa i ett doghouse är inte skönt någonstans.

mvh,
Edvard

Är det OSB (Oriented Strand Board) du tänker på.
Ser ut som havreflarn ungefär =)
 
här är mitt gömsle som jag fotar från nu, och kommer så göra nån vecka till.
efter det blir det nått lågt/liggandes variant med vanligt camonät vid lokala fågelpölen.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    66.1 KB · Visningar: 1,849
  • 2.jpg
    2.jpg
    70.6 KB · Visningar: 1,958
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.