ANNONS
Annons

Går det att se hur många bilder man har tagit totalt med en kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strappo

Medlem
hej! Som ämnet lyder, går det att se någon stans, alltså "hur många mil" kameran har gått. Det är en Eos 400d ja har. Ja gick in på play/visa bilder -knappen och sedan klickade disp, så står varje bild nurmerad där . Så det borde ju vara det. Men ja e inte säker. I alla fall så står det på 8000 där.
 
hej! Som ämnet lyder, går det att se någon stans, alltså "hur många mil" kameran har gått. Det är en Eos 400d ja har. Ja gick in på play/visa bilder -knappen och sedan klickade disp, så står varje bild nurmerad där . Så det borde ju vara det. Men ja e inte säker. I alla fall så står det på 8000 där.

Hej.

Ja det går att se hur många bilder du har tagit men då måste du ha haft samma minneskort hela tiden. Då är det där numret. Sedan när du har tagit 9999 bilder börjar den räkna om men då tar den bort en bokstav i filnamnet... Det kan finnas något annat sätt också?!
 
Hej.

Ja det går att se hur många bilder du har tagit men då måste du ha haft samma minneskort hela tiden. Då är det där numret. Sedan när du har tagit 9999 bilder börjar den räkna om men då tar den bort en bokstav i filnamnet... Det kan finnas något annat sätt också?!

Jag förstod inte riktigt vad du menar med att man bara ska ha använt ett minneskort! För jag har 2 olika (1gb och 2 gb) och båda visar samma siffra efter tagna kort.
 
Tror bara att det är en vecka sen ämnet var uppe senast och svaret är nej, det går inte på Canons nyare modeller, endast med program som Canons tekniker har tillgång till. De siffor du eventuellt kan utläsa med ovan nämda programvaror kommer inte att stämma.

Det enda du kan göra är att själv räkna på hur många bilder du har tagit genom att kolla på dina filnamn, men det funkar såklart bara om du aldrig har nollställt räkneverket (och således ägt kameran själv hela tiden).
 
Tror bara att det är en vecka sen ämnet var uppe senast och svaret är nej, det går inte på Canons nyare modeller, endast med program som Canons tekniker har tillgång till.

Det där tycker jag är märkligt. Behövs det speciell hårdvara för att komma åt det? Eller är det ingen som tyckt det vara värt besväret att fundera ut hur man gör?
 
Tror bara att det är en vecka sen ämnet var uppe senast och svaret är nej, det går inte på Canons nyare modeller, endast med program som Canons tekniker har tillgång till. De siffor du eventuellt kan utläsa med ovan nämda programvaror kommer inte att stämma.

Det enda du kan göra är att själv räkna på hur många bilder du har tagit genom att kolla på dina filnamn, men det funkar såklart bara om du aldrig har nollställt räkneverket (och således ägt kameran själv hela tiden).

Så jag har alltså tagit det tal som står uppe till höger?
 
Så jag har alltså tagit det tal som står uppe till höger?

Kanske. Räkneverket kan nollställas, antingen manuellt i kameran, via firmwareuppdateringar (ibland) eller t ex om kamerans interna batteri skulle laddas ur helt (som håller koll på datum/tid/inställningar etc).
Sen går ju räkneverket bara till 9999, sen slår det om och börjar på 0001, så du kan lika gärna ha tagit 10000 + 8000 bilder etc.
 
Det där tycker jag är märkligt. Behövs det speciell hårdvara för att komma åt det? Eller är det ingen som tyckt det vara värt besväret att fundera ut hur man gör?

Förmodligen det senare. Programvara som enbart tekniker har tillgång till, tyvärr. Tycker att det är HELT idiotiskt att Canon har tagit bort denna möjlighen. Jag har t ex inte en aning om hur många bilder jag faktiskt har tagit med min 5D, räkneverket har slått om en hel del gånger men det är ett jäkla jobb att försöka lista ut exakt hur många gånger. Och ska du köpa (eller sälja) begagnat så kan du omöjligen kontrollera det som säljaren påstår som privatperson.

Antar att Canon inte vill att folk ska veta hur många exponeringar som tagits innan slutarmekanismen krånglar och börjar bråka för att det inte överrensstämmer med vad de uppger som medellivslängd... ?
 
Program är inte hårdvara.

Det finns ett program på nätet, som plockar ut hur många bilder en 40D har tagit. Den enda hårdvara man behöver är en vanlig USB-sladd. Någon påstod att det fungerar med alla Canon som har Digic III, men det vet jag inte. Jag testade på min 40D, och där gav det ett värde som verkade rimligt. Detta värde stämde inte med vad bildernas nummer var, då kameran vid en del tillfällen hade använts med CF-kort som det redan fanns någon bild på.

Det är alltså så att om den sista bilden du tar med en kamera är 102-8124, och du sedan flyttar över det kortet, med bild på, till en annan kamera, som bara kommit till 100-1054, då hoppar denna andra kamera genast till 102-8125. Sen fortsätter den därifrån, så till synes avverkade du några tiotusental bilder i ett nafs där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.