Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att kopiera färg neg på s/v papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Detta för att få svartvita bilder? Blir det bra? Behöver man några filter eller lliknande?

//jns

För att det skall bli bra behöver du ett specialpapper som är känsligt för ett större våglängdsområde. Panalure heter Kodaks variant.

Det går att kopiera på vanligt papper också, men det blir ett oförutsägbart resultat. Jag har provat nån enstaka gång och tände av ganska snabbt på idén.

Jag hoppas att du missförstod mig rätt. Jim har givetvis rätt som vanligt.

Du frågar om en kompromisslösning. Det går, det blir till och med hyggligt men det är och förblir en kompromisslösning och då får du också räkna med kompromissresultat.

_Jag_ tycker att det fungerar finfint. Använd vanliga multigradepapper och dra upp kontrasten så får du trevliga korniga bilder. Passar säkert inte alla, men jag blir oftast nöjd.

Får nog ta och prova nån gång iaf. För mig som är novis på kopiering, hur ökar man kontrasten ;-)

//Jens

jns skrev:
är novis på kopiering, hur ökar man kontrasten ;-)
Om du använder multigradepapper kopierar du med ett filter som har högre nummer, om du använder traditionella papper använder du ett papper med högre nummer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar