ANNONS
Annons

Går det att få klarhet i det här med D80´s objektivkompabilitet en gång för alla?

Produkter
(logga in för att koppla)

roxny

Medlem
Sorry att jag startat ännu en tråd om det här, men jag är en newbie på det här med systemkameror och har sökt på forumet för att få lite info angånde vilka äldre objektiv (såväl Nikons egna som pirat) som funkar/inte funkar till D80´n, men inte riktigt fått någon klarhet i det ändå.

Har förstått så pass mycket som att ljusmätningen och AF inte fungerar på många äldre objektiv som ursprungligen är gjorda för analoga hus. Men hur vet jag VILKA objektiv det gäller? Är det gluggar äldre än ett visst årtal, vissa serier eller något annat? Vad skall jag kolla efter för att veta?

Nu kan jag iofs tänka mig att ställa fokus och exponering helt manuellt om objektivet är tillräckligt billigt i förhållande till kvalite, men man vill ju ändå veta vad som kommer att fungera när man satt på det innan man köper.

Sedan har jag inte riktigt kopplat om det är riskfritt att koppla på alla gamla objektiv på D80´n eller inte? Har läst lite olika här på forumet...är det några objektiv som inte kommer att fungera alls, eller rentav riskerar förstöra något på kamerhuset? I så fall, vad skall jag kolla efter för att veta om det är riskfritt eller ej?

Tacksam för hjälp med att få lite klarhet i det här...
/Ronnie

Tackar så jättemycket för länken!

Har jag alltså förstått det rätt om jag tolkar den så att alla objektiv utom dem som står listade under "ingen kompabilitet" passar, men kan ha begränsad funktionalitet?
Innebär det i så fall att de överuvudtaget inte passar på kamerahuset, att de inte fungerar eller att de riskerar att förstöra någonting?

Alla Nikon-objektiv passar, förutom ej AI-objektiv.
Med manuell-fokus-objektiv uteblir även automatisk ljusmätning.

Även Sigma och från övriga tillverkare passar, men måste givitvis ha rätt gängor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar