ANNONS
Annons

Går det att Dra "Pull" Diafilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Jag hittar inte särskilt mycket om dra "Pull" av diafilm på forumet men någon kanske vet om det går att dra en Velvia -1 steg utan allt förmycket förlust i färger och korn?

// Alex

positiv film är inte lämplig för att överexponering och underframkallning eftersom diafilm inte tåler överexponering.

Vill man ha ut större tonomfång kan man istället förexponera bilden. man fotograferar genom en mjölkfärgad plast. Sedan tar man en dubbelexponering med 1- steg och den färdiga bilden blir korrekt men med betydligt bättre skuggåtergivning.

Filmen är tyvärr redan exponerad...

Problemet är att jag redan exponerat filmen men gjorde en miss, Jag trode blixten stod på TTL men det gjorde den inte.

Hela rullen är tagen på F22 och 1/2 blixtstyrka med en blixt som har ledtal 26 under vatten iso 100. Det motsvarar ungefär ledtal 52 på land.
Och avståndet till motiv och typen av motiv har varit konstant.

Troligtvis kommer jag klipptesta rullen på iso 50 först men blir det för ljust vill jag veta om det går att dra filmen ett steg?

// Alex

froderberg skrev:
Vill man ha ut större tonomfång kan man istället förexponera bilden.

Ger inte förexponering _mindre_ omfång?
Om man förexponerar så allt blir "mellangrått" (50% av helvitt), och sedan tar bilden i -1, så kommer ju det som är helsvart i motivet bli 50% grått, och helvitt blir helvitt. Istället för att utnyttja filmens omfång från 0% till 100%, använder du bara 50% till 100%.
Eller har jag tappat nåt bakom min vagn?

Hej.
Minus framkallning kan funka bra om man fotograferat ett mycket kontrastrikt motiv.
Jag har använt mej av Kodaks 64 Ektachrome som jag kört som en 32 film. Har passat bra när jag bl a plåtat porträtt utomhus i starkt solljus. Då har det varit lättare att få med allt från skuggpartierna till dom ljusa.
Jag vet inte hur velvian funkar men Kodak 64 går i alla fall bra.
Bilderna får en mjukare kontrast (på viss bekostnad av färgmättnaden).

/Jacob vP

stäck skrev:
Ger inte förexponering _mindre_ omfång?
Om man förexponerar så allt blir "mellangrått" (50% av helvitt), och sedan tar bilden i -1, så kommer ju det som är helsvart i motivet bli 50% grått, och helvitt blir helvitt. Istället för att utnyttja filmens omfång från 0% till 100%, använder du bara 50% till 100%.
Eller har jag tappat nåt bakom min vagn?
Att förexponera motsvarande medelgrått är inte att rekommendera.

Jag brukar ligga på en förexponering runt -3 till -2 jämfört med medelgrått.
Då lyfter skuggdelarna sig och blir ljusare. Du förlorar lite svärta ja, men du vinner detaljer i de mörka delarna som annars skulle gå förlorade.

Och själva huvudexponeringen brukar jag köra som vanligt, ibland kanske -1/3 steg.

Om man förexponerar -3 kommer en skuggdetalj som ligger på -3 hamna på -2. Men den svaga exponeringen påverkar inte (knappt) högdagrarna, man räknar % av mängden ljus.

Du har inte tappat den vita plastskivan bakom en vagn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar