Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gå inte på megapixelbluffen!
- Trådstartare objernulf
- Start datum
macmolarin
Aktiv medlem
Attans, jag som beställt en 6:a! Men då är ju CCD:n aningen större också.
Hänger inte detta mycket på optiken? Fler pixlar kräver bättre optik?
Hänger inte detta mycket på optiken? Fler pixlar kräver bättre optik?
objernulf
Aktiv medlem
JappJustus skrev:
Vild gissning, de nya ixusarna?
Linmajon
Aktiv medlem
Det mesta tyder på att det går en gräns vid 4 megapix ungefär för ALLA småsensorer, dvs. kameror som inte är av DSLR typ.
Med upplösningar därutöver visar sig brus och annat elände plus större storlek på bildfilerna.
Visst visar somliga kameror aningen högre detaljupplösning men det brusar ju som 17.
En Ixus430 är således ett ypperligt (optimalt) val för tillfället.
Med upplösningar därutöver visar sig brus och annat elände plus större storlek på bildfilerna.
Visst visar somliga kameror aningen högre detaljupplösning men det brusar ju som 17.
En Ixus430 är således ett ypperligt (optimalt) val för tillfället.
Ralph L
Aktiv medlem
G4 har jag aldrig hört talas om, men jag antar att du menar G3:an.Jeppe skrev:
Detsamma gäller Canons G4 och G5.. Femman ger klart brusigare bilder (tycker jag)
Håller med om G5:an. Dessutom strular den emellanåt med både 420EX och 550EX också, vilket Canon inte vill kännas vid.
Jeppe
Aktiv medlem
Ralph L skrev:
G4 har jag aldrig hört talas om, men jag antar att du menar G3:an.
Ja..naturligtvis.. lite bråttom där :-|
Martin74
Aktiv medlem
Om kornen ska se bättre ut än bruset på t.ex. Coolpix 5000 (5MP) vid ISO 100 måste du använda dia....helst under ISO 100.
Insåg detta i veckan.
Jag har tagit ca 7000 digitala bilder på 2,5 år och har nu skaffat en scanner (Epson 4870) och scannar in mina gamla negativ. (ej dia).
Jag har scannat så att bilderna blir på ca 6 MP (2400 dpi). Jag blev väldigt besviken på kornigheten.
Jag ska försöka ladda upp en rättvis jämförelse.
Dock är film bättre än "små" CCD vid högre ISO tal.
MEN ! jämför en större CCD (SLR) med film på ISO 1600 !!! där filmens pga. dess kornighet endast torde vara av konstnärligt eller nostalgiskt värde.
Jag förstår inte riktigt dom som väntar på att digitalt ska bli "lika bra" som film....
(kanske kör 6x7)
/Martin
Insåg detta i veckan.
Jag har tagit ca 7000 digitala bilder på 2,5 år och har nu skaffat en scanner (Epson 4870) och scannar in mina gamla negativ. (ej dia).
Jag har scannat så att bilderna blir på ca 6 MP (2400 dpi). Jag blev väldigt besviken på kornigheten.
Jag ska försöka ladda upp en rättvis jämförelse.
Dock är film bättre än "små" CCD vid högre ISO tal.
MEN ! jämför en större CCD (SLR) med film på ISO 1600 !!! där filmens pga. dess kornighet endast torde vara av konstnärligt eller nostalgiskt värde.
Jag förstår inte riktigt dom som väntar på att digitalt ska bli "lika bra" som film....
(kanske kör 6x7)
/Martin
malinFF
Aktiv medlem
Är det någon som har lust att förklara ccd, sensorstorlek, på 1/1,8", 1/2,5 och 2/3. Vad är det för storlekar och vilken är störst/minst. Vad är bra??? Funderade på att köpa en extrakamera, ev konica/minolta G400. Kanske G500. De två kamerorna har olika ccd (& olika antal pixlar, men de vet jag hur de funkar;o) )
sagan
Avslutat medlemskap
Ju större sensor dessto bättre..därmed inte garanterat att den större sensorn ger bättre kvalitet..beror ju oxå på hur duktiga tillverkarna har varit på att utnytja sensorn (signalbehandligen) och vilket optik de satt på kameran.malinFF skrev:
Är det någon som har lust att förklara ccd, sensorstorlek, på 1/1,8", 1/2,5 och 2/3. Vad är det för storlekar och vilken är störst/minst. Vad är bra???
" = tum
1/1.8" är 7.176 x 5.319 mm
2/3" är 8.8 x 6.6 mm.