Annons

Gärdesgård - Järsgård

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag åkte tåg hem från Arvika var det några som satt och snackade med en engelsmann som tyckte att dessa gärdsgårdar var vackra och frågade svenskarna som han satt vid vad dom hette (gärdsgårdarna altså) och han hade riktigt roligt åt våra svenska "Yes Gord":ar.:cool:

Bara ett extra inlägg till språkfascisterna.
Själv stavar jag som en kråka däremot anmärker jag gärna på folks talspråk.:D

Andreas.

Linus:
Heter det inte "åt mej", det här med dom, de, dem har jag aldrig lärt mig (ja ha ok nu ser jag felet med mej) någon som kan förklara?
Sej är väl en fisk? Heter det sig?

Föresten ett sudd/ en sudd (vanligaste diskutionen i plugget),mejl/mail, sajt/site och en Learjet/ett Learjet???

Detta är helt seriösa frågor och jag förväntar mig korekta svar från språkfascisterna!!!

Andreas.

pettersson skrev:
Linus:
Heter det inte "åt mej", det här med dom, de, dem har jag aldrig lärt mig (ja ha ok nu ser jag felet med mej) någon som kan förklara?
Sej är väl en fisk? Heter det sig?

Föresten ett sudd/ en sudd (vanligaste diskutionen i plugget),mejl/mail, sajt/site och en Learjet/ett Learjet???

Detta är helt seriösa frågor och jag förväntar mig korekta svar från språkfascisterna!!!

Andreas.

haha det här var ju kul (hela diskussionen alltså)
men kårekt svar kommer...

mej heter mig och dej heter dig... dom är talspråk medan (inte medans) är de eller dem är skriftspråk eller vad man ska kalla dem.

jo sej är en fisk... och sudd är väl inget ord egentligen.. suddgummi skulle nog vara mer korrekt. det heter diskussion också... jag vet att jag är petig och jag brukar stava fel också :D
Jag skriver mejl sajt och så vidare och Svenska språknämnden brukar ge ut rekommendationer för hur försvenskade ord ska stavas (även om de inte alltid följs...)

kuriosa.... på högstadiet, dvs 4-5 år sedan, brukade jag och mina kompisar bråka om ordet bordell... en eller ett

Jag har skrivit det här inlägget lite nedlåtande men det är inte personligt riktat om någon tar åt sig...

Självklart borde det heta "ett sudd" eftersom det heter "ett suddgummi". Men det är bara min subjektiva uppfattning...

Mail/mejl och site/sajt är väl en smaksak.
Personligen hatar jag försvenskade IT-uttryck.

Skulle någon verkligen komma på tanken att säga "Learjetet"?

Det är ju ett namn och inte en förkortning av "Learjetflyplan".

Javisst det blir det ju...*ler*
Jag tänkte mig mer en som var lerig i såfall...fast då försvinner ju det kuliga om man hade skrivit det med lerig i stället för ler.

Kanske vore nåt...finns ju lergökar....lergetter...tål att tänkas på..:D

Tycker ändå att det värsta Svenska Akademin gjorde var när de vedertog sajt och majl..

- Gå in på saajten och kolla
- Skicka ett maajl

Om inte det är talspråk i skriftform så vet jag inte.....

site och mail ska det vara...

möjligen webbplats och e-post...

Jeppe skrev:
Tycker ändå att det värsta Svenska Akademin gjorde var när de vedertog sajt och majl..

- Gå in på saajten och kolla
- Skicka ett maajl

Om inte det är talspråk i skriftform så vet jag inte.....

site och mail ska det vara...

möjligen webbplats och e-post...

majl ?? mejl är det heter .. och förövrigt så använder jag mejl och sajt...

ingo skrev:
Jättetrevlig diskussion, men vad har leriga getter och trista översättningar på dataord med foto att göra? Bli inte arga nu, jag var tvungen att fråga... :D

Tänkte bara tillägga att för den intresserade finns mer material att hämta på: www.skrivihop.nu och www.nada.kth.se/dataterm/

/Ingo

Jo det var så att diskussionen satte igång bland kommentarerna av en bild här på fotosidan. Jag har varit med och förstört lite andra bilders kommentarer med oväsentliga saker och jag tänkte då för en gångs skull skona den aktuella bilden.

Bilden i fråga

Jag vill absolut säga en learjet (också disskutoin i plugget), en bordell (vem faen säger ett bordell?), mail, site etc. ett sudd. En annan grej jag har undrat över är en/ ett dildo(hoppsan).

Linus skrev:
Jag har skrivit det här inlägget lite nedlåtande men det är inte personligt riktat om någon tar åt sig...

Är det mig du tänker på ska du veta att jag tål det mesta, jag älskar själv att skoj-mobba folk. Inte för att jag kände mig träffad från början men
om du tänker på mej behöver du inte vara orolig.

Gärdsgård: varför inte som engelsmannen "Yes Gord"?

And rea (s)

pettersson skrev:
Är det mig du tänker på ska du veta att jag tål det mesta, jag älskar själv att skoj-mobba folk. Inte för att jag kände mig träffad från början men
om du tänker på mej behöver du inte vara orolig.

And rea (s)

Det var ju kul... att man kan skoja med dig

men dildo... två dildos eller? för det kan ju inte heta dildoar :D

en dildo skulle jag säga men dildo finns inte med i SAOL...

men jag hävdar fortfarande att om man ska stava kårekt så heter det diskussion utan t ;)

Sluta hacka på mina diskutioner:D Din mupp.

EM EN EN EN EN EN EN EN EN EN EN EN EN apelsin.

Vad är SAOL? Varför stavar du korekt med å??? DEt stavas väll inte kårekt heller?

Andreas.

ANNONS