När vi är rädda om bilden måste vi också vara rädda om orden.
Ingen kan vara för manipulation, det är ett kraftigt negativt värdeladdat ord.
En bild kan inte heller bli manipulerad eftersom den inte kan tänka. Det är betraktaren som blir manipulerad av bilden. Frågan är hur mycket man får manipulera en betraktare? Beror lite på syftet. I nyheter får man det inte, men på en konstsalong för att provosera fram en känsla tycker jag det är ok. Bara för att ta något exempel.
Det är också svårt att fuska i fotografi, eftersom fusk betyder att man måste bryta mot regler. Det finns inga regler om vad fotografi är, och det skall vi vara glada för. Ta en titt på fotokonstens utveckling sedan de första dagerotypierna (Hrm ursäkta stavningen). Gränserna för fotografi har ständigt utökats tack vare att fotografer sprängt de etablerade gränserna.
Då återstår två frågor, när upphör ett fotografi att vara ett fotografi? och vad får publiceras på fotosidan.se.
Den sista frågan har redan redaktionen löst, även om den säkert kan diskuteras eller utmanas.
Den första frågan är svårare, och jag har inget exakt svar. En förutsättning är dock att utgångsmaterialet, och huvudmaterialet, består av en bild tagen på maskinell väg, det vill säga den är inte ritad av en människa.
Jag tycker inte det är fel att rita i fotografiet, om det vore så skulle ett signerat fotografi upphöra vara fotografi.
Ändra bakgrunden på en bil tycker jag är ok, om fotografiet inte utger sig för att vara dokumentärt.
Himmelsförbudet innebär att de flesta vykort från Sverige inte är att betrakta som fotografier, eftersom det fanns standardhimlar som kopierades in i bilderna för att orten skulle se mer attraktiv ut.
För fotosidan tycker jag det är riktigt att fokusera på handhavandet av kameran, eftersom det krävs för att göra bra efterbehandling.
Förövrigt efterbehandlar man en bild i photoshop eller i mörkrum. Ordet är någerlunda värdeneutralt och säger också vad det handlar om , behandla bilden efter tagning.
Detta är mina nuvarande tankar i denna "never ending story"