Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fundering kring gamla nikon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Gestahl

Ny medlem
Jag har fått erbjudande att köpa ett nikon 24mm 2.8f som är 25 år gammalt och undrar hur mycket pengar det kan vara värt att lägga på en sådan. Någon som tycker att jag ska undvika den av något skäl kan gärna få säga till :)

Jag är ute efter gamla manuella nikonobjektiv då jag har en kamera som inte kan använda sig av autofokus och jag har ju hört att man kan fynda när det gäller att hitta gamla manuella nikonobjektiv, men jag är rätt ny när det gäller optik så jag har svårt att veta vad jag ska söka efter. Är ute efter ett fast vidvinkelobjektiv och ett fast teleobjektiv.

Kolla vad motsvarande objektiv i samma skick går för på ebay.com, då får du en hint om vad den är värd, men jag har för mig att en nyare AIS 24mm 2.8f i bra skick går för runt 100 dollar, dvs drygt 600 spänn idag.

/kent

Senast ändrad:
Är Du ute efter manuella objektiv ska Du absolut slå till. Nikons 24/2,8 är ett av dom bästa vidvinkelobjektiv genom tiderna.
Priset i Sverige borde ligga kring 800:- om den är i bra skick.

Gestahl skrev:
Jag är ute efter gamla manuella nikonobjektiv då jag har en kamera som inte kan använda sig av autofokus...
Vad är det för kamera? Ingen kamera kan använda sig av autofokus med ett objektiv som är manuellt. Du kan inte montera vilka objektiv som helst på vilka kameror som helst, bara så att du vet.

volker skrev:
Är Du ute efter manuella objektiv ska Du absolut slå till. Nikons 24/2,8 är ett av dom bästa vidvinkelobjektiv genom tiderna.
Priset i Sverige borde ligga kring 800:- om den är i bra skick.
Det finns minst två olika optiska konstruktionsvarianter på manuella 24/2,8, så ditt uttalande är lite väl generaliserande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar