Annons

funderar på dx

Produkter
(logga in för att koppla)

Czon

Avslutat medlemskap
fick en tankeställare precis. om jag fattat allt rätt så är de såkallade DX objektiven gjorda för den mindre sensorn. men om man införskaffar några dx objektiv och sen nikon släpper kameror med större sensor... bara att kasta objektiven då eller? för det lär ju inte vara så kul med svarta kanter

mvh Teddy
 
Vissa av objektiven tecknar ut en fullstor sensor på vissa brännvidder. Men det lär vara en kompromiss när det gäller skärpan, så på det stora hela skulle jag mest kalla det för en pragmatisk nödlösning i de flesta fall.

Men kasta bort dem behöver du ju inte. Det finns ju en andrahandsmarknad.
 
ok tack för svaret. då kommer iaf jag hålla mig borta från dx objektiven ;)
kit-gluggen får räcka
 
jimh skrev:
Men det lär vara en kompromiss när det gäller skärpan, så på det stora hela skulle jag mest kalla det för en pragmatisk nödlösning i de flesta fall.
Det resonemanget förutsätter två saker:
a) Att Nikon kommer att göra en FF DSLR inom överskådlig framtid.
b) Att du som fotograf kommer att byta om/när a) inträffar.

Och att DX-gluggarna, som format betraktat, skulle vara "en kompromiss när det gäller skärpan" håller jag inte alls med om. Att det sedan finns billigare och dyrare DX-gluggar är ju en helt annan sak.
 
Jörgen, nu citerar du mig lösryckt ur sammanhanget. Det jag skriver gäller användning av DX-objektiv på småbildsstora sensorer, inget annat.
 
jorgene skrev:

Och att DX-gluggarna, som format betraktat, skulle vara "en kompromiss när det gäller skärpan" håller jag inte alls med om.

Kantskärpan om man kör FF kan nog vara sämre eftersom objektivet inte är konstruerat för att korrigera aberrationer längre ut i hörnen än för en DX-sensor.

Johannes
 
jimh skrev:
Jörgen, nu citerar du mig lösryckt ur sammanhanget. Det jag skriver gäller användning av DX-objektiv på småbildsstora sensorer, inget annat.
Aha, nu ser jag vad du menade... :)
(hade inte ens en tanke på att någon skulle göra en "kvalitetsbedömning" av en DX-glugg monterad mot en 24x36-sensor, därav min misstolkning).
 
Men varför har man uppfunnit DX konceptet? Är det enbart för att få fram billigare optik vid dom korta brännvidderna?
 
MrCrowly skrev:
Så här ser det med en Sigma 10-20 på en 5D
Det vore intressant att se hur det ser ut utan motljusskydd, för i detta fall är det uppenbarligen det som ger vinjetteringen.

Edit: Fel av mig; vinjetteringen vid 10-11 millimeter är av motljusskyddet, men 14-20 verkar vara av begränsningen i belysning av sensorn från objektivet självt.
 
Om Nikon nu gör en FF i framtiden kan vi hoppas på att de bygger något i stil med höghastighetsläget på D2X; sätter du på en DX-glugg får du automatiskt en anpassad crop för dess format och du slipper tänka på att beskära i efterhand.

Så värdelösa blir de ju knappast - de kommmer vara lika bra som tidigare, inom den cirkel de är designade att tecknar bra. Du har dock ingen nytta av din nya dyra FF-sensor för dessa gluggar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.