Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på att gå tillbaka till analogt...

Produkter
(logga in för att koppla)
skägga skrev:
kolla med scandinavianphoto , dom byter säkert in din prylar om du vill det .
har gjort lite beg affärer med dom & har inget att klaga på .
brukar ha en del hasselbladare inne

Får se hur det går under helgen, har tre st intressanta byten, ska kolla på den första idag, om 30 min! :) En 300cm med 80/2.8, 250mm och 150mm, samt två kasetter.
Kommer bli min första kontakt med en Hasselbladare
 
Fredrikpersson skrev:

...snipp...
Man måste också vara försiktig när man byter magasin eftersom ridåslutaren sitter längst bak i huset och det är alldeles för lätt att ge den en smäll som förstör den. Då är kameran värdelös eftersom det är dyrt att byta (om det över huvud taget går att få tag på reservdelar).
...snipp...

Fredrik

Skulle vilja tillägga att detta gäller 500C (Som har klaffslutare i bakre änden av kamerahuset) också, och troligen alla andra hasselbladare.
 
Wooohhaaa trevlig bekantskap! :)

Gud vad jag sovit gott hehe

Det var alltså en Hasselbladare 500C som besökte mig igårkväll.

Huset hade kromade lister och var i toppskick.
Han som hade det hade köpt det från butik för ca 8 år sedan, då nyrenoverat. Han hade endast tagit ca 200 bilder med det efter köp.

Magasinet såg jättefräscht ut och inga som helst glapp mellan magasin och hus.

Jag får med följande:

80/2.8 Crome, 250/5.6? T*, två motsolsskydd, magasin, hus, schaktsökare, skorsten, en ring med en liten spak som man skruvade fast på skärpeinställningsringen, för att få en smidigare skärpeinställning. Allt hasselblad.

Jag är till 95% säker, ska låta det sjunka in under förmiddagen, och förhoppningsvis så blir det affär i em/kväll! :)

Vad tror ni? Vet att en dels äger att man ska hålla sig borta frpn Chrome objektiven, men så mkt sämre kan dom inte vara. Själv tyckte han att det inte var någon märkbar kvalitetsskillnad på bilderna mellan C och T* endast att antireflexbehandlingen fanns på T*

Mvh P (snart HBLare)
 
Walle skrev:
Skulle vilja tillägga att detta gäller 500C (Som har klaffslutare i bakre änden av kamerahuset) också, och troligen alla andra hasselbladare.

Riktigt, Walle. Fast hjälpslutaren på 500-kamerorna (som håller ljuset borta från filmen när man fokuserar m.m.) är lite mindre känslig eftersom den ger vika inåt om man rör vid den. Metallridåslutaren i 200/2000 kamerorna tål inte det minsta tryck inåt utan att gå sönder eller bucklas.

F
 
Walle skrev:
Skulle vilja tillägga att detta gäller 500C (Som har klaffslutare i bakre änden av kamerahuset) också, och troligen alla andra hasselbladare.
Det är en V Ä L D I G skillnad mellan ljusskydden i 500-serien och ridåslutarna i 200(0)-serien.
500-seriens bakre portar är närmast att jämföra med ett par logdörrar beträffande känslighet.
Dessutom fjädrar de inåt huset om man petar till dem, ridåslutaen har ingen sådan funktion - får inte ha det helt enkelt. Ingen kan någonsin ha skadat ljusslussen på en 500 vid magasinbyte om han inte möjligen försökt få in magasinet i kamerahuset med hjälp av en hammare.
2000-serien var mest belastad med slutarskador, 200-serien är betydligt mindre känslig men kan inte jämföras med 500-kamerorna på något sätt ändå.

Us
 
Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Det är en V Ä L D I G skillnad mellan ljusskydden i 500-serien och ridåslutarna i 200(0)-serien.
500-seriens bakre portar är närmast att jämföra med ett par logdörrar beträffande känslighet.
Dessutom fjädrar de inåt huset om man petar till dem, ridåslutaen har ingen sådan funktion - får inte ha det helt enkelt. Ingen kan någonsin ha skadat ljusslussen på en 500 vid magasinbyte om han inte möjligen försökt få in magasinet i kamerahuset med hjälp av en hammare.
2000-serien var mest belastad med slutarskador, 200-serien är betydligt mindre känslig men kan inte jämföras med 500-kamerorna på något sätt ändå.

Us

Låter bra det :)
 
Om jag vore i ditt ställe Patrik, skulle jag satsa på 500 CM (eller senare modell) istället för 500 C. Främsta anledningen är att sökaren i C är ganska mörk och att mattskiva måste bytas på verkstad. På 500 CM kan du själv byta mattskiva till en ljusare (om det inte redan finns en). På senare modeller är det även en annorlunda spegelrörelse (för att få plats med större spegel) som innebär att vinjettering i sökaren då man använder de längre teleobjektiven är borta.
När det gäller objektiv, så hade jag siktat på minst C T*, och då helst ett som är nyligen servat. Efterföljaren heter CF T* och har bl a en annorlunda slutare som sägs vara mer driftvänlig än slutaren i C-objektiven. Pro-Camera utanför Göteborg servar fortfarande C-objektiv (och kamerorna) om du hittar nåt som inte är servat på länge. Jag servade mitt 250 C T* för nåt år sedan eller två, då låg det kring 1300 kr inkl delar och moms.
Är du intresserad av tillverkningsår för HBL-prylar kan man se detta via serinumrets inledande bokstäver enligt följande nyckel:
V H P I C T U R E S
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
UTxxxxxxxx står då för år (19)76.
Tillverkningsår för objektiv kan "gafflas" in via listor i böcker.
 
Opton skrev:
Om jag vore i ditt ställe Patrik, skulle jag satsa på 500 CM (eller senare modell) istället för 500 C. Främsta anledningen är att sökaren i C är ganska mörk och att mattskiva måste bytas på verkstad. På 500 CM kan du själv byta mattskiva till en ljusare (om det inte redan finns en). På senare modeller är det även en annorlunda spegelrörelse (för att få plats med större spegel) som innebär att vinjettering i sökaren då man använder de längre teleobjektiven är borta.
När det gäller objektiv, så hade jag siktat på minst C T*, och då helst ett som är nyligen servat. Efterföljaren heter CF T* och har bl a en annorlunda slutare som sägs vara mer driftvänlig än slutaren i C-objektiven. Pro-Camera utanför Göteborg servar fortfarande C-objektiv (och kamerorna) om du hittar nåt som inte är servat på länge. Jag servade mitt 250 C T* för nåt år sedan eller två, då låg det kring 1300 kr inkl delar och moms.
Är du intresserad av tillverkningsår för HBL-prylar kan man se detta via serinumrets inledande bokstäver enligt följande nyckel:
V H P I C T U R E S
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
UTxxxxxxxx står då för år (19)76.
Tillverkningsår för objektiv kan "gafflas" in via listor i böcker.

Hej!

Tack för åsikterna!
Jag har dock ebstämt mig nu, och främst för att 500C'n har jag nu sett och klämt på två ggr.

De andra kamerorna skulle skickas...

Dessutom så var denna 500C servad på just Pro-Camera och mattskivan är utbytt.

Tror det blir en bra kamera för mig att börja med iaf!

Mvh P
 
pwrdesign skrev:
Hej!

Tack för åsikterna!
Jag har dock ebstämt mig nu, och främst för att 500C'n har jag nu sett och klämt på två ggr.

De andra kamerorna skulle skickas...

Dessutom så var denna 500C servad på just Pro-Camera och mattskivan är utbytt.

Tror det blir en bra kamera för mig att börja med iaf!

Mvh P

Grattis! Jag utlova mycket fotgraferingsnöje!

F
 
pwrdesign skrev:
Dock så har jag lite platsbrist när det gäller fotolab. Förstör jag halva nöjet om jag lämnar iväg film för kopiering/framkallning?

Jag håller med om många av dina funderingar.
Själv gör jag följande: Fotar det mesta analogt (hasselblad 503) och framkallar filmerna i köket. Den enda plats man behöver är för paterson dosan och några petflaskor med kemi. Sen scannar jag in neggen i datorn. Då har jag både negativet och den digitala filen (som för övrigt blir ganska många milj. pixlar om man vill.)

Min stora baktanke med detta är att kunna gå in i mörkrummet, när jag väl har råd att bygga upp ett, och köra hela old-shool-racet...

För det gamla kommer inte dö helt! Se på vinylskivorna t.ex.
 
JO det är sant, får gå in i nån garderob då när man monterar filmen :)

Hur som helst så lämnade jag in mina första rullar till Dox igår, väntar med spänning på resultaten!

mvH P
 
Av en slump ramlade jag in på denna tråden hihi. Jag har precis köpt diarullar till min gamla T70 och dammat av objektiven igen. Saknar stunset i det analoga och vill uppleva det igen.
 
pentax vs. hasselblad...

Jo...
Jag har en pentax 67 och gillar verkligen formatet, men det är ingen vidare synktid på den. (1/30).
Sedan har jag möjlighet att ta över en ateljé där de använder hasselblad, och då hänger utrustningen med i dealen.
Vad jag undrar är nog mest om syntiden eftersom jag fotar mycket utomhus.
Hur ligger det till på bladarna egentligen?
Ska jag behålla pentaxen eller bladarsystemet?
/Martin
 
Så det är så pass ändå.
Ja, då är det ju egentligen inget snack.
1/30 mot 1/500...
Man blir ruggigt begränsad med pentaxens synktid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.