Annons

Funderar på att gå tillbaka till analogt...

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Vet inte om detta är rätt forumsdel, men jag hittade inget mer passande...Finns det inget för disskussion om analoga kameror bara?

Hur som helst, har fotograferat i ca 8 år aktivt, började min bana med en äldre olympus, gick upp till canon eos 300 och för några år sedan blev det en 10D som jag är supernöjd med. Allsidig, bra kvalitét osv.

MEN jag saknar den där känslan man kan få med en BRA analog kamera, framkallat i bad osv.

Går inte att åstakomma det digitalt tycker jag.

Så jag har funderat på att köpa en Hasselblad 500C med ett 80/2.8 objektiv till.

Vad har ni för några erfarenheter av detta?

Blir ju lite mer trix, ingem automatiskt ljusmätning osv, men det är nog det jag vill åt. Är lite för lätt att plåta med 10D'n känns det som.

Mvh Patrik
 
Steget till mellanformat från 35mm fick mig att gilla mörkrummet än mer. Tycker inte du skall stirra dig blind på just en bladare. Så länge du har någorlunda glaslinser i objektivet och manuella inställningar och en fungerande kamera så räcker det hur långt som helst.
 
Bra

Kul och se att du vill börja fota trditionellt igen.
Det börjar bli tjatigt med allt digitalsnack.
Men det är väl bara o köpa en lös ljusmätare till din hasselbald. och köra på!

/ jim
 
Intressant fråga... Alla är inte pressfotografer som har som arbete att sprida information om olika händelser utan fotograferar helt för sitt egen nöje. Då behöver inte bilden vara det viktigaste. Min känsla är att själva "tillverkningen" av bilden ger tillfredsställelsen. Att då göra det manuellt med gediget tillverkade verktyg är en speciell känsla.
Tar själv fram min gamla "bladare" ibland bara för att den har sån skön precision i alla reglage.
 
Freddie skrev:
Skit i vad man fotar med...bra bilder är det som räknas. Punkt :)

Nu är det ju så att för många av oss fotografer så är vägen lika viktig som målet, dvs vi älskar arbetet och hantverket i själva fotograferingen.

Jag tycker det låter som en god idé, skaffar du dessutom ett par extra filmmagasin och en spotmätare så kan du lära dig zonsystemet, det tror jag att du skulle få mycket ut av. Det är ju inte så märkvärdigt ändå. Plugga in "nya mörkrumsskolan" i FOTO, mycket lärorikt även för den som kan en hel del. Förstoringsapparater som tar 6x6 kan man hitta billigt. Lycka till!
 
Som någon ovan skrev stirra dig inte blind på bladare. På mamiya är priserna i fritt fall så du kan få en komplett utrustning för samma pris som en enklare bladare. Var inte rädd att lämna låga bud, för de enda som lämnar skambud nu är säljarna som försöker få ut alldeles för mycket på sina begagnade kameror.
 
Klart att du skall köra anal(og)t vid sidan av det digitala,,;)!

AnalogÄlskaren har högtider i annonspalterna för tiden;)!!

Lätt att hitta,
Pentax 6x7,
Mamiya 7,
Hasselblad,
(Bronica),
Mfl

Känner du för Hasselblad så kanske det är heeelt rätt för dig! Det handlar ofta om att en viss kamera/handhavandet stimulerar arbetssättet.

Inte att glömma är ÄGARGLÄDJEN!!

Själv hade jag idag varit sugen på en Pentax 6x7 + 135Macro,, om jag hade varit inne på tanken.

Det är helt naturligt att känna behovet att uttrycka sig i olika kameror/medium eftersom dem stimulerar olika sidor hos den skapande,,
Den som diggar att uttrycka sig i Akryl gillar att känna traditionen i t ex Äggtempera. Den som gillar att laga mat lagar gärna ny och spännande mat men också ett simpelt gäng Kroppkakor ibland.

Mvh Niclas,
 
Jag tycker du skall behålla din 10D. Min kompis Jerry här på fotosidan kallar sin 20D för "sveriges dyraste ljusmätare" :)

Han plåtar numera med en Eos 650 och Diafilm/svart-vitt.

Hej hopp, Pi..e-S..pp !!!

Niklas
 
Tack för alla bra svar!

Jag kommer aldrig sälja 10D'n, plåtar mycket produkter för de verksamheter jag håller på med, plåtar även en hel del texturer som används i jobbet. Så snabbheten och sammarbetet mellan kameran och datorn vill jag inte bli av med.

Dock så är det som fler av er säger, när man travar ut i skogen för att plåta på fritiden så vore det kul att få lite mer känsla i det man gör.

Dock så har jag lite platsbrist när det gäller fotolab. Förstör jag halva nöjet om jag lämnar iväg film för kopiering/framkallning?

Vad kostar det att framkalla 6x6?

Mvh P
 
pwrdesign skrev:
Förstör jag halva nöjet om jag lämnar iväg film för kopiering/framkallning?

Visst är det ett klockrent nöje att sköta det hela själv. Men det återstår fortfarande en stor del av nöjet, t ex kika på dias på ljussbord och den generella hanteringen av original/neg är som jag ser det ett rent nöje.

Fotapå;)!

/Niclas,
 
Dock så har jag lite platsbrist när det gäller fotolab. Förstör jag halva nöjet om jag lämnar iväg film för kopiering/framkallning?

Vad kostar det att framkalla 6x6?

´

Är det inte vitsen med att fotofrafera analogt att man kan ta han om allt själv,
 
The Ghost skrev:
Dock så har jag lite platsbrist när det gäller fotolab. Förstör jag halva nöjet om jag lämnar iväg film för kopiering/framkallning?

Vad kostar det att framkalla 6x6?

´

Är det inte vitsen med att fotofrafera analogt att man kan ta han om allt själv,

Jo visst är det det! Har framkallat allt själv förut när jag fotade analogt, men bor annourlunda just nu, så det är tyvärr ej möjligt :(
 
Ja, vitts och vitts,,, anledningarna kan nog vara många;)!

För mig så handlar det bla om att slippa en surrig dator för att betrakta original,,,
Klippa dias Är ett nöje, Julafton varje gång;)!
++

Huff,, låter lite VS,, detta;)

Mvh Niclas,
 
Hej

sålde min S2 o D100, köpte en 645N med tillbehör... har aldrig ångrat detta... känslan av mellanformats dia på ljusbordet eller användningen av en F100 med en riktigt sökare.... är obetalbar.

Kanske digitalt igen när utvecklingen är mer färdig.

Med vänlig hälsning
Johan

PS:Som önskar att han hade mer tid för 645 just nu.. för mycket att göra o småbarns far kräver en del...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.