Annons

Fullsensor är och blir förlegat?

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Visst är det så, men man måste ju ändå se nyktert på det. Stor upptagningsyta kommer alltid att vara bättre (om än dyrare). Man kommer inte undan naturlagarna. En storformatskamera med hundra år gammal optik ger fortfarande bättre bilder än småbildskameror med det senaste och hetaste. Och framstegen inom optikutveckling går också att applicera på storformataren.

Visst har du rätt, men det har jag oxå, för naturlagarnas maximala utnyttjande har inte alltid plats i en prismedveten värld.

Arleklint skrev:
Jag tror att mindre sensorer är de som tar över framför större.
Hehe, de dominerar ju redan fullständigt, fullstora sensorer riktar sig till en liten grupp med mycket stora krav på bildkvalitét och inte till de flesta.

Har du verkligen missat det? :D

Arleklint skrev:
Jag tror inte att utvecklingen går mot större dyrarare sensorer, utan mot mindre billigare. Detta genom att den vetenskap som analog och digital signalbehandling innebär utvecklas med rasande fart
Det kommer erbjudas kameror i alla möjliga sensorstorlekar, precis som idag, var så säker, allt beroende på krav och behov.
Arleklint skrev:
Det gynnar oss alla vad gäller vikt på utrustning och pris.
Vad som gynnar oss alla är inte likriktning utan valfrihet.

Senast ändrad:
Jag förstår faktiskt inte mycket av dina tankebanor, här.

Signalbehandlingen utvecklas (tror du) skriver du, givetvis, är det någon som sagt något annat?

Du slår in öppna dörrar, jag förstår inte vad du vill ha sagt ärligt talat.

Nej jag anade det.

Du säger att fullsensor idag finns för de som eftersträvar hög kvalitet.

Jag tror att de som eftersträvar hög kvalitet i morgon kommer att få det med mindre format. Jag tror inte att fullsensorer kommer tillverkas i framtiden.
Även om det tekniskt sätt kommer att vara förmånligt tror jag inte det kommer vara ekonomiskt. Det kommer som jag tror bli billigare att förbättra kvaliten med andra medel.

Bra att du klargjorde vad du menade, jag förstod lika lite som Kim. Nu är du tydlig.

Men en sån här diskussion kan inte bli annat än ett bollande mellan olika trosläror. Jag tror precis tvärtom. Jag tror att det precis som med dagens kameror för film kommer att finnas ett stort utbud av format för olika behov.

Och jag skulle bli mycket förvånad om inte småbildsrutan var ett av de formaten. Och där är Canon utan minsta tvekan långt framme, precis som de har precis lika hög kompetens när det gäller de mindre formaten.

Nikon har inte levererat lika mycket som Canon inom något format än så länge (D2x har ju inte kommit än).

Men det är helt oviktigt för mig. Varför är det viktigt för dig?

Det är inte viktigt för mig på annat sätt än att det är kul att spekulera i hur framtiden kommer att te sig.

D2X fick i mitt första inlägg stå som exempel på en av två olika vägar. I övrigt saknar den betydelse för diskussionen.

Arleklint skrev:
Du säger att fullsensor idag finns för de som eftersträvar hög kvalitet.
Nej, jag skrev som eftersträvar mycket hög bildkvalitét, hög bildkvalitét får man även med en mindre sensor.

Arleklint skrev:
Jag tror att de som eftersträvar hög kvalitet i morgon kommer att få det med mindre format.
Javisst, bildkvalitén kommer bli bättre med de mindre sensorerna än vad de är idag, givetvis (det är väl alla eniga om vad jag vet).

De större sensorerna kommer utvecklas i samma grad.

Arleklint skrev:
Jag tror inte att fullsensorer kommer tillverkas i framtiden.
Hehe, okej :D

Arleklint skrev:
Även om det tekniskt sätt kommer att vara förmånligt tror jag inte det kommer vara ekonomiskt.
Mellanformat är heller inte ekonomiskt (jämfört med småbild), det har aldrig hindrat köpare/tillverkare.

Arleklint skrev:
Det kommer som jag tror bli billigare att förbättra kvaliten med andra medel.
Det saknar helt betydelse, den större sensorn kommer fortfarande ha ett övertag oavsätt hur bra signalbehandlingen blir och det kommer alltid finnas folk som är villiga att betala för att få det.

Den motiveringen tycker jag att Janne skall ta via e-post i så fall. Det är fruktansvärt tröttsamt i längden med era bråk om citat.

Det jag skrev ovan.

"Kim: Du bröt sönder min helhet så jag kan inte svara på varje brottstycke."

Jag står inte till svars för lösrycka ord som får felaktig betydelse när du tar dom ur sin helhet.

Jösses, senaste tre inläggen är verkligen sandlådenivå. Skärpning!

Janne har en poäng, även om hans argumentation varit lite klumpig i tråden. Mindre sensorer lär hänga med länge då signalbehandlingen bara blir bättre på denna fronten. Det som inte går att förbättra är konstanta fysiska lagar. Därmed lär t.ex 1-serien kvarvara med så stora sensorer som objektiven tillåter.

jimh skrev:
Bra att du klargjorde vad du menade, jag förstod lika lite som Kim. Nu är du tydlig.

Men en sån här diskussion kan inte bli annat än ett bollande mellan olika trosläror. Jag tror precis tvärtom. Jag tror att det precis som med dagens kameror för film kommer att finnas ett stort utbud av format för olika behov.

Och jag skulle bli mycket förvånad om inte småbildsrutan var ett av de formaten. Och där är Canon utan minsta tvekan långt framme, precis som de har precis lika hög kompetens när det gäller de mindre formaten.

Nikon har inte levererat lika mycket som Canon inom något format än så länge (D2x har ju inte kommit än).

Men det är helt oviktigt för mig. Varför är det viktigt för dig?

Kul att jag blev förstådd tillslut ;)
Naturligtvis blir det trosläror, det är ju det tråden handlar om.

Mellanformat har idag en undanskymd plats. Visst lever det, men andelen fotografer som jobbar med det är liten jämfört med småbildsfotografer.

På samma sätt tror jag det blir med fullsensor. Försvinner den inte helt så kommer den få en undanskymd plats. Av kostnadsskäl. Det är min tro.

Detta oavsett Canon och Nikon. Tråden är som jag ser det fullsensor vs. mindre sensor. Inte Canon vs. Nikon

Fullstora sensorer rasar i pris (precis som de mindre sensorena) det kommer inte dröja allt för länge innan de är ekonomiskt åtkomliga även för den entuastiska hobbyfotografen och inte bara för yrkesfotografen.

Din teori om priset betydelse för den fullstora sensorns överlevnad tror jag inte ett dyft på.

Arleklint skrev:
Mellanformat har idag en undanskymd plats. Visst lever det, men andelen fotografer som jobbar med det är liten jämfört med småbildsfotografer.

Skulle inte säga att mellanformat har en "undanskymd plats" om du kollar bland t.ex mode och landskapsfotografer.

Mossigt exempel möjligen-- om du har följt 'Top Model' serien på TV3 där de kör en photoshoot i varje program får man aldrig ens se en 35mm kamera. Det är digitalbakstycken som används hos de otal fotografer i olika länder som figurerat i programmet. Visst kan man säga att procentantalet fotografer som använder formatet är litet, men frågan är ifall det inte är de bästa procenten.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto