Annons

Fullsensor är och blir förlegat?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
1Ds mark II är den kameran som ger högst bildkvalitét av samtliga kameror gjord för småbildsoptik.

Du talar fortfarande inte om teknikhöjd. Du talar om att göra bättre bilder på större sensorer med samma teknik som på mindre sensorer.

Till skillnad mot en del andra tillverkare (tänker på Minolta D7D bl.a) så är canon väldigt försiktig med att lägga in brusreducering som försämrar upplösningen.

Men som jag ser det lägger Canon på för mycket

Hur de gör det känner jag inte till, men resultatet är mindre brus utan någon förlust i detaljåtergivningen.

Se svaret ovan.

Slut för idag, tack för i dag. Natt Kim!

Arleklint skrev:
Du talar fortfarande inte om teknikhöjd. Du talar om att göra bättre bilder på större sensorer med samma teknik som på mindre sensorer.
Jag talar om samma sak som jag talat om hela tiden, större pixlar ger bättre bildkvalitét.

Arleklint skrev:
Men som jag ser det lägger Canon på för mycket
Hehe, okej, så du menar att nikons kameror har bättre detaljåtergivning, trots att alla tester visar att så inte är fallet?

Självklart är och förblir fullsensor förlegat. Titta bara på Hasselblads digitala bakstycken med 27x49mm sensor ... helt förlegat dålig bildkvalitet som bara sälj i fåtalet ex. Jämför det med Cannons kompakter med 4x6mm sensor som säljs i massor ...
Klart att bilkvaliten blir bättre när man minskar på pixlarna!

Jag förstår inte heller riktigt vad Janne försöker säga. Svar som "Du talar fortfarande inte om teknikhöjd." visar bara att det du helst vill göra är att reta upp folk snarare än att nå någon slags slutsats.

Min åsikt är att fullsensor är framtiden på 35mm, men att 1.5-1.6x sensorer kommer hänga med i många år framöver. Det är mycket möjligt att D2x kan erbjuda fullgod bildkvalitet trots att sensorn har hälften så stora pixlar som t.ex lillebror D70. Det krävs dock dubbelt så bra brusreducering för att nå upp till samma nivå som denna kamera i 'konsumentsegmentet'. Kusinen D2h med fyra megapixel är ännu sämre på att hantera brus-- se dpreview's test.

Snarare är fullformat närmare "i minsta laget" än "förlegat" i mina ögon. Jag hoppas ta steget upp till mellanformat i framtiden, och då känns det bakvänt att man skulle sträva efter ett MINDRE format. De fördelar som inte har att göra med bildkvalitet såsom låg vikt och pris håller jag dock helt med om-- självklart. En 20D eller D70 som andrakamera med småformatsobjektiv är väldigt optimalt.

Sökaren i den D2x-prototyp jag hållt i ser jag som ett stort problem, den är pytteliten jämfört med en fullformatskamera. Däremot tycker jag om layouten på knappar och reglage, det är något som Nikon är väldigt bra på. Vi får vänta på de första testerna av kameran innan vi vet hur bra den är helt enkelt.

violator skrev:
Självklart är och förblir fullsensor förlegat. Titta bara på Hasselblads digitala bakstycken med 27x49mm sensor ... helt förlegat dålig bildkvalitet som bara sälj i fåtalet ex. Jämför det med Cannons kompakter med 4x6mm sensor som säljs i massor ...
Klart att bilkvaliten blir bättre när man minskar på pixlarna!

......."snyft"...måste sälja 1dsM2....

Mats Björnström skrev:
Jag förstår inte heller riktigt vad Janne försöker säga. Svar som "Du talar fortfarande inte om teknikhöjd." visar bara att det du helst vill göra är att reta upp folk snarare än att nå någon slags slutsats.

Att reta folk är inte min grej, men det är kul med saklig diskussion. Jag tror det framgått vart jag vill komma. Är du osäker så fråga igen.

Snarare är fullformat närmare "i minsta laget" än "förlegat" i mina ögon. Jag hoppas ta steget upp till mellanformat i framtiden, och då känns det bakvänt att man skulle sträva efter ett MINDRE format. De fördelar som inte har att göra med bildkvalitet såsom låg vikt och pris håller jag dock helt med om-- självklart. En 20D eller D70 som andrakamera med småformatsobjektiv är väldigt optimalt.

Vilka är målgrupperna för kameror med stora dyra sensorer och stora tunga hus och gluggar?

Jag tror de stora kundgrupperna bland proffsfotografer efterfrågar smidig, "tillräckligt bra" utrustning, som man som fotograf har råd att finansiera.

Arleklint skrev:
Att reta folk är inte min grej, men det är kul med saklig diskussion. Jag tror det framgått vart jag vill komma. Är du osäker så fråga igen.
Ja, det är helt klart var du vill komma "Nikon är bättre än Canon", givetvis är syftet att reta folk.

Ja, det vore trevligt, funktionen "Besvara med citat" fungerar ju inte när man gör som Janne gör.

Blir en massa klippa och klistra..

sagan skrev:
Målgruppen är givetvis de som vill ha bästa möjliga bildkvalitét.

Bästa möjliga kvalitet styrs av många saker.

I en analog kamera styrs den av glugg, film och framkallning. Många fotografer förfasades över det "nya" formaten mellanformat och småbild. Men tiden gick och filmer utvecklades och småbild dominerar idag. Den dominerar för att kvalitén är tillräckligt bra till ett förhållandevis bra pris.

Bilder som idag görs i DSLR:er skapas genom en glugg till en sensor, och från sensorn genom en analog och digital signalbildbehandling. Därefter läggs den i minnet.

I analog fotot hade vi tre saker som var viktiga. Glugg, film och framkallning. I den digitala världen har vi fyra. Glugg, sensor, signalbehandling och framkallning.

Det jag påstår i denna tråd är att:
Jag tror att den digitala signalbehandling som jag länkat ovan kommer att utvecklas vidare och göra det möjligt att jobba vidare på mindre sensorer.

Jag tror att mindre sensorer är de som tar över framför större. Jag tror inte att utvecklingen går mot större dyrarare sensorer, utan mot mindre billigare. Detta genom att den vetenskap som analog och digital signalbehandling innebär utvecklas med rasande fart

Det gynnar oss alla vad gäller vikt på utrustning och pris.

Få av oss har kunskap att förstå signalbehandlingen, den är flummig, men inte desto mindre viktig. Vi måste trots allt se bildskapandet som en helhet och inte bara snacka sensor och gluggar.

Senast ändrad:
Janne, du måste hålla isär kostnadseffektivitet och bästa möjliga . Det du pratar om är ju kostnadseffektivitet.

Jag pratar kostnadseffektivitet för den tillverkare som har tillgång till all teknik.

Har man inte all teknik blir man i ena fallet dyr, i andra fallet dålig vad gäller bildkvalité.

För att återknyta till mitt ursprungliga inlägg:

Vinnande sensorformat blir det format som ger bäst kvalité till bäst pris. Och det avgörs av den tillverkare som har både senor och bildbehandlingsteknik, och kan utnyttja dom i rätt proportion mot varandra.

Vi kan inte bara snacka sensor. Då blir allt bara teorier som inte säger nått om vilka kameror som säljer.

Senast ändrad:
Som jag ser det så tror jag nog att just inom tekniken, så ligger nog Canon och Nikon rätt jämnsides, även om Canon har haft ett visst försprång ett tag nu.

SÅ allt som Nikon kan hitta på inom signalbehandling (förresten är det ju inte ens Nikon som har utvecklat den biten, om jag förstått det rätt), det kan även Canon implementera. MEN, eftersom de har möjlighet att göra detta på en fullstor sensor, så tror jag att Canon kommer att kunna erbjuda lite mer än Nikon.

Sen är detta kanske en väldigt nischad produkt, men dett hör inte hit. Det är säkert så att just nu (och för en "lång" tid framöver), så kommer APS-C sensorerna att vara den dominerande typen. Men har man tekniken så kommer den förståss att finnas i alla modeller.

Jeppe skrev:
SÅ allt som Nikon kan hitta på inom signalbehandling (förresten är det ju inte ens Nikon som har utvecklat den biten, om jag förstått det rätt), det kan även Canon implementera. MEN, eftersom de har möjlighet att göra detta på en fullstor sensor, så tror jag att Canon kommer att kunna erbjuda lite mer än Nikon.

Det som tyder på att Canon inte har den tekniken är att man väljer göra 16MP på fullsensor. Men visst kan dom köpa tekniken.

Att Nikon köpt från NuCORE är ett rykte, som dock kan stämma.

Arleklint skrev:
Det som tyder på att Canon inte har den tekniken är att man väljer göra 16MP på fullsensor. Men visst kan dom köpa tekniken.
Nu resonerar du nog bakvänt. Att Canon gör fullsensorkameror beror nog på att de kan göra det, medan Nikon förmodligen inte kan göra det tillräckligt kostnadseffektivt. Du kan lugnt räkna med att Canons resurser för forskning och utveckling i området är mångdubbelt så stora som Nikons. Och till råga på allt har de tillverkning av sensorer med åtföljande hundraprocentiga kontroll, vilket Nikon inte har.

Ursäkta att jag säger det, men vadan denna plötsliga avvikelse från din vanligen sansade natur i den här debatten?

Debatten åsamkades av att jag tycker diskussionerna generellt kretsar kring senorstorlek som allenagörande. Det är en begränsad syn.

Visst är det så, men man måste ju ändå se nyktert på det. Stor upptagningsyta kommer alltid att vara bättre (om än dyrare). Man kommer inte undan naturlagarna. En storformatskamera med hundra år gammal optik ger fortfarande bättre bilder än småbildskameror med det senaste och hetaste. Och framstegen inom optikutveckling går också att applicera på storformataren.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto