sagan skrev:
Målgruppen är givetvis de som vill ha bästa möjliga bildkvalitét.
Bästa möjliga kvalitet styrs av många saker.
I en analog kamera styrs den av glugg, film och framkallning. Många fotografer förfasades över det "nya" formaten mellanformat och småbild. Men tiden gick och filmer utvecklades och småbild dominerar idag. Den dominerar för att kvalitén är tillräckligt bra till ett förhållandevis bra pris.
Bilder som idag görs i DSLR:er skapas genom en
glugg till en
sensor, och från sensorn genom en
analog och
digital signalbildbehandling. Därefter läggs den i minnet.
I analog fotot hade vi tre saker som var viktiga. Glugg, film och framkallning. I den digitala världen har vi fyra. Glugg, sensor, signalbehandling och framkallning.
Det jag påstår i denna tråd är att:
Jag tror att den digitala signalbehandling som jag länkat ovan kommer att utvecklas vidare och göra det möjligt att jobba vidare på mindre sensorer.
Jag tror att mindre sensorer är de som tar över framför större. Jag tror inte att utvecklingen går mot större dyrarare sensorer, utan mot mindre billigare. Detta genom att den vetenskap som analog och digital signalbehandling innebär utvecklas med rasande fart
Det gynnar oss alla vad gäller vikt på utrustning och pris.
Få av oss har kunskap att förstå signalbehandlingen, den är flummig, men inte desto mindre viktig. Vi måste trots allt se bildskapandet som en helhet och inte bara snacka sensor och gluggar.