Annons

Fullformats-NEX (rykte)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
Såg att det har diskuterats lite i NEX7-tråden om det här redan, men tänkte det skulle vara vettigare med en egen tråd för det här.

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-sony-nex-goes-full-frame/
http://www.sonyalpharumors.com/reminder-current-e-mount-nex-can-be-used-with-and-ff-sensor/

Vad säger folk? Själv är jag iaf grymt intresserad av en liten spegellös FF-kamera som det inte står "Leica" på. O jag vet att jag läst lite här på fotosidan om att nuvarande fattningen på NEX-kamerorna inte skulle stödja en FF-sensor, men enligt dom på sonyalpharumors.com så ska det visst funka. Vad säger expertisen?

Det diskuteras för fullt i A99-tråden. Kanske inte det optimalaste stället, men det är en spekulationstråd och efgersom din fråga tagits upp där och det har fått visst momentum så är det nog bättre att fortsätta där istället.

/Mats

Jaha, så det var en till tråd man skulle kolla i. Varför är jag inte förvånad lixom, ni sonymänniskor verkar ju sprida ut allting överallt. Så precis just därför som det borde diskuteras här så man slipper leta runt överallt efter rätt grejer? :\

Jag tycker ryktet förtjänar en egen tråd - ryktestråden om A99 är tillräckligt rörig redan :)

Ryktet är onekligen lite märkligt, av diverse tekniska orsaker. Om Sony lyckas få till det kan det dock vara riktigt intressant med en liten fullformatare :)

Jag tycker ryktet förtjänar en egen tråd - ryktestråden om A99 är tillräckligt rörig redan :)

Ryktet är onekligen lite märkligt, av diverse tekniska orsaker. Om Sony lyckas få till det kan det dock vara riktigt intressant med en liten fullformatare :)

Håller med på båda punkterna.

Hmm, undrar hur det blir med kompatibiliteten med Leicas gluggar. Då får de verklig konkurrens om det dyker upp hus som tecknar ut hela formatet.

Den stora frågan blir kantskärpan eller det "verkliga" registeravståndet. Vi ser ju nu att NEX 7, trots sin aps-c sensor har svårt med vissa Leica M objektiv p g a svårigheten med snett infallande ljus med dessa objektivs korta registeravstånd och obtusa vinkeln med infallande ljus. Leica M9 klarar detta bättre trots sin större sensor för att sensorns mikrolinser är flyttade relativt till varje pixel för att optimera för snett infallande ljus - detta fungerar bra på Leican, kanske skulle det fungera mindre bra med telen men det finns ju inte mycket Leica M telen att oroa sig för.

Det verkar som om NEX 7 bara tagit sensorn fron A77 utan att anpassa mikrolinserna vilket fungerar med NEX objektiv då dessa är stora och telecentriska. Som jag ser det måste en FF NEX antingen ha en specialanpassad och därmed lite dyr sensor eller så måste Sony släppa telecentriska (och därmed stora) FF NEX objektivtiv (man kan säga att objektivets optiska konstruktion börjar längre ut (nästan som att bygga in ett längre registeravstånd i objektivet) eller ocksåblir det främst att använda adapter och Alpha objektiv. Då är förstås storleksvinsten på en skjutklar kamera borta. En annan lösning vore att höra som Kodak DSLR C och N och skippa mikrolinserna men då minskar ljusupptagningen och bruset ökar därmed.

Vi får se hur de tänkt. Det kan ju vara så att de helt enkelt trollar bort vignettering och CA elektroniskt och inte gör andra konstruktionsändringar. Detta torde dock inte rädda kantskärpan.

Sony är dock idag ganska innovativa så vi får se vad de hittar på.

Nu skriver SAR om en hybrid A/E-mount
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...em-the-cameras-are-e-a-mount-hybrid-and-more/

E-mount objektiv ska tydligen inte komma i FF-varianter, utom om dessa används så använder kameran crop-mode.

Min gissning (som jag också skrivit förut) är att FF NEX-kameran inte har E-mount direkt, utan
har en helt ny sorts mount som inte får några egna obbjektiv, utan att man MÅSTE sätta på en adapter och att det måste till en adapter även för E-mount.

Förmodeligen tar Sony fram adaptrar till A- och E-mount, men släpper specifikationen så att andra kan bygga adaptrar för vad som helst, inkl. m4/3 och EOS-M, Nikon1, samt mätsökarkameror som också har kort registeravstånd.

Kommer eniigt rykten att dröja till 2013 dock.

/Mats

Tanken har väkts att FF NEX kanske har en sorta "dummy mount" varpå man sätter en NEX eller FF NEX fattning. Jag vet dock inte om det behövs. Registeravståndet på NEX är bara ca 18mm och det finns bara ett system med motsv sensorstorlek som har ungefär lika kort - Fuji X-pro. Leica M har ca 28mm. Det finns alltså liten vits att ersätta NEX fattningen med en dummy mount. Man kan behålla NEX fattningen för beskuret läge med dessa objektiv och göra en adapter till FF - i praktiken en registeravståndsförlängare för att minska behovet av åtgärder för att hantera snett infallande ljus. Dock kommer även ett registeravstånd på Leica Ms 28mm sannolikt att innebära problem med många objektiv då Leica fått jobba hårt med detta. D u finns ju redan adapter till Alpha fattningen idag.

Från adapters på marknaden idag verkar ca 3-4mm vara den tunnaste pålitliga adapterstorleken då ca 2mm har i praktiken ibland vara lite för tjocka för att ge oändlighetsfokus. I så fall torde rrgisteravståndet - dummy mount till sensor vara max 15mm - ganska litet och det blir lättare att skada sensorn vid objektivbyte.

Jag skulle därför tro att en FF NEX i så fall har en NEX fattning och att en alphaadapter kanske medföljer och att andra, eller t o m Sony själva, gör adapters till andra system.

NEX fattningen var smart - kortaste registeravståndet vinner - i flexibilitet.

Tanken har väkts att FF NEX kanske har en sorta "dummy mount" varpå man sätter en NEX eller FF NEX fattning. Jag vet dock inte om det behövs. Registeravståndet på NEX är bara ca 18mm och det finns bara ett system med motsv sensorstorlek som har ungefär lika kort - Fuji X-pro. Leica M har ca 28mm. Det finns alltså liten vits att ersätta NEX fattningen med en dummy mount. Man kan behålla NEX fattningen för beskuret läge med dessa objektiv och göra en adapter till FF - i praktiken en registeravståndsförlängare för att minska behovet av åtgärder för att hantera snett infallande ljus. Dock kommer även ett registeravstånd på Leica Ms 28mm sannolikt att innebära problem med många objektiv då Leica fått jobba hårt med detta. D u finns ju redan adapter till Alpha fattningen idag.

Från adapters på marknaden idag verkar ca 3-4mm vara den tunnaste pålitliga adapterstorleken då ca 2mm har i praktiken ibland vara lite för tjocka för att ge oändlighetsfokus. I så fall torde rrgisteravståndet - dummy mount till sensor vara max 15mm - ganska litet och det blir lättare att skada sensorn vid objektivbyte.

Jag skulle därför tro att en FF NEX i så fall har en NEX fattning och att en alphaadapter kanske medföljer och att andra, eller t o m Sony själva, gör adapters till andra system.

NEX fattningen var smart - kortaste registeravståndet vinner - i flexibilitet.

* Hålet i E-mount är för litet för nära sensorn för att man ska kunna ha bra adaptrar för FF.

* Dessutomfinns det liten plats at stoppa in elektronik och bländarstyrningsmekanismer.

* Dessutom behövs bara E-mount för att kunna sätta på E-mount objektiv och då samtliga dessa är (och förblir) crop så är vitsen inte så stor.

* Registeravståndet är inte tillräckligt mycket kortare för att få plats med andra objektiv som har också kort registeravstånd, t.ex. Leica M eller m4/3.

Vid objektivbyte så sitter adaptern redan fast på kameran och då kommer det inte så nära sensorn.

Jag tänker mig alltså att adaptrar inte blir riktigt som nu, utan snarare att man konfigurerar kameran för valfri fattning med en monteringsadapter och sen byter man objektiv som man vill inom det systemet man har konfat kameran för.

/Mats

David Kilpatrick om FF NEX
På Photoclubalpha har David Kilpatrick publicerat en tämligen tekniskt orienterad genomgång om vad som är möjligt, svårt och hopplöst vad gäller att stoppa in en fullformatssensor i en kamera med E-mount.
Den korta versionen är att det går rätt bra. Men stabilisering med sensor-skift blir väldans svårt, så det ska vi nog tyvärr inte räkna med.
Sedan kan behövs det lite nya adaptrar eftersom de existerande inte alltid släpper fram en tillräckligt vid ljuscirkel.

Länk:
http://www.photoclubalpha.com/2012/08/19/should-nex-go-full-frame/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar