Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Om man hittar nåt, kanske. Ofta är man hänvisad till FF-objektiv och då blir det både pengar och storlek i sjön så att säga, eftersom man bara utnyttjar mitten av en onödigt stor bildcirkel.
Sen har vi den lilla detaljen att det är mycket svårare att få samma skärpa och frånvaro av aberrationer vid f/1,4 som vid f/2. Så, teoretiska ekvivalenter kommer ändå inte att ge samma resultat.
Ett exempel är Fuji 23/1,4 och Sony 35/1,8. De kostar ungefär lika mycket och väger ungefär lika mycket, men ändå med en liten fördel till Sony, som dessutom släpper in en skvätt mer ljus. Utan att ha grävt i saken antar jag att Sonyn är skarpare vid full glugg dessutom. De bilder jag sett från Fuji 23/1,4 skvallrar om ganska stökig bokeh och allt det där andra jag nämnde. Nackdelar som är svåra att kvantifiera eller mäta.
Edit: Den som plåtat med ännu större format inser nog att det är samma sak där, fast skillnaden kan vara mer uppenbar om man snackar 6x7 eller storformat. Objektiven behöver inte vara lika ljusstarka och kan därför vara bättre korrigerade trots enklare konstruktion. Alltså tycker jag nog att man kan säga att det är storleken på formatet som ger (eller snarare tillåter) dessa egenskaper.
Ofta verkar det ju vara ett axiom idag att ett objektiv som tecknar ut småbild måste vara större än ett som bara tecknar ut APS-C. Dessutom måste det av samma skäl vara dyrare.
Just några av Sonys nya FF-serie för E-mounts i med ljusstyrka 1,8 är ju ett exempel på att det inte behöver vara så. Ett annat är 85mm/1,8 - även det ett objektiv som fått bra press på många håll.
Kollar vi dessutom på gamla manuella objektiv så slås man inte sällan av att de är väldigt mycket mindre och mer kompakta än dagens. Mittt eget gamla Pentax SMC-M 100mm/2,8 är ju en fluglort mot mitt 100mm/2,8 Samyang och även det är ju helt manuellt. Kollar vi på 50mm/1,7 i samma SMC-M -serie så är de löjligt små med dagens mått mät och de är mindre än dagens 50mm-objektiv även med adapter för E-mount.
En fördel för en tillverkare som tillverkar både FF och APSC -hus kan ju faktiskt vara att en serie objektiv som sagda 1,8-serie. Jag är inte ens säker på att Sony skulle lyckas tillverka särskilt mindre objektiv för APS-C än sagda 1,8-serie. Det finns säkert många som skruvar på exv. 85mm/1,8:an även på APS-C -kameror. De funkar faktiskt bra även med de mindre husen.