Den logiska slutledningen av ditt resonemang där du skriver: "Det här med utskrifter är en norm jag tycker att vi kan ta kål på direkt” borde vara att du anser att något annat än utskrifter skall vara norm. Finns det då något annat än skärmbilder att tillgå? Eller menar du att vi skall skippa alla normer?
Jag var tvungen att kolla runt lite bland folk jag känner som fotar.
Av 9 personer som svarade snabbt så brukar 1 person skriva ut bilder, 2 till har gjort det 1 gång de senaste 3 åren (det ena exemplet var en bok) resten har aldrig gjort det sedan digitalkameror gjorde sitt intåg.
Helt olika sociala nätverk när det kommer till foto.
3 länder.
Han som skriver ut fotar mest analogt.
Hur man kan få det till att papperskopior skulle vara någon norm i någon som helst betydelse, må vara som en underförstådd eller uttalad social regel eller bara det normala beteendet är bortom mig...
Det finns en väldigt högljudd grupp människor här inne som strävar efter att alla ska följa regler som byggts upp av nödvändigheter på grund av tekniska begränsningar på den analoga tiden.
Det var annorlunda förr, man var tvungen att plugga tabeller. Tyvärr drog det till sig an viss typ av människor, dom som tycker det är kul med regler. Alla är inte så, och nu har vi möjligheter att se alster från människor som inte bryr sig ett skit om etablerade koncept.
Kommer en amatör att se skillnad på FF och crop?
Ja.
Kan man strypa av en Hasselblad3d eller en Nikon d800 så att man inte ser skillnad på en bild tagen med någon dom och en tagen med en Iphone?
Ja.
Om man inte är en av dom som pluggar tabeller och anpassar sig till andra utan prövar sig fram så kommer man att lära sig mycket, mycket snabbare med en d800 än en aps-c.