Det är just detta resonemang jag vänder mig mot!
Varför skall man lära sig att få ut max av ett format innan man går vidare till nästa? Då skulle försäljningen av fullformat droppa med 97%, typ...
Jag tycker det är tillräckligt att den bättre utrustningen ger en fördel för att den skall vara motiverad. Det är väl detta som tråden handlar om och jag vidhåller att en amatör kommer att se skillnad på bilderna.
...Mmm... Just den formuleringen, i slutet som du citerade, var inte så bra, kanske inte exakt spikade det jag ville ha sagt. Läs gärna om allt det jag skrev innan. Det gäller fortfarande.
Det jag ville säga, var: Man utgår alltså från en budget. Målsättningen är då att få ut nåt av den budgeten. Det sökandet är en resa och utveckling. Har man en klar uppfattning om var man vill hamna på slutet, klart redan från början? Och att man redan skall vara där, direkt, så snart man hämtat ut grejorna? Nej, det är tämligen omöjligt. Är det då så smart att bara gå in i fotoaffären och blåsa hela budgeten på en Phase One och ett objektiv?
Allt vad jag skriver i detta ämnet handlar om att om att behålla fötterna på jorden. Gör man det, så är det inget fel i att spendera pengar - som man har, och som man inte behöver till något annat. Absolut inte. Vi kan inte ta med oss våra bankkonton när vi dör. Men pengar kan användas till annat än fotoutrustning. Och om vi utgår från att summan som vi kan spendera på fotoutrustning är begränsad, så bör vi väl försöka spendera smart?
Jag ser heller inget fel i att spendera pengar på dyr fotoutrustning (om man inte har nåt bättre ändamål) bara för att man gillar, älskar, fina kameror och fin optik. I många hobbies finns ett stort antal utövare som får sitt största nöje från själva utrustningen. Jag har aldrig fnyst åt dem. Glädje är glädje, hursom.
Min 'Lutherska' attityd är väl underbyggd av att jag så många gånger ser här i våra forum folk (ofta ungdomar) som klart deklarerar en budget för köpråd, alternativt har ett bildproblem som INTE egentligen är utrustningorienterat, och sen får en massa konstiga råd om att köpa andra grejor och/eller dyra grejor. Och det är väl också anledningen till att jag yttrar mig.