Annons

Fullformat"problem"?

Produkter
(logga in för att koppla)
På en mobiltelefon blir det väl extremt tätt med pixlar förmodar jag. Det finns annars många fullformat modeller som har 20-24mp vilket då ger större skillnader beroende på 100-200% i Dator bilder. Sa man inte att 24mp med aps-c motsvarar ca 50 mp med FF sensor, Fuji har en APS-C med 42 mp försa vad det kan bli.
Skillnaden mellan FF (36*24) och APS-c (24*16) blir ju 36/16=2,25 ggr. Om pixeltätheten är densamma på båda sensorerna skall 24 mp APS-c motsvara 54 mp på en 36*24 och analogt med detta motsvarar 42 mp APS-c 94,5 mp i fullformat.
 
Ja Ulf undrade över varför A6300 tog fokus lättare än hans beg A7RII, Vi vet att ännu tidigare A6000 kunde ha problem just med små bländaröppningar, Fuji jobbade med liknande problem, medans Canon AF hade en lösning med att ta fokus alltid med största öppningen. Det finns väl långa trådar där detta har diskuterats mycket, samtidigt som betydelsen av storleken på pixlarna också debatterats mycket innan pixelbinning av tex 4 pixlar kom.

Som sagt annars så låg A7RII tidigt i utvecklingen av dom spegelfria, där problem med blackout och dålig upplösning med EVF var andra störningar som givetvis inte bara Sony hade, men dom var tidiga med Spegelfria fullformat, Nikon hade D810 med stora ljusa OVF sökare, senare D750 som jämfördes med A7II tex som var Sonys andra version.
 
Gissar på nån felaktig inställning (eller flera olika). AF-relaterat eller IBIS.

Större sensor kommer dock vid samma generation på kameran i regel inte ha lika bra bildstabilisering, eftersom det helt enkelt är svårare att flytta runt en tyngre klump.

1/250 på 85 mm bör ge knallskärpa helt utan bildstabilisering, om man inte är extremt ostadig på handen.
 
Gissar på nån felaktig inställning (eller flera olika). AF-relaterat eller IBIS.

Större sensor kommer dock vid samma generation på kameran i regel inte ha lika bra bildstabilisering, eftersom det helt enkelt är svårare att flytta runt en tyngre klump.

1/250 på 85 mm bör ge knallskärpa helt utan bildstabilisering, om man inte är extremt ostadig på handen.

Tror jag också - håller med dig - alltså att det handlar om olyckliga val och möjligen kan det vara en idé att labba lite med valet av fokusområden. Det påverkar mer än man tror ofta.

Sedan har Per helt rätt. Det finns ingen möjlighet till mikrojustering med E-objektiv. Den är enbart till för de som använder gamla A-mount på adapter.

Jag har själv en A6300 (som jag dock outsourcat till mitt barnbarn men den har en hyfsat snabb och precis AF, så i det fallet vet jag inte om A7rII är någon vidare uppgradering.
 
Gissar på nån felaktig inställning (eller flera olika). AF-relaterat eller IBIS.

Större sensor kommer dock vid samma generation på kameran i regel inte ha lika bra bildstabilisering, eftersom det helt enkelt är svårare att flytta runt en tyngre klump.

1/250 på 85 mm bör ge knallskärpa helt utan bildstabilisering, om man inte är extremt ostadig på handen.
Ja, alltså, tar jag samma 85:a som i inlägget på förra sidan och sätter den på FTZ II och därmed får stabilisering så får jag skarpa bilder med rätt god säkerhet på kanske 1/20. Det går även på 1/10 med lite lägre säkerhet, men längre än det börjar bli svårt med F-objektiv på adapter. Med Z-objektiv går det att dra lite till på tiderna då stabiliseringen ger alla axlar och eventuellt även tillåter större rörelser.

Nu är kanske inte stabiliseringen i A7R II fullständigt lysande med dagens mått mätt, men om den är på borde det (som du indirekt skriver) för en normalstadig person gå att få skarpa bilder på väsentligt längre tid än 1/250. Hur den upplevda bristande skärpan som frågeställaren menar föreligger ter sig är dock okänt.

Red: tog bort skräptext som blev kvar.
 
Senast ändrad:
Jag har för mig att Tony Northrup i en av sina videor på youtube nämnde att det är inte enbart brännvidden som ökar utan även bländaren när man jämför kameror med olika sensorstorlekar typ APS-C (1.6x) och fullformat. så lägger man på 1.6x på brännvidden så ska man även lägga på 1.6x på bländaren för att få upplevd "zoom" och "skärpedjup". Kan kanske vara en orsak till att fullformat har kortare skärpedjup vid samma bländartal som en APS-C.
 
Tror jag också - håller med dig - alltså att det handlar om olyckliga val och möjligen kan det vara en idé att labba lite med valet av fokusområden. Det påverkar mer än man tror ofta.

Sedan har Per helt rätt. Det finns ingen möjlighet till mikrojustering med E-objektiv. Den är enbart till för de som använder gamla A-mount på adapter.

Jag har själv en A6300 (som jag dock outsourcat till mitt barnbarn men den har en hyfsat snabb och precis AF, så i det fallet vet jag inte om A7rII är någon vidare uppgradering.

Tror du kommer ihåg hur Sony på äldre kameror spökade med två olika så kallade LOCK ON varianter, en ny kom som var bättre men den gamla fick ligga kvar och krångla till det, Autofokus funktionerna var också märkligt utspridda i olika flikar, du skrev mycket om detta StenÅke på den tiden, Sony ändrade detta så småningom men det tog ett tag.

Nej som ovan så var nog 24mp och APS-C lite lättare att röra sig mot fokus lås än en tidig 42mp sensor. När 36mp kom med D800 och A900 så var 5 bps imponerande för den tiden. Inte för intet så fick tex D500 ( APS-C )-Nikon 20mp att jobba med en kamera som var ännu snabbare än A6300 som först hade överraskat bland annat Martin Agfors vid test.
 
Jag har för mig att Tony Northrup i en av sina videor på youtube nämnde att det är inte enbart brännvidden som ökar utan även bländaren när man jämför kameror med olika sensorstorlekar typ APS-C (1.6x) och fullformat. så lägger man på 1.6x på brännvidden så ska man även lägga på 1.6x på bländaren för att få upplevd "zoom" och "skärpedjup". Kan kanske vara en orsak till att fullformat har kortare skärpedjup vid samma bländartal som en APS-C.

Jo det stämmer bra, Ekvivalensen var på tapeten intensivt för några år sedan, ofta i samband med långzoomar modellerna med den lilla sensorn, och tog fart när 1 Tums sensorn i kompakter bröt ny mark, det nämndes i varje test vad det motsvarade mot småbild ( FF/FX )- Olympus sensorn fick väl 2 ggr ökning av bländaren och 1 Tummaren 2,7 ggr om jag mins rätt.

Detta skapade långa debatter i våra trådar med alla möjliga vändningar och intryck motstånd som medhåll, men så en dag blev det tyst om ekvivalensen, sällan nämnt numera. Men det hjälpte min bror när han tog med sig en Pentax kompakt på en resa som hade en zoom som gick till 150mm körde man så stack bländaren i väg till f/11 så det kunde vara bra att ta med en Iso 400 film också.
 
Numera är väl ekvivalensen allmänt vedertagen, det tog långa trådar innan alla förstod det hela.
Men det händer precis samma sak när man beskär, vilket är vad dom mindre sensorerna gör.

Men det finns många fördelar med dom små också, dom största brukar vara pris och vikt.
 
Jag har för mig att Tony Northrup i en av sina videor på youtube nämnde att det är inte enbart brännvidden som ökar utan även bländaren när man jämför kameror med olika sensorstorlekar
Nej, ett objektivs brännvidden ändras inte av att man tar bort det från en kamera och monterar det på en annan (med mindre eller större sensor).

Den här artikeln på Dpreview bör alla som är intresserade av ekvivalens mellan olika sensorstorlekar läsa. Om man har förstått den så behöver man aldrig mer ställa frågor om ekvivalens.
 
Senast ändrad:
Nej, ett objektivs brännvidden ändras inte av att man tar bort det från en kamera och monterar det på en annan (med mindre eller större sensor).

Den här artikeln på Dpreview bör alla som är intresserade av ekvivalens mellan olika sensorstorlekar läsa. Om man har förstått den så behöver man aldrig mer ställa frågor om ekvivalens.
Ok. nu har jag läst igenom den artikel du länkade till. Vad jag förstod av den så var det visst olika brännvidder och olika bländartal för att få en likvärdig bild (när det kommer till skärpedjup och bildutsnitt) från kameror med olika sensorstorlek, denna skillnad var likvärdig med cropfactor.

Vad är det jag missar om jag nu har förstått artikeln fel ?
 
Ja, med olika stora sensorer behöver man olika långa brännvidder för att få till en "likvärdig" bild. Poängen i inlägg #34 om att brännvidden inte ändras hos ett objektiv när man flyttar det från en kamera till en annan (oavsett kamerornas sensorstorlekar, faktiskt) är att påstående i inlägg #27 om brännvidden är fel. Brännvidden är en egenskap hos objektivet.

Du kanske formulerade dig lite slarvigt, så att jag missförstod vad du menade, men det är bra att vara noga med terminologin och annat när man diskuterar teknik. När det gäller just det här ämnet översvämmas internet av missförstånd.
 
Ja, med olika stora sensorer behöver man olika långa brännvidder för att få till en "likvärdig" bild. Poängen i inlägg #34 om att brännvidden inte ändras hos ett objektiv när man flyttar det från en kamera till en annan (oavsett kamerornas sensorstorlekar, faktiskt) är att påstående i inlägg #27 om brännvidden är fel. Brännvidden är en egenskap hos objektivet.

Du kanske formulerade dig lite slarvigt, så att jag missförstod vad du menade, men det är bra att vara noga med terminologin och annat när man diskuterar teknik. När det gäller just det här ämnet översvämmas internet av missförstånd.
Ok.. då var jag kanske slarvig med min formulering. Vad jag menade var att trådskaparen upplevde väl att han fått en suddigare bild med sin fullformatare än sin aps-c. Det var det jag ville få fram att det kanske kunde bero på just detta med ekvivalensen.
 
Och en del gillar att klaga …

Jag började misstänka att Newline formulerade sig lite slarvigt i början när han förtydligade senare. Det har ju många gånger hänt under åren att folk har trott att objektiv faktiskt ändrar brännvidd när de flyttas till en kamera med annan sensorstorlek.
 
Nej, ett objektivs brännvidden ändras inte av att man tar bort det från en kamera och monterar det på en annan (med mindre eller större sensor).

Den här artikeln på Dpreview bör alla som är intresserade av ekvivalens mellan olika sensorstorlekar läsa. Om man har förstått den så behöver man aldrig mer ställa frågor om ekvivalens.

Men du menar att bländaren ändrar sig?

Inget ändrar sig när man flyttar ett objektiv, hade det verkligen ändrats sig hade vi inte pratat om ekvivalens.

En vit bil är fortfarande vit även om den belyses med rött ljus, men en röd bil i solljus är ekvivalent till en vit bil som belyses med rött ljus.

Samma gäller för ett 50mm/f1.4 på MFT som ett 100mm/f2.8 på en FF-kamera. Så även om päron fortfarande är ett päron kan man med hjälp av ekvivalens jämföra det med ett äpple.
 
ANNONS