Exakt vad handlar detta om, mer än att:
"eftersom denna kvalitet duger för mig, så ska fan ingen annan få lov att kräva bättre kvalitet på sina prylar!"
OM nu 4/3 hade blivit så bra att man kunde fått till tillräckligt korta slutartider för att kunna använda formatet till t.ex sport eller seriös lågljusfotografering så hade i alla fall fullformataren 36x24 gett fyra gånger kortare slutartider, med samma bländartal och samma brus i bilden. Vilket tror ni att någon som är lite nogrannare med sina bilder, eller till och med betalar sin hyra och mat med dessa bilder föredrar? Eller varför inte kombinationen halva slutartiden och halva bruset? Om 4/3 blir bättre blir resten av marknaden det också... Samtidigt.
Och precis som i fallet Kartago för 1500 år sedan så tillägger jag:
I början av tråden jämförs Panasonics 7-14F/4G med Nikon 14-28F/2.8. Att man inte inser det absolut vansinniga i att jämföra ett objektiv som i jämförelse har 8ggr mindre ljusgenomsläpp men ändå kostar dryga 14 tusen kr tyder på en viss ovilja att göra en verklig jämförelse. Det räcker med en F/8-zoom för att ta samma bild på en fullformatare. Ett 14-24F/8 hade nog inte varit så stort eller så dyrt, men marknaden för detta objektiv är nog ganska litet.
Ska du istället försöka dig på att ta samma bild, med samma mängd brus och samma slutartider på 4/3-hus så behöver du ett 7-14F/1.4. Detta objektiv hade helt säkert varken varit mindre eller billigare än 14-24F/2.8... :-/
Men det är helt rätt att 36x24 aldrig kommer att "ta över". För 95% av alla fotografer finns ingen anledning att lägga ner pengar/tid/bärmöda på ett format som är alldeles för "bra" och stort för deras behov. Precis som jag antagligen aldrig kommer köpa en P65+ till mig själv. För dyrt, och jag behöver inte det.
Men det betyder väl inte att JAG kan stå och säga att en P65+ mellanformatare är fullständigt värdelös eftersom den ger bättre kvalitet än vad jag behöver, och dessutom är dyrare/större/tyngre än prylarna jag har nu?