Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat kommer aldrig att ta över!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag är övertygad om att alla systemkameror från i vart fall Nikon och Canon kommer ha ff-sensorer i framtiden. Däremot kommer säkert Canon precis som Nikon bygga kamerahusen så att det går att använda krop-området på sensorn bara och att därmed EF-S-optiken kommer gå att använda fortsättningsvis. Utvecklingen gör säkert ff-sensorerna billigare och det är inte lönt att fortsätta att även tillverka APS-C sensorer. Om fem år kanske.

Ja, nu tog jag ju för givet att det främst är DSLR:er vi diskuterar här. Att det inte blir FF i mobiler och kompakter för 750kr, det förstår jag också... Självklart är det väl DSLR-segmentet vi till 90% diskuterar här, plus kanske lite 4/3 och Leica? Annars blir ju den ursprungliga frågeställningen både meningslös och lite absurd -- med tanke på att mobiltillverkarna är de absolut största kameraleverantörerna idag... :)

Trådskaparen Kim skrev detta en bit ner på första sidan: Jag citerar..

"
Man kan ju titta på alla (vilket är väldigt många och antalet ökar hela tiden) som nöjer sig med mobilkamerans mediokra kvalitét för fotografering. I jämförelse med mobilkameran är vilken kompaktkamera som helst från ett kvalitétsmärke rena mellanformatet i jämförelse.

Det är helt uppenbart (för mig iaf) att stora sensorer (fullformat, småbild 24 x 36 mm) är inget som konsumenter i allmänhet efterfrågar. De vill ha små, billiga och smidiga enheter som ger tillräcklig kvalitét och kompaktkamerorna idag ger det mer än väl.

APS-c systemkamerorna är redan flera gånger bättre än vad 99% av konsumenterna efterfrågar vad gäller bildkvalitét."

Där framgår det i alla fall att han inte enbart syftar på DSLR-marknaden. Jag tycker att mobilkameror och sådant som inte har som huvudsyfte att fungera som fotografiska verktyg kan lämnas därhän. Kompaktkameror är däremot något som bör tas med i beräkningen när vi nu pratar om marknadsandelar och "Svensson-folk"..

Personligen har jag svårt att tänka mig att försäljningen av DSLR skulle ta mer än 50% av den totala försäljningen inom den närmsta 5-årsperioden..och dessutom att samtliga av dem sålda digitala systemkamerorna då skulle vara fullformatare. För det är ju vad som är förutsättningen för att man ska kunna säga att FF dominerar marknaden!
Se mitt inlägg ovan.

Självklart gäller väl FF vs APS främst DSLR-segmentet, annars blir ju frågeställningen meningslös, då det stora flertalet kameror som tillverkas är mobilkameror och väldigt billiga kompakter.

Gäller frågan trots allt om huruvida FF kommer dominera ALLA kameor som säljs, så är svaret självklart "nej" -- och tråden behöver inte ens fortsätta. Det finns i så fall inte ens en diskussion att föra.

Senast ändrad:
Se mitt inlägg ovan.

Självklart gäller väl FF vs APS främst DSLR-segmentet, annars blir ju frågeställningen meningslös, då det stora flertalet kameror som tillverkas är mobilkameror och väldigt billiga kompakter.

QUOTE]

Se också mitt inlägg här ovan där jag citerade trådskaparen. Han talade inte enbart om DSLR i sina inlägg på förstasidan.. :)

Var det så han avsåg frågan, så har hela den här diskussionen -- liksom i så fall frågan i sig -- varit ointressant och helt meningslös.

Jag vet inte om det var det Kim avsåg med tråden från allra första början. Det framgick väl inte riktigt av ursprungsinlägget, utan gick in på det spåret några inlägg senare.. :)

Ja, nu tog jag ju för givet att det främst är DSLR:er vi diskuterar här. Att det inte blir FF i mobiler och kompakter för 750kr, det förstår jag också... Självklart är det väl DSLR-segmentet vi till 90% diskuterar här, plus kanske lite 4/3 och Leica? Annars blir ju den ursprungliga frågeställningen både meningslös och lite absurd -- med tanke på att mobiltillverkarna är de absolut största kameraleverantörerna idag... :)
Jag syftar på rena kameror, både system och kompakt. Men givetvis inte mobiler, det är ju helt uteslutet att få in en FF i en mobiltelefon.

Att jag även räknar kompakter beror helt enkelt på att det hävdats från flera håll att FF kommer dominera där också med tiden.

En annan sak är att FF kommer ta marknadsandelar. Om det råder inga tvivel.
Jag är inte alls så säker på det, även om volymerna kommer öka kraftigt så kommer även försäljningen av övriga kameror öka kraftigt när länder som Kina och Indien hela tiden får fler och fler som har råd att köpa digitalkameror.

Kanske får vi se en liten ökning av marknadsandelen på FF, men jag tror inte den blir särskilt mycket större än idag.

Jag syftar på rena kameror, både system och kompakt. Men givetvis inte mobiler, det är ju helt uteslutet att få in en FF i en mobiltelefon.
Det är i princip lika uteslutet att få in FF-sensorer i de mindre kompakterna också -- för att inte tala om meningslöst det skulle vara, ens om det var möjligt.

Som sagt, frågan om man tror att FF skall dominera HELA marknaden -- där runt 5% av försäljningen utgörs av DSLR:er -- är ju helt meningslös. Till och med frågan i sig faller ju på sin egen orimlighet.

Finns det en enda person som tvekar om svaret, om detta var frågan?

jag är övertygad om att alla systemkameror från i vart fall Nikon och Canon kommer ha ff-sensorer i framtiden. Däremot kommer säkert Canon precis som Nikon bygga kamerahusen så att det går att använda krop-området på sensorn bara och att därmed EF-S-optiken kommer gå att använda fortsättningsvis. Utvecklingen gör säkert ff-sensorerna billigare och det är inte lönt att fortsätta att även tillverka APS-C sensorer. Om fem år kanske.
Så du menar att både Canon och Nikon skulle lämna över hela marknaden för små, lätta och smidiga kamerasystem till konkurenterna, bara för att de envisas med FF?
Det låter varken klokt eller likt Canon eller Nikon.

Det är i princip lika uteslutet att få in FF-sensorer i de mindre kompakterna också -- för att inte tala om meningslöst det skulle vara, ens om det var möjligt.
Det håller jag fullständigt med om, men det var heller inte jag som hävdade att FF hamnar i kompakter. Tvärtom.

Som sagt, frågan om man tror att FF skall dominera HELA marknaden -- där runt 5% av försäljningen utgörs av DSLR:er -- är ju helt meningslös. Till och med frågan i sig faller ju på sin egen orimlighet.

Finns det en enda person som tvekar om svaret, om detta var frågan?
Det var väl ingen fråga, utan ett påstående. Men det är bra att vi är överens om detta. Det hindrar inte att man kan fortsätta diskutera systemkameradelen (spegelreflex och andra system).

Däremot kommer säkert Canon precis som Nikon bygga kamerahusen så att det går att använda krop-området på sensorn bara och att därmed EF-S-optiken kommer gå att använda fortsättningsvis.
Det blir inte lätt. Canons EF-S-optik sticker in så mycket i kameran att en spegel av FF-storlek skulle slå i. Antingen får man alltså byta objektivfattning, bygga om EF-S-objektiven eller hitta på en ny konstruktion med t ex en delbar eller fast spegel.

Och varför skulle Canon öht intressera sig för EF-S-objektiv om man bara tillverkar hus med FF-sensor?

...Och varför skulle Canon öht intressera sig för EF-S-objektiv om man bara tillverkar hus med FF-sensor?

Därför att Sony har visat dem hur man hanterar även det "problemet". Kameran anpassar sig helt enkelt. Kunden lär sig, billigt objektiv = färre (men nästan alltid tillräckligt med) pixlar.

Som att jag inte tankar min Ford Mondeo med 102 oktan racingbränsle även om den säkert skulle göra minst 100 knyck då, 95 oktan och 90 km/h får duga!

Det håller jag fullständigt med om, men det var heller inte jag som hävdade att FF hamnar i kompakter. Tvärtom.
Vem har hävdat att "FF hamnar i kompakter"?

Utan att lägga ord i munnen på andra, så vågar jag nästintill lova, att alla de som i denna tråd (och andra) argumenterat för att FF kommer att "ta över" med tiden, har avsett DSLR-marknaden.

Förutom denna tråd, har jag nog aldrig ens sett någon dra in hela kompaktmarknaden i "FF vs APS"-diskussionen.

Det blir inte lätt. Canons EF-S-optik sticker in så mycket i kameran att en spegel av FF-storlek skulle slå i. Antingen får man alltså byta objektivfattning, bygga om EF-S-objektiven eller hitta på en ny konstruktion med t ex en delbar eller fast spegel.

Med Nikon DX är det inget problem. Funkar finfint att montera på ett FX hus......Går till och med att ta bilder :) Dock får du lite väl kraftig vignettering på vissa brännvidder (dock inte på alla)

Vem har hävdat att "FF hamnar i kompakter"?

Utan att lägga ord i munnen på andra, så vågar jag nästintill lova, att alla de som i denna tråd (och andra) argumenterat för att FF kommer att "ta över" med tiden, har avsett DSLR-marknaden.

Förutom denna tråd, har jag nog aldrig ens sett någon dra in hela kompaktmarknaden i "FF vs APS"-diskussionen.
Jag vill inte namnge någon, men det har hävdats det i andra trådar vid flera tillfällen.

Jag vill inte namnge någon, men det har hävdats det i andra trådar vid flera tillfällen.
Någon enstaka, lite större, high-end-kompakt kanske. Med tiden.
Men självklart aldrig de mindre/enklare/billiga modellerna.
Det är ju varken önskvärt, möjligt eller meningsfullt.

Den som hävdar det, måste ju vara full... :-D

Någon enstaka, lite större, high-end-kompakt kanske. Med tiden.
Men självklart aldrig de mindre/enklare/billiga modellerna.
Det är ju varken önskvärt, möjligt eller meningsfullt.
Fast det är väl just det den här tråden handlar om? Huruvida det är "önskvärt, möjligt och meningsfullt" att ha FF-sensorer i alla kameror, eller för den delen i alla dslr-kameror?

Enligt min uppfattning är FF-sensor varken önskvärt, möjligt eller meningsfullt i alla de mindre/enklare/billiga dslr-modellerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar