PMD
Aktiv medlem
Antagligen. Här finns mer information om tekniken.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men vad i hela friden har detta att göra med att sannolikheten för att man får en felaktig vara är oberoende av varans pris?
Du tycker det är sagor du läser om folks AF-problem med företrädesvis Canon.
Det demokratiska i detta är väl just att när det gäller fokusproblem så har ofta de mest avancerade produkterna ofta visat sig ha förvånansvärt många problem och en förklaring är förmodligen, vilket både Risedal ock Aspman visat är fokussystemets problem att hantera speciellt ljusstarka objektiv i modeller såsom proffsmodellerna (där jag t.o.m. tror det inte räckte med justering utan där byttes chipen ut) samt i de avancerade modellerna 5d MK II och 7D. De enklare kamerahusen har inte haft dessa problem på samma sätt enligt Micke och Lennart.
Det intressanta är att man som kund säkert i större utsträckning räknar med att om man lägger mycket stora pengar relativt på sin utrustning och säkert förväntar sig en slutkontroll som upptäcker fel innan slutleverans men att pengar i dessa sammanhang har en förhållandevis svag korrellation när det gäller skydd mot strul. Man blir inte vippad bara för att man har tjock plånbok och det är nog en del väldigt sura över som drabbas.
OK, med "demokratisk" tycks du mena nån slags negativ jämlikhet (lika dåligt för alla), men det är ju att misshandla ordet demokrati.
Det där stämmer f.ö. inte. AF-noggrannheten blir inte bättre av att man bländar ner. Däremot kompenserar nerbländning för onogrannhet hos AF-systemet.
(Vad betyder "ett stegs bättre AF-noggrannhet" förresten?)
Med det där resonemanget skulle man ju kunna hävda att en bild från en liten sensor i en mobilkamera är lika bra som en från den tydliga optimala APS-C sensorstorleken.
Jo det blir skillnad på AF-noggrannhet mellan FF och APS-C därför att båda systemen mäter som noggrannast på F2.8. Om man då plåtar med FF och bländare 2.8 och vill uppnå samma skärpedjup med APS-C så måste man använda F2.0. Eftersom AF-en fortfarande mäter på F2.8 som bäst så blir noggrannheten sämre.
Visst, men det är inte samma sak som att AF-noggrannheten skulle bli bättre av att blända ner.
F.ö. menar du väl inte att AF-en mäter bäst på f/2.8, utan att större bländare än så inte ger bättre mätdata? Eller skulle det bli bättre fokuserat om jag bländade ner mitt EF 85/1.8 till f/2.8 när kamerans AF jobbar? (Om det nu skulle gå på något sätt.)
Pixeltätheten har väl ingen betydelse för beskärningsmöjligheten utan bara antalet pixlar och förståss skärpan i övrigt. Detta förutsatt att man använder objektiv anpassade till sensorformatet vilket jag tycket är ganska självklart att man gör. De som kör med FF behöver alltså 1,5/1,6 ggr så lång brännvidd som vad APS-C användarna använder för att avbilda samma motiv på samma avstånd.
Nej, det har jag aldrig påstått.
OK, med "demokratisk" tycks du mena nån slags negativ jämlikhet (lika dåligt för alla), men det är ju att misshandla ordet demokrati.
Det är bara den "svenska modellen", alla ska ha det lika dåligt.
OK. Jag får väl prova med dubbla smileys nästa gång. ;-)
Jämlikhet är inte demokrati men det är en grundbult i valsystemet. .