Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Varför inte länsa kassan rejält och skaffa Pentax 645D? Så kallat FF-format blir lite fjuttigare i jämförelse med den 645:ans sensor på 40MP. Har sett bildexempel från denna kamera som är extremt bra vad gäller detaljering och skärpa.
På Imaging Resource kan man se hur pass mediokert samma motiv ser ut med en 1DsMkIII/5DMKII jämfört med Pentaxkameran.
Ett av de större felen med 645:an är dock priset. Har varit jättesugen på en annars.
Såg några bilder tidigare där en Hasselbladare jämfördes med en A900 och en KM 7D om jag inte missminner mig och då vet jag att jag inte alls var imponerad - snarast tvärtom.
Tycker annars det är lite märkligt att konstatera att gamla stora glasplåtar av bra kvalitet som skannats in blir så otroliga i en jämförelse än idag. Vi har en del sådana på mitt jobb.
Min största bildupplevelse var annars från en utställning på Moderna Museet här i Stockholm där man ställde ut analoga bilder i mycket stor förstorning gjorda på bilder tagna med storformatskameror. Jag minns att jag tycket det var helt hisnande att se bilder av en banal trädgård tapatserade i fantastisk upplösning över hela väggar. I jämförelse med det är det mesta jag sett platt. Det är en otrolig detalj i en del av dessa bilder.
Så de som hävdar att storleken inte har någon betydelse har definitivt fel för det beror allt på vad man ska göra med bilderna..
.... bara för att få lite perspektiv på det här snacket om 24 x 36 som något ideal och nirvana ska ju veta att ni talar om mm. På mittt jobb har vi ett antal gamla glasplåter som har måtten 24 x 30 , men då pratar vi centimeter och de är inte ens de största de heller för det finns ett mindre antal med 60 cm lång sida. Vaddå Full Frame?