Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat kommer aldrig att ta över!

Produkter
(logga in för att koppla)
....

En del kan säkert tycka att det är lite sympatiskt att tillverkarna inte bara sköter leveranskontrollen dåligt när det gäller de absolut billigaste kitmodellerna utan att det faktiskt ofta är lika illa om inte värre när det gäller betydligt dyrare produkter. I övrigt kan jag hålla med om att om iden verkligen varit att de som betalar extra för att få bättre inte får det, så gränsar det nästan till bedrägeri också:). Frågan är bara om tillverkarna ser på det på det sättet. Det verkar faktiskt inte så och det är det som är problematiskt om det samtidigt är så att de som köper de dyrare produkterna även har större förväntningar på att just deras produkter ägnas särskild omtanke från tillverkarnas sida, om de senare faktiskt inte gör det.

Jag tror nog att du dömer med för dåligt underlag "på fötterna".

Nu ser man att det börjar dyka upp "af-problem" på både Nikons och Sonys kameror i takt med fler och fler pixlar på sensorerna. Nu är det inte de många pixlarnas fel utan "af-problemen", som inte är några problem, beror i stort sett enbart på kameraanvändarnas ovana med att titta på högupplösta bilder. För mycket 100%-gluttande helt enkelt och för dålig insikt i hur AF arbetar i en slr-kamera.

Analog eller digital, snittbild och manuell fokus eller AF med AF-sensor kvittar.

En länk till en bra förklaring hur AF fungerar och en definitiv lösning på dess tillkortakommanden. AF and spherical aberration...

En fördel med FF vs APS-C är oxå att AF i en FF-kamera har bättre förutsättningar för att sätta fokus rätt...

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1311966&postcount=833

Din andemening har varit att vi inte vet något om detta men det gör vi alltså.

Nej, det är skillnad på att veta om det är ett signifikant problem och på att vifta bort folks individuella problem. Det förra hävdar jag att vi alltså inte vet och det andra har jag inte gjort. Jag begriper inte riktigt hur du har fått för dig att jag skulle ha gjort det.

Det är många som har en tendens att dra generella slutsatser från ett statistiskt underlag av en enda mätpunkt - både dom som hävdar att det inte finns några problem eftersom dom tror att deras kamera fungerar problemfritt, och dom som menar att alla kameror har problem eftersom dom tror att deras egen inte är perfekt. Bortsett från statistikfelet så finns det ett helt gäng potentiella felkällor här ... :)

En del kan säkert tycka att det är lite sympatiskt att tillverkarna inte bara sköter leveranskontrollen dåligt när det gäller de absolut billigaste kitmodellerna utan att det faktiskt ofta är lika illa om inte värre när det gäller betydligt dyrare produkter.
Konstiga människor.

I övrigt kan jag hålla med om att om iden verkligen varit att de som betalar extra för att få bättre inte får det, så gränsar det nästan till bedrägeri också:).
Allt annat lika så - kanske ...
Fast nu är ju inte allt annat lika eftersom det handlar om olika produkter. Så länge både köpare och säljare uppfyller sina delar av köpeavtalet så är allt som det ska, tycker jag. Om inte så kan vi ta till lagstiftarens stora klubba och slå lite på den som är dum.

Frågan är bara om tillverkarna ser på det på det sättet. Det verkar faktiskt inte så och det är det som är problematiskt om det samtidigt är så att de som köper de dyrare produkterna även har större förväntningar på att just deras produkter ägnas särskild omtanke från tillverkarnas sida, om de senare faktiskt inte gör det.

OM det nu är så, vilket vi inte (heller) vet så mycket om så är det väl inte så mycket att orda om. Den som köper en vara är rimligen medveten om villkoren för köpet, och om tillverkaren visar sig handha garantiärenden på ett otrevligt sätt så finns det ju andra tillverkare.

Att byta leverantör när man är missnöjd är det bästa man kan göra för att påverka.

Påminer mig om en indier jag kände vars familj/klan praktiskt taget ägde en halv stad (Quilon / Kollam i Kerala). Han var väldigt upprörd att man då på 70-talet hade importförbud på bilar och var hänvisade att köpa en licenstillverkad gamla utgången brittiskt modell vid namn Ambassador, när han egentligen ville ha en merca. Dessutom måste man stå i kö för att få en - rena förnedringen.
- "You can't buy a decent car even if you can affort it", sade han mycket upprörd.

Det var en upprördhet med rätta. Inte bara han utan i stort sett alla indier förlorade på importförbudet.

(Sidonot: Indien har en gammal tradition av protektionism ända sen självständigheten. Både Gandhi och Nehru var protektionister. Nehru föredrog planekonomi och införde femårsplaner.)

Det är knappast lätt att veta om kitmodeller har fler eller färre fel kontra proffsmodeller - det är olika mängd produkter i omlopp, med olika egenskaper, och det är olika användare med skiftande användningssätt, kunskap och krav. Det finns inga siffror på antalet fel, och det finns ingen sammanställning av vilka felen är och hur allvarliga dom antas vara i relation till vad produkten påstås klara av.

Fullständigt baserat på rykten och gissningar, med andra ord.

Nu har FF tagit över hos mig... ett steg närmare middagen. Fast i butikerna, på Sonyhyllorna, finns inte en enda FF kamera numera. Jo, en, i Västerås. Får se hur länge den får stå kvar.

Jag tror nog att du dömer med för dåligt underlag "på fötterna".

Nu ser man att det börjar dyka upp "af-problem" på både Nikons och Sonys kameror i takt med fler och fler pixlar på sensorerna. Nu är det inte de många pixlarnas fel utan "af-problemen", som inte är några problem, beror i stort sett enbart på kameraanvändarnas ovana med att titta på högupplösta bilder. För mycket 100%-gluttande helt enkelt och för dålig insikt i hur AF arbetar i en slr-kamera.

Analog eller digital, snittbild och manuell fokus eller AF med AF-sensor kvittar.

En länk till en bra förklaring hur AF fungerar och en definitiv lösning på dess tillkortakommanden. AF and spherical aberration...

En fördel med FF vs APS-C är oxå att AF i en FF-kamera har bättre förutsättningar för att sätta fokus rätt...

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1311966&postcount=833

Det är klart att alla har dåligt på fötterna så till vida att tillverkarna inte har någon större lust att lägga upp sin interna statistik på bordet.

Jag är dock inte övertygad om att du har rätt Leif,när du antyder att det mest handlar om 100% gluttande. Blir det tillräckligt manifest (och för mig historiskt och många med mig har det ofta blivit det) så behöver man inte glutta i hundraprocent, man märker direkt att bilderna helt enkelt saknar "bett". Om man ger sig till att lite i all ovetenskaplighet göra fokustest mot fokusblad så blir man förvånad ibland, Det är inga små avvikelser jag uppmätt ibland. Med mitt tidigare sorgebarn Tamron 24-135 som verkligen stack ut (och var helt oanvändbart utom med MF med mitt KM 7D-hus visade sig fungera klockrent med min A550 och A580) så hamnade fokus knappt på papperet. De senare husen har dock en betydligt bättre återkoppling än min 7D och min A350 hade. Så det går bevisligen mycket väl att få till detta oavsett diskussionen på Dpreview. Märk väl att jag med 7D hade ungefär hälften av 8 objektiv som funkade och jag fick ställa huset i en kompromiss (gjorde detta själv) så att de objektiv jag tyckte var viktigast funkade bra. De andra ställde jag tillfälligt på hyllan. Men med A550 och A580 har jag nu bara ett enda som inte funkar och det är ett Minolta 24mm 2,8 som jag fortsatt inte är nöjd med. Jag föredrar att ta bilder istället för att ta reda på varför det är så.

En sak som ju är lite lustig - nu när du nämner Sony och att andemeningen är att det är Live View och huvudsensorn som är lösningen på AF-problemen (menar du enbart MF då?) och underförstått då att en särskild AF-sensor är något gammalt arv som vi borde göra oss av med. Jag hade ju en månad en A55 som ju har konstant Live View (och Live View-bilden i EVF:en i sökaren) genom att huvudsensorn är konstant belyst signalkälla. Jag tackade för lånet efter en månad (efter att den varit på verkstad en sväng för AF-problem) och jag kan lova dig att det inte behövdes något 100% peepande för att vara missnöjd med det exet och det tyckte inte personalen på Sony Style heller. Av mina fem hus har tre varit mer eller mindre besvärliga. Det är först med A550 och A580 som jag helt kan bortse från AF-problem och manuellt parera dessa.

Varför har Sony då i den nya lösningen i A55 fortsatt en AF/Face detection-sensor uppe i taket ovanför den fasta spegeln tro? Varför i så fall inte skrota den och bara köra med huvudsensorn (onödigt stora datamängder som ger taskig prestanda)? I de andra traditionella äldre konstruktionerna har man en särskild Live View-sensor med lägre ypplösning än huvudsensorn (och det är just det som är förutsättningen för Sonys unika fast Live View-lösning som gör att Sony DSLR:er kan fokusera med AF även under LV) men det borde ju teoretiskt inte behövas i en A55 med den nya tekniken med fast spegel. Att få till AF i en A55 borde dessutom trots det var betydligt enklare än i traditionella DSLR:er ändå (där man har fler strålgångar och i Sony DSLR:er har man en fler än alla andra), men vinkeln på den fasta spegeln går att ställa om jag läst rätt och det är trots allt en parameter som måste vara korrekt justerad om man nu trots allt har en speciell AF-sensor.

Att Micke hittat färre fel på de enklare Canon-husen han tittade på i sina tester kanske bara har den enkla förklaringen att det förmodligen är enklare att få ett enklare AF-system att funka korrekt än de mer komplicerade i de avancerade kamerorna. Jag talar nu fortfarande om fokusering på ej rörliga motiv. Så detta är verkligen inte taget ur luften. Det är faktiskt en massa saker som ska stämma för att exv. en DSLR av Sony-konstruktion ska funka. Man ska inte glömma heller att mattskivan dessutom måste schimsas in för annars funkar inte ens manuell fokusering.

Det stora problemet är inte att en del tror de har AF-problem som inte finns utan att för många har det fast de inte fattar det. Så jag tror mer på ett stort mörkertal här och det tragiska är att det faktiskt finns folk som killen som glad i hågen köpte en Tamron långzoom och åkte till Grekland och tog en massa bilder bara för att upptäcka att i princip alla var "out of focus" som Lennart lite elakt brukar benämna den omtalade funktionen. Det är dessutom min fasta övertygelse att AF måste fungera pålitligt när det är så svårt att ställa fokus manuellt via den optiska sökaren. För de flesta som har DSLR är Live View ett komplement snarare än huvudsökare.

OJ! Det var mycket det här Sten-Åke! Jag tar mej friheten att klippa lite...
Det är klart att alla har dåligt på fötterna så till vida att tillverkarna inte har någon större lust att lägga upp sin interna statistik på bordet.
Ditt inlägg ger ju inte nåt mer på fötterna heller...

.... De senare husen har dock en betydligt bättre återkoppling än min 7D och min A350 hade.
Def finns ingen återkoppling i ett fasdetekterande AF-system.

Så det går bevisligen mycket väl att få till detta oavsett diskussionen på Dpreview. ...
Det verkar som du inte läst inlägget på DPR. Han som skrev det är i stort sett i klass med "Pupillen" här på FS.

En sak som ju är lite lustig - nu när du nämner Sony och att andemeningen är att det är Live View och huvudsensorn som är lösningen på AF-problemen (menar du enbart MF då?)
AF med LiveViev och huvudsensorn är enda sättet att få en återkoppling av AF-mätningen på bekostnad av snabbhet.

och underförstått då att en särskild AF-sensor är något gammalt arv som vi borde göra oss av med....
Man måste nog vara medveten om hur AF i ett fasdetekterande system arbetar för att dra nytta av dess arbetssätt och dess begränsningar. ....

.... Varför har Sony då i den nya lösningen i A55 fortsatt en AF/Face detection-sensor uppe i taket ovanför den fasta spegeln tro?
Den lösningen innebär ju ingen förbättring jämfört med ett fasdetekterande system så länge den inte är exakt injusterad i läge och mäter med inställd bländare...

Att få till AF i en A55 borde dessutom trots det var betydligt enklare än i traditionella DSLR:er ändå (där man har fler strålgångar och i Sony DSLR:er har man en fler än alla andra), men vinkeln på den fasta spegeln går att ställa om jag läst rätt och det är trots allt en parameter som måste vara korrekt justerad om man nu trots allt har en speciell AF-sensor.
Här skulle ju Sony kunna återkoppla AF med hjälp av huvudsensorn, med segare AF-prestanda naturligtvis.

Att Micke hittat färre fel på de enklare Canon-husen han tittade på i sina tester kanske bara har den enkla förklaringen att det förmodligen är enklare att få ett enklare AF-system att funka korrekt än de mer komplicerade i de avancerade kamerorna....
Det finns ingen skillnad i ett fasdetekterande AF-systems arbetssätt så det hänger nog mer på brukarens kunskap om kamerans inställningsmöjligheter och förmågan att använda dessa möjligheter i.s.f. i kombination med för mycket 100%

Det stora problemet är inte att en del tror de har AF-problem som inte finns utan att för många har det fast de inte fattar det. ...
Det stora problemet är att en del tror att de har AF-problem som inte finns p.g.a. bristande förståelse för hur fasdetekterande AF fungerar och för mycket 100%-gluttande.

Senast ändrad:
Leif Bength!

Det kommer mycket vackert från Dalarna. Sedan en del mindre vackra saker i och för sig, men vi har skit i Småland också.

Först det som är korrekt i Dalakonvulutet ( d v s rätt i så mån att jag kan hålla med om det. Vad "rätt" är har visat sig genom trådarnas utveckling och inveckling vara av vacklande natur).

1/ Jag håller med om att många AF-fel egentligen är handhavandefel i så måtto att användaren inte lärt sig begränsningarna hos det specifika AF-systemet. Många tar inte ens reda på hur stor area AF mäter på.

2/ Vidare att mätnoggranheten kan ökas på bekostnad av snabbheten.

Det är vad jag till fullo håller med om.

MEN vad gäller Sonys AF-system i deras FF-modeller så har de 2 st AF-processorer. En som grovinställer och en som efter/finjusterar. På stillastående motiv får jag väsentligt högre träffprocent med detta dubbelprocessorsystem än vad min 5DMkII mäktar med vid användandet av ljusstarka objektiv.

Men den som kommer och påstår att det inte är ett jävla slarv vid leveransavsyning av såväl dyra som billigare dslr vad gäller AF-kalibrering befinner sig på så djupt vatten att Bolmens mäktigaste djuphålor framstår som duschkabiner.

I övrigt har vi sommar här och turisterna börjar flockas kring Bolmen. Gisela aus Dortmund har redan med sina 138 kg höjt vattenståndet i viken. Hon frågade speciellt efter dig och jag lovade framföra min hälsning. För övrigt vill hon gärna se nakenbilderna du tog av henne vid ditt senaste besök här. Jag har gett henne din hemadress så hon startade kl 0700 i morse med riktning direkt till din dörr. Väl bekomme!

Ha det bra( i alla fall tills hon dyker upp)!

//Lennart

OJ! Det var mycket det här Sten-Åke! Jag tar mej friheten att klippa lite...

Def finns ingen återkoppling i ett fasdetekterande AF-system.

Det verkar som du inte läst inlägget på DPR. Han som skrev det är i stort sett i klass med "Pupillen" här på FS.

AF med LiveViev och huvudsensorn är enda sättet att få en återkoppling av AF-mätningen på bekostnad av snabbhet.

Man måste nog vara medveten om hur AF i ett fasdetekterande system arbetar för att dra nytta av dess arbetssätt och dess begränsningar. ....

Här skulle ju Sony kunna återkoppla AF med hjälp av huvudsensorn, med segare AF-prestanda naturligtvis.

Det finns ingen skillnad i ett fasdetekterande AF-systems arbetssätt så det hänger nog mer på brukarens kunskap om kamerans inställningsmöjligheter och förmågan att använda dessa möjligheter i.s.f. i kombination med för mycket 100%

Det stora problemet är att en del tror att de har AF-problem som inte finns p.g.a. bristande förståelse för hur fasdetekterande AF fungerar och för mycket 100%-gluttande.

Jag vet också att det inte finns någon återkoppling i ett fasdetekterande system. Det vet direkt hur mycket som ska justeras genom jämförelser av två vyer som matchas och och gör det. Men för de flesta tror jag utgångspunkten att fokus blir korrekt är långt viktigare än att det går blixtsnabbt. Fasdetektering är snabbare men i värsta fall mindre korrekt. Precis som Lennert säger så kan man i vissa Sony-kameror växla till kontrastfokusering (med högre precision) som svänger in med ett transient svar innan det till sist hittar sitt jämviktsläge (förhoppningsvis i fokus) istället för fasdetektering. Ska man jobba med Live View mot huvudsensorn utan spegel som i A55 (ej Sony fast Live View a la DSLR-style) så är det det senare som gäller och folk som jag bryr mig endast om ifall det blir korrekt. Om det tar någon tiondel längre tid så är det ett billigt pris att betala i en i 95 fall av 100 för både mig och många andra. Allt övrigt är som att måla en vacker tavla med färg av ren skit.

Jag följde f.ö. bara din länk till DPreview.
Jag har tagit del av info kring beroendet av vald bländare och problem med asfäriska linser och om det är som beskrivs så borde man verkligen skriva folk på näsan om dessa begränsningar och problem om man prioriterar hastighet istället för precision.
Du är väl själv så pass gammal att du kommer ihåg Stig Grybes "Ante på mobacken" - han som hade en bror som hette Hilmer och som alltid "räknade fort men fel". Vem blir glad av det annat än kameratestare?

Citat: "Det finns ingen skillnad i ett fasdetekterande AF-systems arbetssätt så det hänger nog mer på brukarens kunskap om kamerans inställningsmöjligheter och förmågan att använda dessa möjligheter i.s.f. i kombination med för mycket 100%", skriver du men en del av fokusproblemen som Micke och Lennart hittade i de mer avancerade kamerorna var mer relaterade till de särskilda problem som fanns med fokuspunkterna beroende på hur ljusstarka dina objektiv var (speciellt sensorerna i centrumpunkten då).

Det här är viktigt Leif: Ett fokuseringssystem får inte vara så komplicerat att även mycket erfarna och kompetenta fotografer inte kan hantera eller förstå dem och riskerar att göra fel. Hela poängen med automatik är att fotografen ska kunna fokusera på motiv och komposition istället för att kompensera för egenheter hos automatiken.

Ett av problemen som finns med dagens kameror är att det nu finns mängder av delsystem som ligger likt raster över varann och samverkar och motverkar varandra. Det är helt klart att det blir allt svårare med ökad komplexitet och interferens att få till en fungerande helhet under sådana omständigheter. Det blir heller inte enklare av att det finns andra delsystem vid sidan av AF-systemen som påverkar skärpa och oskärpa, så det handlar sannerligen inte bara om fasdetekterande AF och taskigt justerade system även om det gör det i väldigt många fall.

Jag har verkligen undrat om jag skulle vara en särskilt drabbad användare och visst kan det vara så men jag är verkligen inte ensam och tre taskigt eller halvtaskigt justerade/fungerande hus av fem tycker i alla fall jag känns väl mycket även om jag vet väl att alla inte är drabbade eller åtminstone inte fattat att de är det. Det har gjort mig halvt besatt ibland aav AF-problem snarare än fotografering (villket i sig är ett riktigt taskigt felfokus) och givit ett antal nätter med taskig sömn. Men det här är svårt vilket bl.a. Mats Lillnor vittnat om när mycket erfarna fotografer med det bästa som går att köpa för pengar ändå inte får de resultat de förväntat sig upptäcker att det är fel på både hus och objektiv. Vi pratar i det fallet om det bästa Sony har. Vi pratar Carl Zeiss och Sonys FF-modeller och som sagt Canons dyraste proffstelen som står fel de med vid leverans. Vi pratar många tiotusentals kronor och trots de pengarna saker som inte möter tillverkarnas egna toleranser utan måste justeras i efterhand efter att användarnas slutkontroll underkänt leveransen istället för tillverkarens.

Jag har jobbat på fabrik själv och bl.a. byggt silscreentryckpressar för ett företag (Svecia) som nu är borta sedan länge. De gjorde en reklamfilm som var helt full av ljug med en andemening om att : "varje maskin som lämnade fabriken var grundligt testkörd och kontrollerad." Stort skämt och råa skratt vid visningen för gubbarna som skruvade ihop pressarna. Vid ett tillfälle skulle en maskin baxas upp på en lastbil från laskajen och det visade sig att en motorhylla var så taskigt svetsad att motorhyllan ramlade av med motor och allt. Djupt skämmigt.

Det kostar stora pengar att leveranstesta industriprodukter och det görs överhuvudtaget inte i många fall. I datorbranschen talat man om DOA (Dead on arrival) men rätt uttryck borde rätteligen vara DAS (Dead at shipping) för många av dessa har aldrig startats en gång eftersom man bara tar stickprov - om ens det. De flesta är inte intresserade av kvalitet - om det kostar extra och den tillverkare finns inte som inte lyssnar på kunderna om det dessutom ökar deras egna marginaler.

Senast ändrad:
Nog är det så att man tror att man sparar pengar om man drar ned på testandet, många upptäcker inte mindre fel, många bryr sig inte, många klagar inte, och dom få som vill ha garantireparationer blir billigare än att se till att varje exemplar är perfekt vid leverans.

I min branch (programvaruutveckling) så finns en klar sådan tendens; jag har vuxit upp med en tumregel att testa programvaran lika länge som man utvecklar/producerar, men idag så får man vara glad om det ens finns med riktig test i projektplanen ... jag har varit med om kunder som menar att det inte behövs tester alls, och det i stora programsystem som hanterar många kundorder och mycket pengar. Man gråter ...

...

MEN vad gäller Sonys AF-system i deras FF-modeller så har de 2 st AF-processorer. En som grovinställer och en som efter/finjusterar. På stillastående motiv får jag väsentligt högre träffprocent med detta dubbelprocessorsystem än vad min 5DMkII mäktar med vid användandet av ljusstarka objektiv.

....

Gisela aus Dortmund har redan med sina 138 kg höjt vattenståndet i viken. Hon frågade speciellt efter dig och jag lovade framföra min hälsning. För övrigt vill hon gärna se nakenbilderna du tog av henne vid ditt senaste besök här. Jag har gett henne din hemadress så hon startade kl 0700 i morse med riktning direkt till din dörr. Väl bekomme!

Ha det bra( i alla fall tills hon dyker upp)!

//Lennart

Hej din gamle skojare från Smålands ljusa sjöar!

Med sonys system tar det ju upp mot en sekund tid att få motivet i fokus med alla objektiv längre än 50 mm...

Samma resultat och lika lång tid för AF kan du även få med en Canon om du gör två fokuseringar i snabb följd....om du vill. Vill du ta bilden direkt är det bara att fyra av på första trycket, 0.5 s senare kan det va för sent ;-) Skämt åsido.

Förhoppningsvis är den där fördröjningen avstängbar annars så är det ju lika bra att köra kontrastfokus direkt.

Ingen Gishela här än! Endera är vattenståndet oförändrat högt i Bolmen eller så har hon tagit vägen till Grönklitt och björnarna...den här gången oxå. Tålig madam den där :))

Man kan ju utan tvekan kalla madam Gishela för en fullformatare enligt trådens intentioner...

...

Jag följde f.ö. bara din länk till DPreview.
Jag har tagit del av info kring beroendet av vald bländare och problem med asfäriska linser och om det är som beskrivs så borde man verkligen skriva folk på näsan om dessa begränsningar och problem om man prioriterar hastighet istället för precision.
...

För att få en bättre precision så är det bara kontrast-AF på vald bländare som gäller med sina snabbhetsbegränsningar...än så länge. Jag tycker att det är bättre med en bild på ögonblicket än tio på evigheten.

Ögonblicket är en märkvärdig sak, tänk, evighet fram och evighet bak.
(En travesti på Alf Henriksons tankar om dagen )

Men nu är det kanske dags att cykla in på fullformatares (Gishela) fördelar över "magrare skapelser" igen ;-)

Hej din gamle skojare från Smålands ljusa sjöar!

Med sonys system tar det ju upp mot en sekund tid att få motivet i fokus med alla objektiv längre än 50 mm...

Samma resultat och lika lång tid för AF kan du även få med en Canon om du gör två fokuseringar i snabb följd....om du vill. Vill du ta bilden direkt är det bara att fyra av på första trycket, 0.5 s senare kan det va för sent ;-) Skämt åsido.

Förhoppningsvis är den där fördröjningen avstängbar annars så är det ju lika bra att köra kontrastfokus direkt.

Ingen Gishela här än! Endera är vattenståndet oförändrat högt i Bolmen eller så har hon tagit vägen till Grönklitt och björnarna...den här gången oxå. Tålig madam den där :))

Man kan ju utan tvekan kalla madam Gishela för en fullformatare enligt trådens intentioner...

Nej!!! Det tar inte en sekund och även den gode Sten-Åke har nog lite fel, såvida jag inte har fel. Vilket ju är otänkbart-om man inte tänker efter vill säga- då kan jag ju ha fel-även fast jag kan ha fel när jag tror att jag har fel så det blir rätt....eller något sådant.

Så här har min numera Kronobergska hjärna fattat det hela vad gäller Sonys FF-modeller. BÅDA AF-processorerna styr fasdetekterande AF. Handlar bara om för- och efterkontroll. Finns ingen kontrastsökande AF i A900/A850. Däremot väljer man i menyerna mellan olika alternativ på AF-hastighet.
D v s det enklaste valet står mellan AF-noggrannhet och hastighet. Prioriterar man noggrannhet sker en synnerligen liten fördröjning som knappt är märkbar.

Vad gäller fallet Giselas AF-funktion är jag mycket osäker. Tenderar att bli väldigt mycket bakfokus. När det blir för mycket bakfokus ljuder en brölande signal mellan de två greppen som sitter på apparatens resp sida sedd bakifrån. Framsidan har bara 2 rattar och längre ned en svårfunnen joystick placerad strax ovanför stativfästet. Hela konstruktionen är ologisk eftersom man blir osäker på var minneskortet ska placeras. Ända (förlåt...menade Enda) sättet att få ordning på denna rustika tyska konstruktion är att fokusera manuellt eller ställa hyperanalfokus.

Så hur gör du när du ska använda FF-modellen Gisela vid fotografering av björnar?

Dessutom har jag inte hittat någon kamerarem som passar och motljusskydd i den dimensionen finns inte. Du får skicka rapport när du testat denna FF-modell som verkligen tar över. I alla fall den närmaste omgivningen. Blir inte björnarna rädda av slutarljudet?

//Leonard af Bolmstad-Sjöhagen

Kanske inte helt ta över, men bara nästan, det räcker väl!
När priset för ett FF kamerahus, med eller utan rörlig spegel, kommer ner i nivån 15000:-, då blir det riktigt liv i försäljningen!!

Fördelar:

Mycket, mycket större sökare, lätt att se motiven, i mörker, även med ett objektiv med låg ljusstyrka.
Det finns många fördelar utöver detta, orkar inte mässa över FF, det räcker att säga, har du testat ett FF kamerahus, blir det alltid din måttstock ...!
Min måttstock är en Sony A900!

..... Däremot väljer man i menyerna mellan olika alternativ på AF-hastighet.
D v s det enklaste valet står mellan AF-noggrannhet och hastighet. ...

Phuu!... Det finns hopp även för Sony, tror jag....

Nu snart för du se upp där nere för rätt va det händer så dyker jag upp igen, men du kan ju få se ner där uppe ifall jag dyker ner. ;-)
Mer om de är de lika bra att ta via mail tror jag, när jag vet mer

Ha de gott tills vidare!
/Leif

OT Fel ?
Osannolikheten att Lennart A. har upptäckt fel i felet som Anders P. upptäckte på sin 7D, just nu eller senare framhävt på en Sony FF är för mig mycket möjligt, hur litet felet än störde uppfattnings förmågan.

Om nu man inte fått en blixtrande idé förståss. För AF blir bra när skärpan ej föreligger i bakfokus. Fast skulle man gå efter bagarens recept "den med choklad och marsipan" som är så himla gott, så framstår allt väldigt mycket lärorikt och helt rätt. Så fel kan han ju inte ha helt enkelt....Microjusterat fel = borta ur minnet.
http://youtu.be/r8sP5JFw3Fs

Förövrigt så vill jag se "snarast" en ny FF Canon !

Nog är det så att man tror att man sparar pengar om man drar ned på testandet, många upptäcker inte mindre fel, många bryr sig inte, många klagar inte, och dom få som vill ha garantireparationer blir billigare än att se till att varje exemplar är perfekt vid leverans.

I min branch (programvaruutveckling) så finns en klar sådan tendens; jag har vuxit upp med en tumregel att testa programvaran lika länge som man utvecklar/producerar, men idag så får man vara glad om det ens finns med riktig test i projektplanen ... jag har varit med om kunder som menar att det inte behövs tester alls, och det i stora programsystem som hanterar många kundorder och mycket pengar. Man gråter ...

Ja då vet du hur det är. Jag har jobbat med IT-utveckling i nära 20 år och är fortfarande i den sörjan men mina första år i IT-branschen (från 1989) var jag teknisk produktchef för Microsofts produkter på Esselte Datasoft. Jobbade på supporten också ibland och har verkligen sett hur mycket taskigt gjord mjukvara som helst och detta var när Windows verkligen var en skitprodukt som folk till nöds stod ut med för att de ville köra Excel. Man kunde t.o.m. köra Windows som s.k. runtime-modul bara för Excels skull och många gjorde det för att spara på minne och för att de tyckte att Windows var just den skitprodukt det var. Microsoft har byggt hela sin existens på mesiga användare som stått på tå for att gratisutveckla åt det företaget. Nu tar de många tusenlappar för att svara på en som gäller serverprodukter trots att dessa frågor ofta är relaterade till rena fel eller åtminstone egenheter hos produkterna som skapar problem i användarledet. Det är nästan man tror att affärsiden är "lös ett fel och skapa två nya" som man ibland skämtsamt säger bland konsulter. I en del fall är det inget skämt utan bister verklighet.

Nu gratisutvecklar horder av folk Linux över hela världen i liknande entusiam (utan att fatta det?) åt företag som Novell, IBM (och HP) som är en del av de företag som inte lyckatdes rå på Microsoft i den tidiga operativsystemskampen för PC och som nu är de som verkligen är de som tar hem pengarna på den marknaden.

Jag utvecklade själv det system som sen Scribona (nordens då största IT-grossist) använde som försystem till AS/400 i nära nära 15 år för prissättning och artikelunderhåll. Det adminstrerade förutsättningarna för affärer på ett 10-tal miljarder per år som mest över Norden och jag var den ende ansvarige för det systemet, så jag vet vad som krävs för affärsutveckling och vad som händer om det går fel. Trots det så var det bara pengar men så fort det handlar om stora pengar så brukar folk som slirar få veta det hårt och brutalt. Jag tycker dock det faktiskt är allvarligare att så väldigt många människor som inte alla gånger har så mycket pengar och som ändå sliter för att lägga upp 10 000 och mer för en kamera och sedan levereras undermåligt testade produkter som de i praktiken lämnas att testa själva då ingen annan gör det. Dessa företag har horder av tekniker vars jobb det är att se till att skapa för användarna fungerande produkter. De har när det gäller AF misslyckats i stort sett genom hela branschen och de gör fortfarande detta med en teknik som i grunden är verklig mainstream och känd sedan mitten på 80-talet (även om den självfallet utvecklats över tid och blivit alltmer komplicerad och tekniskt ohanterlig). Det tycker jag är förbluffande och en smula unikt. Jag menar att t.o.m. Windows (mot alla odds?) har ju till sist blivit hyfsat på lika lång tid ungefär trots verkligt taskiga grundförutsättningar.

Var är ansvaret för kamerabranschens misslyckanden och vem tar det när saker som dessa går fel år ut och år in?

Varför bagatelliserar en del folk i användarled saker som dessa år ut och år in? Det kan väl inte bara vara märkeskramning?

Senast ändrad:
Nej!!! Det tar inte en sekund och även den gode Sten-Åke har nog lite fel, såvida jag inte har fel. Vilket ju är otänkbart-om man inte tänker efter vill säga- då kan jag ju ha fel-även fast jag kan ha fel när jag tror att jag har fel så det blir rätt....eller något sådant.

Så här har min numera Kronobergska hjärna fattat det hela vad gäller Sonys FF-modeller. BÅDA AF-processorerna styr fasdetekterande AF. Handlar bara om för- och efterkontroll. Finns ingen kontrastsökande AF i A900/A850. Däremot väljer man i menyerna mellan olika alternativ på AF-hastighet.
D v s det enklaste valet står mellan AF-noggrannhet och hastighet. Prioriterar man noggrannhet sker en synnerligen liten fördröjning som knappt är märkbar.

Vad gäller fallet Giselas AF-funktion är jag mycket osäker. Tenderar att bli väldigt mycket bakfokus. När det blir för mycket bakfokus ljuder en brölande signal mellan de två greppen som sitter på apparatens resp sida sedd bakifrån. Framsidan har bara 2 rattar och längre ned en svårfunnen joystick placerad strax ovanför stativfästet. Hela konstruktionen är ologisk eftersom man blir osäker på var minneskortet ska placeras. Ända (förlåt...menade Enda) sättet att få ordning på denna rustika tyska konstruktion är att fokusera manuellt eller ställa hyperanalfokus.

Så hur gör du när du ska använda FF-modellen Gisela vid fotografering av björnar?

Dessutom har jag inte hittat någon kamerarem som passar och motljusskydd i den dimensionen finns inte. Du får skicka rapport när du testat denna FF-modell som verkligen tar över. I alla fall den närmaste omgivningen. Blir inte björnarna rädda av slutarljudet?

//Leonard af Bolmstad-Sjöhagen

Ja jag kan nog inte svara för hur det funkar i din A900 men i min A580 kan jag välja klart och tydligt i menyerna mellan "Kontrast-AF" och "Fasdetektion-AF". Min kamera är normalt alltid ställd på den första. Vad står det i dina menyer Lennart?

Jag ser inte att jag har den möjligheten i A550 så det måste vara en av nyheterna i A580.

Sen tror jag att du säkert kan ha rätt fast du har fel och att det funkar underbart bra i din A900 för det.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar