Annons

Fullformat kommer aldrig att ta över!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dagens pixeltätaste småbildsensorer har 24Mpixel. De pixeltätaste APS-C-sensorerna har 18Mpixel.

Det är väl inte orimligt att anta att om småbildsensorerna får 45 Mpixel så följer APS-C-sensorerna med och får ungefär 34 Mpixel?

Det finns förstås fysiska gränser som sätter stopp för hur tätt man kan packa pixlar, och jag har inte orkat fundera på var den gränsen går.

Senare kanske men det verkar inte som om Sony kommer att ta ett så stort kliv nu med A77 i alla fall men 20+ någonting blir det nog med all sannolikhet och med packningstäthet som blir alltmer extrem så kommer man att behöva ta nya tekniska lösningar i bruk för att inte påverka lågljusegenskaperna alltför negativt. Det är nog inget option att klämma in ännu fler pixlar om det sker till priset av försämringar på andra plan. Men med 24 Mpixel så kan man ju få 8 Mpixel kanske i färdig bild om man nu inte har andra förluster på marginalen och då skulle kanske t.o.m. Kim börja på att fundera på att uppgradera från sin 20D :).

Det finns ännu mer gott om folk som inte har skrivit om att de har haft problem med AF.

Ja skam vore det väl annars men det gör väl inte de som drabbas speciellt mycket gladare?
Jag tycker bara inte att det är OK att kanske lägga ut 10 000-tals kronor och sedan levererar tillverkarna grejor som faktiskt inte funkar - delvis med berått mod. Att låta allmänheten sluttesta är inget unikt för kameraindustrin. De har väl lärt sig av PC-industrin och inte minst mjukvaradelen av denna.

Ska man säga något positivt om sakernas tillstånd så är det väl att ingen går säker för att drabbas. Det kan hända den som köper ett objektiv för 1500 lika görna som en som köper ett för 80 000.

Dagens pixeltätaste småbildsensorer har 24Mpixel. De pixeltätaste APS-C-sensorerna har 18Mpixel.

Det är väl inte orimligt att anta att om småbildsensorerna får 45 Mpixel så följer APS-C-sensorerna med och får ungefär 34 Mpixel?

Det finns förstås fysiska gränser som sätter stopp för hur tätt man kan packa pixlar, och jag har inte orkat fundera på var den gränsen går.

just nu 1,1 micron enskild pixelstorlek vilket motsvarar ca 675 mpixel på en 24x36 sensor

Det är ju inget som är låst vid just storleken på en småbildsensor. Både större och mindre sensorer skulle kunna göras på det viset.

Det finns forfarande en anledning till att en 12MP FF släpper in mera ljus än en 12MP.
Ljusinsläpp. Så en FF med 45MP är klart att föredra framför en 45 MP småbildscensor.

Dock finns det tekniker med multiexponering som kan hjälpa upp ljuset, se CASIO EX-ZR100 för natt bilder och liknande utan att göra optiken eller sensorn i sig bättre. Utan mera CPU kraft och snabba minnen.

Släpper in mer ljus?
Du menar väl mottagare av fotoner och att ytan är större, och om allt är lika vad det gäller verkningsgrad/ytenhet så har den större sensorn samlat in fler fotoner under en tidsenhet=högre signalnivå

Jo det är precis vad du och alla vi andra har det. Om folk ställer upp på taskiga konstruktioner eller den taskiga kvalitet som många gånger levereras, oavsett om detta är ett resultat av taskiga konstruktioner, allt för stora toleranser hos tillverkarna eller rena olycksfall i arbetet så tar tillverkarna chansen att låta användarna göra slutkontrollen.
Visst, men det finns ju inget som visar att det är så. Som jag redan påpekat så är en livlig diskussion på Fotosidan inget bevis för att problemet är stort.

Notera att jag inte säger att problemet är litet. Jag säger helt enkelt att vi inte vet hur stort problemet är.

Släpper in mer ljus?
Du menar väl mottagare av fotoner och att ytan är större, och om allt är lika vad det gäller verkningsgrad/ytenhet så har den större sensorn samlat in fler fotoner under en tidsenhet=högre signalnivå

Exakt, det var det jag ville komma åt. Det var av den anledningen jag köpte en DSLR även fast den som modell är lika gammal som min Casio. (och en mamma som gav mig sina gamla objektiv, tack mamma!)

Ja skam vore det väl annars men det gör väl inte de som drabbas speciellt mycket gladare?
Jag tycker bara inte att det är OK att kanske lägga ut 10 000-tals kronor och sedan levererar tillverkarna grejor som faktiskt inte funkar - delvis med berått mod. Att låta allmänheten sluttesta är inget unikt för kameraindustrin. De har väl lärt sig av PC-industrin och inte minst mjukvaradelen av denna.

Ska man säga något positivt om sakernas tillstånd så är det väl att ingen går säker för att drabbas. Det kan hända den som köper ett objektiv för 1500 lika görna som en som köper ett för 80 000.

Sten-Åke, du verkar blanda ihop två saker här. Att det är ett jävla skit att drabbas av fel på dyr kamerutrustning redan vid leveransen är en sak. Det är verkligen tråkigt för dem som drabbas.

Ovanstående är emellertid inte samma sak som att det är ett stort problem med dålig kvalitetkontroll eller undermåliga konstruktioner.

Jag håller nog inte med om att det är positivt.

Visst, men det finns ju inget som visar att det är så. Som jag redan påpekat så är en livlig diskussion på Fotosidan inget bevis för att problemet är stort.

Notera att jag inte säger att problemet är litet. Jag säger helt enkelt att vi inte vet hur stort problemet är.

Ja, nu är ju inte FS värdens centrum. Bevis på detta fins överallt i mängder av forum.

Sten-Åke, du verkar blanda ihop två saker här. Att det är ett jävla skit att drabbas av fel på dyr kamerutrustning redan vid leveransen är en sak. Det är verkligen tråkigt för dem som drabbas.

Ovanstående är emellertid inte samma sak som att det är ett stort problem med dålig kvalitetkontroll eller undermåliga konstruktioner.

Jag håller nog inte med om att det är positivt.

Jo det är ju ganska demokratiskt på sätt och vis även om det hör till undantagen att det är så.

Demokratiskt?

Det är väl inget demokratiskt med att problem kan uppstå oavsett hur dyra grejer man köper?

Demokratiskt?

Det är väl inget demokratiskt med att problem kan uppstå oavsett hur dyra grejer man köper?

Jo på sätt och vis är det väldigt demokratiskt - det är nästan rena slumpen som det är fast det kan verka förvånande. En pryl en röst precis som "en man en röst" som man sade under rösträttskampen.
I företag däremot har man inflytande efter ägande på olika sätt och det hade man även i Riksdagen så länge de graderade röstskalorna gällde och gav de som ägde stora egendomar större inflytande. Men nu har vi nog hamnat utanför fåran lite och det var helt mitt fel. Ursäkta.

Tyvärr säger inte det heller något om problemets omfattning.

Nää det kan ju vara precis som i Hassan när de ringer upp EU-kontoret och frågar: Nu när vi kommer med i EU kommer så har vi hört att det kommer 10 000 tyska bögar hit.

- Vad är det ni säger, men det kan man väl inte veta, säger kvinnan som svarar fritt ihågkommet.

- Jaså, men vafan ere ru säjer, då kan det ju komma ännu fler än 10 000!, menar den som ringer upp ........

Där någonstans spårade väl det samtalet ur.

Nää det kan ju vara precis som i Hassan när de ringer upp EU-kontoret och frågar: Nu när vi kommer med i EU kommer så har vi hört att det kommer 10 000 tyska bögar hit.

- Vad är det ni säger, men det kan man väl inte veta, säger kvinnan som svarar fritt ihågkommet.

- Jaså, men vafan ere ru säjer, då kan det ju komma ännu fler än 10 000!, menar den som ringer upp ........

Där någonstans spårade väl det samtalet ur.

Nej, det handlar om statistik och rimligt stora sampels. Ingen vettig människa accepterar anekdotiska bevis som bevis för något generellt.

Jo på sätt och vis är det väldigt demokratiskt - det är nästan rena slumpen som det är fast det kan verka förvånande. En pryl en röst precis som "en man en röst" som man sade under rösträttskampen.
I företag däremot har man inflytande efter ägande på olika sätt och det hade man även i Riksdagen så länge de graderade röstskalorna gällde och gav de som ägde stora egendomar större inflytande. Men nu har vi nog hamnat utanför fåran lite och det var helt mitt fel. Ursäkta.

Men vad i hela friden har detta att göra med att sannolikheten för att man får en felaktig vara är oberoende av varans pris?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar