Nej, nu har du blandat ihop orsakssambanden. Jag har ingenting med eventuella AF-problem hos systemkameror att göra. Om nu problemen är mycket vanliga, vilket det inte finns några starka evidenser för, så beror de på att konstruktionen är undermålig, eller att kvalitetskontrollen är dålig.
Fast "så vanliga som de är" betyder förstås inte samma sak som "mycket vanliga" utan säger just ingenting om felfrekvensen.
Klart att det inte är. Det har jag heller inte hävdat. Det är självklart att det ställer till med mycket besvär för den som är drabbad.
Jo det är precis vad du och alla vi andra har det. Om folk ställer upp på taskiga konstruktioner eller den taskiga kvalitet som många gånger levereras, oavsett om detta är ett resultat av taskiga konstruktioner, allt för stora toleranser hos tillverkarna eller rena olycksfall i arbetet så tar tillverkarna chansen att låta användarna göra slutkontrollen. Det finns stora summor att spara på det. De som då bråkar hjälper man men de som inte upptäcker problemen för att de kan faktiskt vara rätt subtila ibland lämnar man att leva med suboptimerad utrustning. En del är t.o.m. så glada att de får hjälp "gratis" att de överser med problemen. Grejen är ju bara att det inte finns något gratis i dessa sammanhang då det alltid är förknippat med både kostnader och umbäranden innan problemen är åtgärdade.
Om vi tar fallet med zoomar så justerar ju tydligen Canon dessa på hela 8 punkter efter zoomspannnet. Har man då icke linjära fel så kan objektivet vara OK på åtminstone någon brännvidd men ligga ordentligt fel på andra. Det är inget man fixar med microjusteringen. Detta har mycket grundligt utretts av både Micke Risedal och Lennart Aspman.
Läs gärna om tråden om AF-problemen Micke hade med sin Canon 5D MK II. Även en mycket erfaren fotograf som Micke som ibland gör en del testjobb gick till en början bet på att förstå problemen han själv hade.
Som sagt, 2ggr pajade min KM 7D (anti shake) sista gången skedde det mycket olyckligt på en fiskeresa till Los Roches i Venezuela. Den gången hade dessutom garantin gått ut. Flera ggr var huset också inne på justering för fokusproblem vid sidan av de tillfällen då AS pajade och kom tillbaka utan att de fixat problemet. Det fick jag göra själv till slut. Ett kitobjektiv föll halvt isär och linselementet hängde på trekvart och dinglade efter att ett par av skruvarna som höll det på plats lossnat.
Hade även grava bakfokusproblem med speciellt ett av mina objektiv (Tamron 24-135mm) både med KM 7D och Sony A350. Dessa försvann helt när jag fick min A550 som har en helt annan konstruktion av AF-systemet. Detta mitt tidigare älsklingsobjektiv har sedan varit klockrent på min A580 också.
Innan jag fick min A580 hade jag köpt en A55. Upptäckte fokusproblem med den efter en vecka drygt och lämnade in den. Efter en dryg vecka till gick jag till Sony Center och undrade var min kamera var. Verkstaden bad då att få tid till några tester till. Jag fick till slut tillbaka den efter drygt två veckor och konstaterade snabbt att jag inte var nöjd med jobbet. En månad hade jag då bara haft elände av mitt inköp, vilket jag också anser vara en kostnad. Jag erbjöds då att skicka in den igen, pengarna tillbaka eller den då ca 1000 kronor dyrare A580 som ersättning. Jag tog det senare erbjudandet då jag ville ha en ny kamera. Ingen kul start på inköpet men jag är väldigt nöjd med min A580 som precis som min A550 funkar till stor belåtenhet med alla mina 8 objektiv.
(Mitt sista analoga inköp, en Minolta Dynax 5 hade jag på en resa till Istanbul. Uppe på Topkapi skulle jag byta film och då låste sig mekanismen och jag fick inte ut rullen överhuvudtaget. Innan dess hade topdisplayen slutat fungera.)
Innan dess har jag sedan 70-talet haft som resekamera en Pentax ME som aldrig krånglat så jag inte kunnat ta mina bilder. Den är nu pensionerad men funkar fortfarande perfekt med ett litet undantag och det är att räkneverket slutat fungera men det hindrar mig inte att ta bilder.
Allt detta strul alltså under drygt 5 -6 år med nya digitalkameror och objektiv medan jag inte haft några problem med min Pentax att tala om på nära 40 år. Detta trots att jag tappat den i marken två ggr och haft den med på resor över hela världen i ur och skur och massor av sand och damm sedan 70-talets början. En ME är ett simplistiskt robust mästerverk i mässigplåt och mina Pentax-M objektiv som är rena konsumentprodukter är under av välbyggd precion i jämförelse med vilka rackiga moderna kitobjektiv som helst oavsett tillverkare.
Så jag är verkligen inte imponerad av dagens kvalitet på kameraprodukter. KM 7D beskrevs i tester som "built like a tank" och det var den på utsidan men insidan var som ett ägg med tunt skal.
Var glad att du inte är drabbad med förringa inte kvalitetsproblemen folk upplever för precis som Mats säger så kan de få en att helt misströsta och lägga kameran på hyllan för gott for det förtar verkligen all fotoglädje.