Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fullformat kommer aldrig att ta över!
- Trådstartare sagan
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Du tror inte att det kommer att vara många som hellre väljer APS-C-modellen för 5000 kr som prestandamässigt är mycket bättre än 10000-kronorsmodellen av idag?
Det kommer mycket bero på vilka nya funktioner tillverkarna kommer bygga på de stora pixeltäta sensorerna och vad tillverkarna beslutar sig för att göra. Om de tycker att marginalerna blivit alltför låga i APS-C-segmentet kan de komma att försöka få till en övergång till FF bara av det skälet. Då kommer ju folk dessutom behöva köpa upp sig på nya tillbehör och det älskar både tillverkare och hela säljkanalen.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Var hittar du klagomål från den vanliga konsumenten att bilkvaliten från APS-c inte räcker till?
Ja det verkar inte bättre än att du missat hela AF-problem diskussionerna trots att du är Canon-användare. Bara för att nämna något. Många lider av bilder med mer eller mindre grava fokusproblem på grund av taskiga eller taskigt avsynade AF-system.
Har hela brusdebatten gått dig förbi? Folk pratar ju inte om annat på FS. Så fort många ser en ny modell så byter de kamera. (fast de inte egentligen behöver det)
Har du missat hela den utveckling som skett med DR i de modernaste APC-C-sensorerna. Risedal har väl visat med all tydlighet att Sony nu gör sensorer som ger flera stegs bättre DR än Canons. Det finns ju massor av exempel bara i denna tråden.
Kim, de klagar inte fast denog borde i större utsträckning - men många köper nya kameror med en frekvens vi aldrig sett förut och det är definitivt teknikdrivet. ;-) De köper nya APS-C-kameror fast deras gamla är mer än OK om man ser till hur de använder bilderna.
Folk måste bara ha för myckey pengar, för någon annan anledning är ju verkligen svår att se.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
För den vanliga konsumenten finns det bara nackdelar med att gå övet till FF. Det kommet inte att hända.
Visst kan du absolut ha rätt och jag ser f.n. obefintliga skäl att köpa de FF som finns idag av mitt märke även om det är fantastiska kameror till bra priser. På många sätt kan de inte alls mäta sig med exv. en kamera som Sony A55 (trots att denna bara kostar kring 7 000:- - en bråkdel av en FF) rent funktionsmässigt redan idag, men bli inte förvånad när det händer för konstigare saker har som sagt hänt i den elektroniska världen.
Om något eller några år kommer vi att ha en helt ny typ av FF med samma finesser som finns i bl.a. den senaste generationen APS-C och det kommer sannolikt att finnas SLT-modeller också. Jag skulle aldrig köpa en FF idag för det skulle kännas som ett nerköp. Men en FF med fast spegel och allt som finns i exv. A55 plus lite till skulle säkert även kunna få mig på andra tankar. Särskilt som att EVF:en säkert kommer att vara ännu vassare i generation 2 eller 3 när priserna på allvar börjar krypa nedåt för FF.
Till de som Per menar att vi alltid rört oss mot mindre format så är ju just FF i DSLR:er åtminstone ett undantag. Där återgår man ju till ett gammalt analogt format när man har chansen att bara utveckla APS-C vidare eller välja Canons format som ligger mellan APS-C och FF. Skälet till det är ju med största sannolikhet att man sneglar bakåt och inte framåt då många fotografer helst vill tillbaka till ett småbildformat man är van vid sen den analoga tiden. De vill tillbaka till samma känsla och vanor som de haft under den ananloga tiden. Jag måste säga att detta är de argument som jag personligen inte förstår. Jag har fotograferat sedan 60-talet men jag är fullt till freds med hanteringen kring APS-C så det ser åtminstone inte jag som ett problem.
jorgene
Aktiv medlem
Men, snälla, kan vi inte ta och skippa detta argument nu? Om den senaste APS-C-sensorn kostar någon tusenlapp som idag, eller halveras till 500kr i framtiden, spelar i stort sett ingen roll för kamerans totalpris.Men även tillverkningskostnaden för mindre sensorer än småbild kommer under samma tid att sjunka.
Däremot är det en j-a skillnad för slutpriset om FF-sensorn upplever ett liknande dramatiskt prisfall, över samma tidsperiod.
PMD
Aktiv medlem
En FF om något år eller två kommer i en del fall att ha allt detta plus mycket mer därtill. En FF om några år kommer att ha mängder av funktioner som mer är av typer efterprocesser än har med själva bildfångsten att göra.
Vad kommer man att kunna göra med en småbildsensor som man inte kommer att kunna göra med en APS-C-sensor?
Var går gränsen i sensorstorlek för dessa funktioner?
PMD
Aktiv medlem
Redan nu (vaddå redan) talar man om att göra kamerornas grännsnitt kompatibla med telefonernas typ av appar. Vi är inte där nu men med några år som jag räknar med att det tar att FF kommer ner på allvar i pris så kommer en kamera vara betydligt mer lik en iphone och en dator även i användargränsnittet än nu.
Jag vet inte om jag tror att din förutsägelse är riktig, men jag hoppas att den är det.
Olympus har ju redan Bluetooth i någon kamera, så det rör ju på sig.
PMD
Aktiv medlem
Ja det verkar inte bättre än att du missat hela AF-problem diskussionerna trots att du är Canon-användare. Bara för att nämna något. Många lider av bilder med mer eller mindre grava fokusproblem på grund av taskiga eller taskigt avsynade AF-system.
Det har ju inte ett dugg med sensorstorlek att göra.
jorgene
Aktiv medlem
Problemet för ditt resonemang, är att det inte främst är den kundgruppen som styr åt vilket håll utvecklingen går. Tror du det är min morsa och hennes gelikar som styr i vilken riktning tekniken i hemdatorer går? Proffs och entusiaster definierar färdrikningen, och (delar av) tekniken trillar i sinom tid nedåt i segmenten. Din tes är att sensorstorlek inom digitalfotografi blir ett undantag.Du pratar om nördar och fantaster. Jag pratar om vanliga konsumenter som köper ett nytt kamerahus vart tionde är, på sin höjd.
PMD
Aktiv medlem
Folk måste bara ha för myckey pengar, för någon annan anledning är ju verkligen svår att se.
En bra anledningen till att köpa en ny kamera fastän den gamla duger alldeles utmärkt är att det är roligt med en ny kamera.
F.ö. är det omöjligt att ha för mycket pengar.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Du pratar om nördar och fantaster. Jag pratar om vanliga konsumenter som köper ett nytt kamerahus vart tionde är, på sin höjd.
Kim, det är du som pratar om nördar. Jag har aldrig tagit detta ord genom min penna i denna tråden.
Det verkar också som om du helt missat att folk i massor just skaffat sig systemkameror i stora horder fast någon borde rått dem att avstå. Det är avsevärt mycket mindre strul med kompakter än DSLR:er men ändå köper de APS-C-kameror fast de egentligen inte behöver dem om du ser till vad de använder bilderna till. Det är precis samma diskussion som den här trådens rubrik handlar om bara lite nedskalad i sensor-format.
Varför i helsike går dessa människor på att de ska köpa en DSLR som ofta till deras förvirring ger sämre bilder än kompakten - om vi nu ska ta hänsyn till hur många faktiskt använder sin DSLR.
Jag tror att telefonerna kommer bli så bra att många av de som migrerat från kompakter till DSLR:er, fast de inte borde, kommer lägga dessa på hyllan (för vem vill ha en gammal instegs DSLR att släpa på i onödan?) och skaffa sig en ny telefon istället.
Om några år kommer de som använder DSLR idag inte vara riktigt samma användargrupp längre. Den ruppen kommer kanibaliseras från botten av kameramobilerna. De som blir kvar kommer till större del än nu bestå av entusiaster.
PMD
Aktiv medlem
Men, snälla, kan vi inte ta och skippa detta argument nu? Om den senaste APS-C-sensorn kostar någon tusenlapp som idag, eller halveras till 500kr i framtiden, spelar i stort sett ingen roll för kamerans totalpris.
Däremot är det en j-a skillnad för slutpriset om FF-sensorn upplever ett liknande dramatiskt prisfall, över samma tidsperiod.
Om kamerans totalpris är 3000 kr (inklusive ett objektiv)[1] så spelar det visst roll.
[1] Äkta exempel från Prisjakt.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
En bra anledningen till att köpa en ny kamera fastän den gamla duger alldeles utmärkt är att det är roligt med en ny kamera.
F.ö. är det omöjligt att ha för mycket pengar.
Jo, jag har nog för mycket pengar egentligen (fast jag verkligen inte är rik) för jag ser väldigt få saker som jag vill köpa eller behöver. Blir det alldeles för mycket pengar på kontot och jag inte vet vad jag ska göra med dem så låter jag hellre min fru göra av med dem när jag inte har tillräcklig fantasi för att komma till skott och köpa något.
Jag avskyr affärer och försäljare och jag tycker praktiskt taget aldrig det är roligt att handla.
Jag behöver nog inga mer kameragrejor heller på ett bra tag egentligen, så där är jag verkligen på samma sida som som Kim.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Vad kommer man att kunna göra med en småbildsensor som man inte kommer att kunna göra med en APS-C-sensor?
Var går gränsen i sensorstorlek för dessa funktioner?
Det hade jag redan förklarat.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det har ju inte ett dugg med sensorstorlek att göra.
Nä men det har med bildkvalitet att göra och det var det jag svarade Kim på.
J O Härnström
Aktiv medlem
Hur ser det ut EGENTLIGEN?
Är det någon som vet hur trenden har gått, säg senaste 3 åren?
Alltså, hur stor andel av försäljningen av kameror har APS vs FF stått för (t.ex antal sålda ex, eller procentandel av marknaden)
Globalt, inte bara enstaka handlare.
J O
Är det någon som vet hur trenden har gått, säg senaste 3 åren?
Alltså, hur stor andel av försäljningen av kameror har APS vs FF stått för (t.ex antal sålda ex, eller procentandel av marknaden)
Globalt, inte bara enstaka handlare.
J O
jorgene
Aktiv medlem
Nej, då spelar det ännu mindre roll, för då går sensorn från kanske 4-500kr, till 200-250kr, vid en halvering av tillverkningskostnaden. Mitt exempel med "någon tusenlapp" gäller de bättre APS-c-sensorernaOm kamerans totalpris är 3000 kr (inklusive ett objektiv)[1] så spelar det visst roll.
[1] Äkta exempel från Prisjakt.
PMD
Aktiv medlem
Det hade jag redan förklarat.
Inte i inlägg #378 åtminstone. Om det var i något tidigare inlägg så måste jag ha missat det. Kan du hänvisa?
(Visst är det irriterande med det här forumsystemet som inte lägger in länkar mellan inläggen så att man kan följa kommentarskedjor (både bakåt och framåt))