Grimmer
Aktiv medlem
Det är du som gör tankefelet, eller snarare inte verkar kunna läsa:
Det är verkligen inte mycket mening med att köpa en FF och du ändå inte ska utnytja mer än APS-c storlek, snacka om att gå omvägar.
Du är helt övertygad om APS-C sensorns fortsatta dominans. Jag kan nog hålla med dig om detta då det har gått lite för lång tid med den storleken i dominerande ställning.
Det jag däremot inte kan hålla med dig om är att ett 400mm på APS-C blir samma som ett 600mm på FF. Du glömmer att skärpedjupet blir helt annorlunda. Du blandar även ihop vad gemene man vill ha och vad entusiasten vill ha. Gemene man är vanligtvis inte intresserad av ett 400mm på APS-C. Det är för de som har halkat in på entusiastområdet. Därför tycker inte jag att liknelsen ens är relevant.
Du har ju den redan dominerande APS-C-marknaden på din sida. Storleken och priset därtill. Du behöver inte vifta vilt för att vinna i sakfrågan. Däremot en gnutta vilja till att lyssna för att vinna samtalet.
Jag hoppas att jag (och du) har fel för FF har klara fördelar för kortare skärpedjup och därmed en större möjlighet till kreativa bilder. Jag tror att FF-sensorerna kommer att bli mycket billigare än vad de är idag, men jag är skeptisk till att de kommer att ta tillbaka marknaden eftersom den mindre sensorn är så vedertagen nu. Storleken på kameran tror jag också kommer att bli väldigt lika men jag gissar att det är lite för sent att styra om nu. Tyvärr.
Själv kör jag FF och njuter i fulla drag, förutom storleks och tyngdmässigt. Bilderna blir bättre! Det är inte bara skärpan som gör bilden (tekniskt).