ANNONS
Annons

Fullformat kommer aldrig att ta över!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är du som gör tankefelet, eller snarare inte verkar kunna läsa:

Det är verkligen inte mycket mening med att köpa en FF och du ändå inte ska utnytja mer än APS-c storlek, snacka om att gå omvägar.

Du är helt övertygad om APS-C sensorns fortsatta dominans. Jag kan nog hålla med dig om detta då det har gått lite för lång tid med den storleken i dominerande ställning.
Det jag däremot inte kan hålla med dig om är att ett 400mm på APS-C blir samma som ett 600mm på FF. Du glömmer att skärpedjupet blir helt annorlunda. Du blandar även ihop vad gemene man vill ha och vad entusiasten vill ha. Gemene man är vanligtvis inte intresserad av ett 400mm på APS-C. Det är för de som har halkat in på entusiastområdet. Därför tycker inte jag att liknelsen ens är relevant.
Du har ju den redan dominerande APS-C-marknaden på din sida. Storleken och priset därtill. Du behöver inte vifta vilt för att vinna i sakfrågan. Däremot en gnutta vilja till att lyssna för att vinna samtalet.

Jag hoppas att jag (och du) har fel för FF har klara fördelar för kortare skärpedjup och därmed en större möjlighet till kreativa bilder. Jag tror att FF-sensorerna kommer att bli mycket billigare än vad de är idag, men jag är skeptisk till att de kommer att ta tillbaka marknaden eftersom den mindre sensorn är så vedertagen nu. Storleken på kameran tror jag också kommer att bli väldigt lika men jag gissar att det är lite för sent att styra om nu. Tyvärr.

Själv kör jag FF och njuter i fulla drag, förutom storleks och tyngdmässigt. Bilderna blir bättre! Det är inte bara skärpan som gör bilden (tekniskt).

Det jag däremot inte kan hålla med dig om är att ett 400mm på APS-C blir samma som ett 600mm på FF. Du glömmer att skärpedjupet blir helt annorlunda
Dels blir det inte alls "helt annorlunda", men visst skiljer det, det är inget som behöver vara en nackdel dock, snarare tvärtom, för långa brännvidder vill man ofta ha längre skärpedjup. För det andra så skrev jag enbart att det gav samma bildvinkel, inte att det var samma sak.

Du blandar även ihop vad gemene man vill ha och vad entusiasten vill ha. Gemene man är vanligtvis inte intresserad av ett 400mm. Det är för de som har halkat in på entusiastområdet. Därför tycker inte jag att liknelsen ens är relevant..
Det handlade inte om vad folk vill ha, det handlade om att visa hur stor skillnaden i storlek och vikt det blir vid samma bildvinkel med FF resp. APS-c. Bland folk som köper FF kan man för övrigt utgå ifrån att merparten är fotofantaster eller yrkesfolk.

Dels blir det inte alls "helt annorlunda", men visst skiljer det, det är inget som behöver vara en nackdel dock, snarare tvärtom, för långa brännvidder vill man ofta ha längre skärpedjup. För det andra så skrev jag enbart att det gav samma bildvinkel, inte att det var samma sak.

Det handlade inte om vad folk vill ha, det handlade om att visa hur stor skillnaden i storlek och vikt det blir vid samma bildvinkel med FF resp. APS-c. Det är skillnad i vikt och storlek vid samtliga bildvinklar. Folk som köper FF kan man för övrigt utgå ifrån att merparten är fotofantaster eller yrkesfolk.

Du skrev "vad man ser i sökaren" och jag ser även skärpedjupet i sökaren. (Kanske pga att jag har en stor FF-sökare?) Om jag fick välja så skulle jag nog välja så kort skärpedjup som möjligt eftersom det ändå är ganska långt när man talar om såna avstånd som jag skulle använda ett 600mm på FF till.

Du har ju den redan dominerande APS-C-marknaden på din sida. Storleken och priset därtill. Du behöver inte vifta vilt för att vinna i sakfrågan.
"Sakfrågan" är väl snarast hur det kommer att se ut en bit framåt i tiden?

Läget idag, säger väl inte mycket mer än just att APS-C dominerar stort (något annat är ju under förutsättningarna heller inte väntat, men å andra sidan är nuläget också helt förväntat ur ett pris- och teknikutvecklings-perspektiv).

Senast ändrad:

Läget idag, säger väl inte mycket mer än just att APS-C dominerar stort (något annat är ju under förutsättningarna heller inte väntat, men å andra sidan är nuläget också helt förväntat ur ett pris- och teknikytvecklings-perspektiv).

Eftersom Dominansen är så stor idag så blir det svårt att ändra på detta i framtiden.

Du skrev "vad man ser i sökaren" och jag ser även skärpedjupet i sökaren. (Kanske pga att jag har en stor FF-sökare?) Om jag fick välja så skulle jag nog välja så kort skärpedjup som möjligt eftersom det ändå är ganska långt när man talar om såna avstånd som jag skulle använda ett 600mm på FF till.
Ja, sökaren med FF är en stor fördel och är väl det jag mest skulle uppskatta med ett byte till FF.

Läget idag, säger väl inte mycket mer än just att APS-C dominerar stort (något annat är ju under förutsättningarna heller inte väntat, men å andra sidan är nuläget också helt förväntat ur ett pris- och teknikytvecklings-perspektiv).
Det finns också en del tillverkare och många kameramodeller som använder sig av 4/3 formatet.

Ja, sökaren med FF är en stor fördel och är väl det jag mest skulle uppskatta med ett byte till FF.

Fast nu kommer elektroniska sökare att ta över hela svenson-segmentet och då kommer de att kunna göras mycket större. Dessutom kommer de även att kunna visa äkta skärpedjup. Det är lika bra att vänja sig vid tanken på en gång!

Ja, det är alla gånger dit vi är på väg, något som diskuterats vilt på FS under många år. Ju bättre EVF blir, ju fler kommer köpa dem, fördelarna är ju odiskutabla.

Ja, det är alla gånger dit vi är på väg, något som diskuterats vilt på FS under många år. Ju bättre EVF blir, ju fler kommer köpa dem, fördelarna är ju odiskutabla.

Det finns en nackdel. Det är det sanna skärpedjupet. Med ett ljusstarkt objektiv F1.2-1.4 så kan det bli jobbigt att få en bra överblick i djupled, speciellt på FF. Inget som jag har provat själv men misstanken finns där.

Det ska mycket till innan en EVF kan mäta sig med en SR vad gäller kvalitét på sökarbilden, den drar ju dessutom ström. Men fördelarna är också enorma.

Det går att skräddarsy en EVF helt efter egen smak och lägga till och ta bort information vart efter behoven ändras. Det är också möjligt att ladda ned uppdateringar av olika slag. Dessutom slipper man ju mekaniska bekymmer som speglar och sånt krafs, det blir mindre, tystare och lättare.

edit: Ytterligare än möjlig fördel är möjligheten att sökarbilden blir ljusare än vad man ser men blåtta ögat, en form av mörkerseende som kan vara mycket användbart.

Senast ändrad:
Det kommer att ta ett tag men till slut kommer EVF:en kunna mäta sig med vanliga sökare. Sökaren har ju inte oändlig upplösning iom att det är en mattskiva med i bilden, så inget är omöjligt.

Det är tämligen säkert att det blir billigare, det blir dock aldrig lika billigt som mindre sensorer.

Det stämmer inte alls, så irrationella är inte folk. Folk efterfrågar billigt, bekvämt och funktionellt och det är det som säljer. Sen kan reklambyråerna påverka vad folk köper inom det segmentet, men de kan inte få folk att byta segment.

Nä de kan säkert inte få just dig att byta segment Kim (det är svårt att övertyga vem som helst som gjort vad som helst till en principsak) men det innebär inte att de skulle misslyckas med vare sig "folk i allmänhet" eller andra.

Varför ska t.ex. alla nödvändigtvis ha en IPhone när man kan ringa lika bra och faktiskt bättre i vissa avseenden med ett begagnat gammalt ÖK till telefon för några hundringar. Med min gamla Sony Eriksson "klassisk stil" så tar det nån sekund men med min Xperia tar det fem gånger så lång tid. Hur smart "smartphone" är det? Det känns snarst lite "Phon-igt"

Nä de kan säkert inte få just dig att byta segment Kim (det är svårt att övertyga vem som helst som gjort vad som helst till en principsak) men det innebär inte att de skulle misslyckas med vare sig "folk i allmänhet" eller andra.
Inte alls, jag kan mycket väl tänka mig att byta till FF, men då räknar jag mig till fantasterna också, inte den vanlige konsumenten. Den vanliga konsumenten beter sig som den alltid har gjort, skaffar det som är billigt, funktionellt och smidigt. IKEA.

Varför ska t.ex. alla nödvändigtvis ha en IPhone när man kan ringa lika bra och faktiskt bättre i vissa avseenden med ett begagnat gammalt ÖK till telefon för några hundringar. Med min gamla Sony Eriksson "klassisk stil" så tar det nån sekund men med min Xperia tar det fem gånger så lång tid. Hur smart "smartphone" är det? Det känns snarst lite "Phon-igt"
Liknelsen är inte relevant, en smartmobil ger helt andra funktioner, det var länge sedan mobiler användes till att bara ringa. En FF-kamera ger inte fler funktioner än vad man får med en APS-c, faktum är att köper man en EVF-kamera så får man fler funktioner.

Frånsett detta så är det fortfarande så att de flesta köper betydligt billigare mobiler än iPhone.

Senast ändrad:

därför skall du ha en Iphone.

En (exempelvis) SE W995 är betydligt smidigare att ringa med än vad en iPhone och andra smartmobiler är. Men ska man surfa så är W995 rena skämtet.

En (exempelvis) SE W995 är betydligt smidigare att ringa med än vad en iPhone och andra smartmobiler är. Men ska man surfa så är W995 rena skämtet.
Vet ju inte hur du hanterar en smartmobil (eller hur din SE W995 fungerar) men på de jag haft räcker det med tre åtgärder: svep med ett finger för att låsa upp, tryck en gång för att öppna telefonbok, tryck på rätt person/nummer. Klarar man inte det på nån bråkdels sekund har man nog något handikapp.

På W995 så har man mekaniska direktknappar för alla telefonfunktioner och det är mer lätthanterligt än med en smartmobil. Jag har för den skull inte sagt att det är krångligt att ringa med en smartmobil, för det är det knappast.

Den här tråden som var så "onödig" har nu passerat 14 000 tittar, inte illa av en "onödig" tråd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar