Annons

Fullformat kommer aldrig att ta över!

Produkter
(logga in för att koppla)
Generöst erbjudande! Hur och var skulle det gå till?

Jag ska som sagt ta en första titt nästa vecka och om jag gillar vad jag ser (vilket jag tror och hoppas) kan man ta det till nästa steg.
/Mats
Ta en första titt
jag har redan avtalat att få testa ett ex av 645 och vi kan gå igenom kameran tillsammans hos dig i Helsingborg för en utvärdering och då mot exv 5dmk2 , D3x och se sfter vilka skilnader som kan ses , jag skall ändå upp till Lars K för att hämta ett reprostativ till ett jobb som jag skall göra senare . Du bor i Helsingborg?
 
Jo, det tycker jag nog att det kan anses finnas, skärmen på min 20D är ju knappt användbar alls och möjligheten att se motivet genom en vridbar skärm innebär klara fördelar vid många situationer. Men som du kan märka så har jag inte bytt trots detta, bilderna från 20D är fortfarande hur bra som helst.
Vad skulle det vara?
Man får inte nya köpare genom att byta till FF, tror du folk avstår från att köpa kameror om de inte är FF?

Det var åratal sedan någon pratade om brusproblem utanför nördvärden.

Ingen normal konsument bryr sig om argument som "dubbla ISO prestandan" Däremot argument som "betydligt mindre, billigare och bekvämare".

Tiden får visa vem av oss som har rätt. Missförstå mig inte, för de flesta är crop synnerligen lämpligt, jag tror bara att marknadskrafterna kommer driva FF längre ner i prisklasserna tills croö bara finns i amatörkameror och då främst med EVF.
 
Behovet av FF minskar konstant, då kvalitén på de mindre sensorena ökar hela tiden. Det finns helt enkelt inte särskilt mycket att vinna på att dra på sig mer kostnader, högre vikt och större storlek. Det kommer iaf inte synas någon som helst skillnad på de färdiga bilderna.

Nackdelarna med FF är betydligt större än vinsterna.
 
Det finns flera fördelar med en stor sensor
Ljuskänsligheten, inte bara att kunna fotografera med högre kvalitet i befintligt ljus utan också färgåtergivning, färgnoggrannhet med brantare färgfilter.
Upplösning, fler pixlar på en given yta minskar jaggies, bättre korrigeringsmöjligheter vid rotering och beskärning
så vi är inte riktigt överens om nackdelarna med större sensorer, jag ser bara fördelar
 
Jag nekar inte alls till att det finns fördelar med FF, för det gör det självklart. Men fördelarna är inte i proportion till nackdelarna för de allra flesta fotografer. Det kommer finnas en grupp entusiaster och yrkesfolk som kommer köpa FF, precis som idag.
 
jag ser inte det högre priset som fördel och har ej heller uttryckt det, jag förstår att en större sensor kostar mer att tillverka då antalet enheter blir färre från en waffle.
 
Du skrev att du bara såg fördelar med den större sensorn, men det var alltså inte sant.

Sen är det inte bara sensorn som blir dyrare, det krävs också större kamerahus och mer minne och snabbare processor, om man ska kunna hålla samma prestanda som med en mindre sensor vad gäller hastighet. Det blir också större storlek och mer vikt, detsamma gäller objektiven. Det kommer även krävas mer ström, vilket leder till större och tyngre batterier om de ska hålla lika länge.

Men du såg bara fördelar.
 
Senast ändrad:
...
Ingen normal konsument bryr sig om argument som "dubbla ISO prestandan" Däremot argument som "betydligt mindre, billigare och bekvämare".

Hur definierar du "normal konsument"?
Även de som ska köpa systemkamera för fösrsta gången och ställer frågor här på FS är angelägna om bästa möjliga egenskaper. Där ISO är en av parametrarna. Man vill ha en kompetent kamera helt enkelt. Men inom ramen för en budget.
Jag har inte sett någon som frågar efter billigaste kameran.

Petter ...
 
Ta en första titt
jag har redan avtalat att få testa ett ex av 645 och vi kan gå igenom kameran tillsammans hos dig i Helsingborg för en utvärdering och då mot exv 5dmk2 , D3x och se sfter vilka skilnader som kan ses , jag skall ändå upp till Lars K för att hämta ett reprostativ till ett jobb som jag skall göra senare . Du bor i Helsingborg?

Japp, i centrum, inte långt från Lars. Skall bli mycket intressant!
 
Behovet av FF minskar konstant, då kvalitén på de mindre sensorena ökar hela tiden.

Nackdelarna med FF är betydligt större än vinsterna.
Jag förmodar att det är därför så många i min fotografiska vänskapskrets (i verkliga livet och på olika forum), byter till / kompletterar med FF "så fort det får en möjlighet", alternativt har råd?

Och huruvida nackdelarna är större eller mindre, för andra personer än dig själv, tror jag faktiskt du har väldigt liten möjlighet att ens bedöma. Jag vet bara att mitt senaste jobb (mässa i halvskum "mysbelysning", utan blixt) INTE blev bra nog med världens bästa APS-C-sensor (D7000), men helt acceptabel med den 3,5 år gamla sensorn i D3.

Kan tillägga att jag tog många av bilderna med 24/1.4, både för ljusstyrkan och motivisolering i folkvimlet. Motsvarande, likvärdigt, objektiv för APS-C? En 18/1.0 och en sådan lär vi aldrig få se, särskilt inte för ett format som proffsen till största delen redan lämnat.
 
APS-C, FF, Mellanformat

Jag är "lycklig" ägare av FF sedan några dagar.
Så nu har jag möjlighet att noga prova ut vad som passar mig bäst.

Jag köpte kameran av en fotograf som yrkesmässigt skaffar sig en Hasselbladare och inte behöver två FF-kameror längre.
Det är ganska intressant att han berättar att vinsten med mellanformat egentligen inte är särskilt stor när det gäller bildkvalitet. Det är mycket psykologi med i spelet.

Ungefär som att man känner en tillfredsställse när man har ett ett objektiv av version II som är lite vassare än version I. Fast man egentligen vet att i 95% av bilderna spelar det ingen som helst roll om man har version I eller II. (i övriga 5% kanske man får leta med lupp om man raljerar )

Att en Hasselbladkamera har hög status påverkar säkert både fotografen och kunden.
Det ger i alla fall ett seriöst intryck.

För min del är logiken glasklar. Ju bättre APS-C kamerorna blir ju mindre minskar behovet av FF för de allra flesta.

MVH J O
 
Du skrev att du bara såg fördelar med den större sensorn, men det var alltså inte sant.

Sen är det inte bara sensorn som blir dyrare, det krävs också större kamerahus och mer minne och snabbare processor, om man ska kunna hålla samma prestanda som med en mindre sensor vad gäller hastighet. Det blir också större storlek och mer vikt, detsamma gäller objektiven. Det kommer även krävas mer ström, vilket leder till större och tyngre batterier om de ska hålla lika länge.

Men du såg bara fördelar.

Det är nog ingen här som inte är medveten om att vi för längesedan passerat gränsen för vad de flesta verkligen behöver i form av bildkvalitet redan med APS-C-sensorer - men det är inte det den här debatten handlar om tror jag. För många räcker mobilen. Idag gör Nokia reklam för Nokia N8 på busskurarna med "Lämna digitalkameran hemma". Budskapet är att den kamera som de nu bjuder på i N8 är så bra attt det skulle funka för deras tilltänkta målgrupp.

Men det kommer stå utom allt tvivel att FF kommer att komma ner i samma prisnivåer som det mer avancerade instegssegmentet där vi idag hittar Canon 60D, Nikon D7000, Sony A580 och Pentax K5. Sonys A850 har sålts periodvis av vissa ÅF för drygt 12 000:- redan. Det handlar inte alls om tillverkningskostander utan mer om positionering och marknadsanpassning.

Beträffande kamerahusens storlek så har det inte ett dugg att göra med sensorstorleken i dagens DSLR:er. Ett APS-C-hus behöver inte alls vara så stort och klunsigt som Canon gjort det i sin 7D. Det finns självklart en gräns och där skulle sensorstorleken spela roll men det är bara att kolla på Sonys NEX så fattar man att det inte är det det handlar om. Sony droppade exv. fokusmotor i huset och designade om så distansen mellan sensorplan och objektivfäste kunde göras mycket grundare = slimmat hus. En NEX har också en APS-C-stor sensor.

Kamerahusens storlek beror på att tillverkarna är lika konservativa som sina proffs- och entusiastkunder. Husen är stora för att tillverkarna är ängsliga att de kundgrupperna skulle välja konkurrenternas produkter istället om de gjorde husen markant mindre.

Storleken på objektiv har inte med om det är avsett för APS-C enbart eller FF att göra. Det handlar mer om att man nu lägger in både AF och bildstabilisering i objektiven och det tar plats. Det är bara att jämföra med de objektiv som ännu kan användas till exv. Sony (Minolta A-mount AF) så ser vi att objektiv för FF med bra ljusstyrka ofta var mycket mindre tidigare. För att inte tala om de objektiv Pentax gjorde till min gamla ME.

Du gör dessutom fantasilöst hela tiden felet att jämföra med hur det är nu. Saker förändras över tid och ofta i ett högt temp. Du talar om batteritid helt historielöst. Min gamla Konica Minolta 7D (världens första DSLR med antiskak har bara 1/4 av den batteritid min Sony A580 har. Det har gått drygt 5 år mellan de modellerna. Bara som ett exempel.

Vad ska man med en FF med 40+ Mpixel? Det kan Mikael säkert förklara bättre än jag men vi kommer få se att kameran binnar pixlar på olika sätt. Andra smarta sätt är exv. att låta kameran använda tre olika pixeluppsättningar som Lennart pratat om för att exv. låta kameran skapa HDR-bilder som idag görs med tre olika exponeringar istället för då en enda. På samma sätt kan man låta kameran göra en bild av tre med olika skärpeplan istället för att göra detta med ett antal på varann följande exponeringar. Jag lovar dig att tillverkarna kommer att hitta på mängder av smarta tillämpningar som en del kommer jubla över. Därmed inte sagt att man kan fortsätta att vara nöjd med vad ens 20D med 8 Mpixels APS-C-sensor presterar.

Vi kan vara helt övertygade om att tillverkningsprocesserna för FF-sensorer kommer att utvecklas över tid de med trots att många inte har en aning om hur. Med ökad konkurrens och mycket längre serier kommer priserna på FF reduceras till en nivå många inte idag tror möjlig. Konstigare saker har väl skett inom teknikvarumarknaden?
 
Vad ska man med en FF med 40+ Mpixel? ... På samma sätt kan man låta kameran göra en bild av tre med olika skärpeplan istället för att göra detta med ett antal på varann följande exponeringar.
Intressanta idéer, fast jag förstår inte vad det har med FF att göra. Redan i dag skulle man ju kunna klämma in 40 eller 100 Mpix på mycket mindre yta än så.

En annan sak jag inte riktigt förstår är hur man ska få olika skärpeplan i samma exponering. Ska man "binna" tre olika objektiv också?
 
Man behöver inte vara expert för att se att t.ex vidvinkelzoomar och standardzoomar är betydligt mindre och kompaktare för APS-formatet än vad de är för FF. För att inte tala om prisskillnader.

Ev. elektronik som ska kunna multiexponera eller manipulera med skärpeplanet (spekulationer) kan väl byggas in i en kamera oavsett vilket format sensorn har.
 
Många fotoentusiaster kommer efterfråga FF, naturligtvis. Men inte den breda massan.

De flesta vill helst ha en kamera som ryms i bröstfickan och tar bra bilder. De bryr sig oftast inte ens om möjligheten med manuella inställningar. På 70-talet var det en trend med små kameror för 110-film, men bildkvaliteten var dock inte så bra, så 135-filmen fortsatte att regera. Mellanformat och storformat höll sig entusiaster och yrkesfotografer till, eftersom utrustningen var mer otymplig. Dagens digitala sensorer som är mindre än "fullformat" ger mycket bättre bildresultat än från gamla 110-filmen, men storleken på kamerorna kan ändå hållas små, så det är inte konstigt att de kommer att förbli populära.

Fördelarna med större sensorer är inte bara upplösningen, utan ger även bättre möjligheter att påverka skärpedjupet. Marknaden för dem kommer alltid att finnas, även om behovet inte finns hos moster Agda.

"Moster Agda" var ju den som förr nöjde sig med en lådkamera eller Instamatic. ;-)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.