Om sensorerna begränsade objektiven mer än objektiven begränsade sensorerna skulle ingen köpa dyra objektiv med fina glas. Hur kommer det sig att jag inte får knivskarpa bilder med ett kitobjektiv om det är sensorn det är fel på?
Kolla gärna Tony Northrups förklaring nedan och förklara gärna för mig var han har fel.
https://youtu.be/YDbUIfB5YUc?t=161
Jag gillar verkligen DxO i största allmänhet och deras sensormätningar i synnerhet, men med sina objektivtest och den illa benämnda "perceptuella upplösningen" har de nog tyvärr gjort fotovärlden en stor otjänst
Det är inte så att DxO har fel i sak, däremot är de värden de ger extremt lätta att feltolka (övertolka) och jag anser generellt att de är så lätta att missförstå att de gör mer skada än nytta (sett till förståelsen för prestanda hos objektiv). Att en såpass kunnig person som Northrop tydligen inte har läst på vad DxO menar med de värdena känns lite trist.
Det jag skrev motsäger på intet sätt nyttan med att köpa bra objektiv - alla sensorer presterar bättre om de kombineras med ett bättre objektiv. Precis som alla objektiv presterar bättre med en bättre sensor. Prestanda är alltid resultat av bägge sakerna, och det ideala är förstås att kombinera en så bra sensor som möjligt med ett så bra objektiv som möjligt.
Den här föreställningen att det inte är någon idé att sätta något utom de allra bästa objektiven framför en mer högupplöst sensor är ett feltänk: Självklart kommer ett bättre objektiv utnyttja mer av potentialen i en högupplöst sensor, men det innebär inte att det är poänglöst att sätta ett mediokert objektiv framför en mer högupplöst sensor. Du får inte ut lika mycket av sensoruppgraderingen, men du får fortfarande en förbättring. Även med rätt kassa objektiv är vi långt från de sensorupplösningar i systemkameror där det är helt poänglöst att gå vidare i sensorupplösning.
Igen, det är faktiskt bara att göra praktiska försök så som jag föreslog i mitt förra inlägg - skillnaden finns där och är lätt att se. Och det gäller även ditt kitobjektiv, det kommer också prestera bättre framför en mer högupplöst sensor. Skillnaden blir förstås inte lika stor som med ett bättre objektiv. Men det blir fortfarande bättre.
Läs gärna den här snart fyra år gamla artikeln som delvis uppstod som ett svar på det utbrott av pixelångest som uppstod i samband med introduktionen av D800:
http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/vad-ar-bildkvalitet-del-1-upplosning.htm
Författaren till artikeln är kanske inte den skarpaste kniven i lådan, men även sådana personer har rätt ibland