martinot
Aktiv medlem
Jag ger mig i denna matematiktävling och kan bara konstatera att det finns nästan oändligt med objektiv till både dx och fx. Att det möjligen går bättre att använda ett objektiv från 50 talet på en fx än på en dx känns lite väl överkurs för mig.
Det kanske finns ännu fler objektiv till Canon än nikon men inte så många väljer märke efter detta.
Sen är det ofrånkomligen så att båda formaten har sina fördelar. Av någon anledning verkar en del fx förespråkare använda alls kraft och tid till att bevisa för sig själv och andra att man gjort ett bra köp. Detta är inget unikt för kameror utanforskning visar att detta konsumentbeteende finns i många produktgrupper.
Nu är du ute på väldigt hal is, Mr Djungel. Bara för att du har fel i din matematiska tävling, som du själv startade, så innebär det inte att du kan sitta här på forument och vara sur - och då gå till attack emot oss som påpekat ditt fel - genom att försöka spekulera och insinuera att vi lider av dåligt självförtroende och bara vill försvara våra inköp.
Kan bara tala för mig själv här, men jag har kameror i alla upptänkliga storlekar och sensorformat (förutom för närvarande inget MF ifrån ex Hasselblad eller PhaseOne, men kanske kommer någon dag det med). För din information, och för att stoppa dina fåniga spekulationer och personangrepp, så har jag två småbildskamerahus, två APS-C-hus, två micro 4/3-hus, två kompaktkameror, och tre stycken bättre mobiltelefoner som jag fotograferar med. Absolut mest objektiv i både antal och pengar har jag till APS-C-formatet.
Hihi, så sant. Lika dant i kajak-kretsar, dom som inte har ditten o datten är inga riktiga kanotister ity det JAG valt efter mina behov är RÄTT och det måste jag bevisa.. Var och en blir salig på sin tro men jobbigt med missionärer sa alltid min gamla mormor. Onekligen ett intressant psykologiskt problem
Det är ett rätt intressant fenomen.
Problemet är att det: 1: Var Mr Djungel som startade "tävlingen" emellan DX/FX-antalen, och 2: Det var han som surade när han fick fel och annan fakta presenterat av flertalet mer kunniga i tråden 3:
Det verkar vara mest de med enbart DX-investering som är "känsliga" och uppträder som APS-C-religösa i tråden.
Så de som kommer med dessa känslomässiga kultpåståenden och helt oberättigade anklagelser (iaf i mitt fall helt garanterat felaktigt, och vet att även många av de andra som också svarat i tråden är vettiga, och har flera olika system och sensorformat i sin ägo) - skall verkligen ta sig själva en stor titt i spegeln.
Det finns ingen rätt eller fel sensorstorlek för allt och alla situationer. De ha ju sina olika för- och nackdelar, och så handlar det bara om vilken kompromiss man tycker passar bäst vid varje givet tillfälle. Därav att man tar det system som för studen ger den bästa kompromissen (ofta vikt/storlek kontra brusegenskaper/oskärpedjup) och passar det uppdrag eller fotosession man skall iväg på.
Senast ändrad: