Karolinajantz
Aktiv medlem
Ja. 6D II har tagit AF modulen rakt av från 80D utan anpassning till den större sensorn. Punkterna är samlade runt mitten. D750 har Nikons avancerade modul från D800 som är hämtat från proffsmodellen D4. 5D IV har AF systemet i stort från deras proffsmodell 1DX mark II om jag minns rätt. Så det är rätt stor skillnad mot 6D II.
Kritiken mot 6DII har varit att den dels inte har Canons senaste sensorteknik och dels att AF, om än OK, siktar lite under målet då man tog AF systemet från en kamera som kostar hälften så mycket och inte ens anpassade den till den större sensorn. Många, däribland jag, anser att modellen, om än bra, siktar klart för lågt jf med konkurrenter och med hänsyn till priset.
Tack, skulle jag välja 6dmarkii så kunde jag alltså likväl valt en 80d/77d med ett ljusstarkt objekt för mitt fotande.
Annars för ff verkar det som Nikon d750 är prisvärd men lite knepigare att välja objektiv till, tycker jag. D810 känns som ett alternativ, isåfall begagnat. Det jag gillar med Nikon är att de har inbyggd blixt. Säkert helt onödigt tycker vissa men det tilltalar mig,
Varför säger något mig att jag borde titta mer på 5dmarkiii? Verkar vara en som många är toppnöjda med och varmt rekommenderar. Någon som kan känna till jämförelser mellan den och Nikon D750/D810?