Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fullformat eller aps-c Tips tack! :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för er ärlighet. Ja, lite fixerad har jag blivit vid lanseringsåret. Men jag tar till mig kommentarerna här och ska ta mig en funderare kring det.

Blev inget köp idag när jag var i butik eftersom de inte hade 6dmarkii inne så det ger lite mer betänketid.

Ska klämma lite på Nikon d750 och Canon 5dmark iii

Hejsan !!

Alltid svårt när man skall köpa ny kamera ;) Jag stod också i valet och kvalet om jag skulle uppgradera till fullformat från APS-C. I mitt fall gällde det Nikon D500 eller D750 och det blev D750 vilket jag inte ångrar en sekund. Handlaren tog min Nikon D7100 plus 3 objektiv i inbyte. Behöll mina FF objektiv (3 st) och köpte en Nikon D750 med 24-120/f4, batterigrepp och ett Nikon AF-S 18-35/3,5-4,5 G. Jag är otroligt nöjd med den. Jag tycker det är väldigt stor skillnad gentemot min D7100. Bättre skärpa på bilderna, mer detaljer och den är otroligt bra när ljuset är dåligt. Kan ta bilder på frihand där jag tidigare var tvungen att ha stativ. Jag tar nästan uteslutande landskapsbilder vilket passar denna kamera bra. Sport har jag inte testat alls. Filmar inte heller så där kan jag inte ge någon feedback alls. Men ut ifrån mina behov kan jag varmt rekommendera Nikon D750. Skulle inte tro att du blir missnöjd om du köper den. Häng inte upp dig på att den är från 2014 ;) Den funkar alldeles utmärkt trots att modellen har några år på nacken !

/ NIclas

Vi är alla överens om att D750 är en jättebra kamera, och att den har en bättre sensor än 6D mk ii.

Däremot tycker jag det är fel att säga att den är bättre än 6D mk ii för alla användare.

För att spela djävulens advokat en stund här så skulle jag nog säga att 6D mk ii är bättre i alla avseenden utom sensor, avsaknad av dubbla kortplatser och inbyggd blixt.

Fotar man bara i jpg så kommer man inte att märka någon skillnad i bildkvalitet, och även om man fotar i RAW så är det bara en liten andel av bilderna där skillnaden i DR är märkbar. Dubbla kortplatser, tja det är klart det är bra, men igen, det troliga är att man aldrig kommer ha någon nytta av det. Inbyggd blixt, absolut bra men hur ofta använder man egentligen den?

Tittar man istället på fördelar för 6D mk ii så finns ju bl.a. gps, bluetooth, utmärkt wifi och app (d750 är usel i jämförelse) Vidare skulle jag tro att autofokus är ännu bättre på 6d, åtminstone på pappret, och man ska ju inte tala om autofokus via liveview, där Canon är bäst och D750 värdelös. Skärm och pekskärm mycket bättre på 6 mk ii, time-lapse, anti-flimmer, lättanvänd och duglig filmning, användbara scen-lägen, etc etc.

Kort och gott, d750 må vara bättre för den som verkligen vill få ut max i vissa situationer, men jag håller det nog för troligt att 6d mk ii för många är den mer användbara kameran, och i många fall faktiskt ger i praktiken bättre bilder, eller i vart fall inte sämre.

Jag tror man skall köpa det kameramärke/modell man känner sig bekväm med ;) Det finns för och nackdelar med alla kameramodeller. Har man väl börjat med ett system bygger man oftast vidare på det eftersom man kanske har objektiv som passar till den nya kameran man tänkt köpa. Så har det varit i mitt fall. Skillnaden i bildkvalitet tror jag inte är så stor oavsett vilket märke man väljer. Siffror i tester kanske inte alltid är det viktigaste.

INGEN kamera är bäst för alla och allt. Det är en omöjlighet.

Vad jag går på här är just TS egna krav, och som jag tror uppfyller de bäst. Tror det gäller alla som försökt att hjälpa till här i tråden.

Själv har jag 10-15 olika kameror (lite beroende på om man skall räkna in filmbaserade), just för att ingen alltid är bäst. Inte ens för bara mig som är en enda person.

Har hittat lite tester mellan Nikon D750 vs Canon 6D MK II, vissa testare föredrar D750 andra 6D MK ii. Därför rekommenderar jag dig att försöka testa nån av dessa modeller innan köp. En beg Canon 5D MK III är nog inte fel men....................när det gäller beg kameror gäller det att hitta ett exemplar där ägaren varit varsam med kameran och den inte har för många exponeringar. Själv ska jag börja titta efter en beg 5D MK III när februari lönen trillat in, annars är det bara att spara ihop till en MK 4 nån gång i höst eller kanske en Fuji XT-2................... ;-).

INGEN kamera är bäst för alla och allt. Det är en omöjlighet.

Vad jag går på här är just TS egna krav, och som jag tror uppfyller de bäst. Tror det gäller alla som försökt att hjälpa till här i tråden.

Själv har jag 10-15 olika kameror (lite beroende på om man skall räkna in filmbaserade), just för att ingen alltid är bäst. Inte ens för bara mig som är en enda person.

Jag håller förstås med, även om jag nyss sålt tre av mina, och bara har fem kvar :-D

Poängen var ändå att 6D mk ii är en allsidig och bra kamera, som för vissa nog är ett (ännu) bättre val än D750, så jag tycker ts ska tänka till vad som är viktigast för just henne.

Har hittat lite tester mellan Nikon D750 vs Canon 6D MK II, vissa testare föredrar D750 andra 6D MK ii. Därför rekommenderar jag dig att försöka testa nån av dessa modeller innan köp. En beg Canon 5D MK III är nog inte fel men....................när det gäller beg kameror gäller det att hitta ett exemplar där ägaren varit varsam med kameran och den inte har för många exponeringar. Själv ska jag börja titta efter en beg 5D MK III när februari lönen trillat in, annars är det bara att spara ihop till en MK 4 nån gång i höst eller kanske en Fuji XT-2................... ;-).

Tror inte man behöver vara så extremt rädd för det.

Köpte tex. en beg. X-T2 för ett halvår sedan för 10 papp, är tredje ägaren (den jag köpte av hade köpt beg. från SP), och fungerar absolut helt perfekt.

Har köpt både beg. kamerahus och objektiv tidigare utan några som helst problem.

Har ibland haft otur med defekter på helt fabriksnya produkter jag köpt.

För att spela djävulens advokat en stund här så skulle jag nog säga att 6D mk ii är bättre i alla avseenden utom sensor, avsaknad av dubbla kortplatser och inbyggd blixt.
På höga ISO-inställningar går dessutom EOS 6D II om D750.

VId cirka ISO 600 skiljer det ungefär ett halvt steg till D750:s fördel och vid cirka ISO 3200 går 6D II ikapp och sen är det ganska jämnt upp till cirka ISO 5000 där EOS 6D II går om.

Se http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm

Begagnat är jag lite skeptisk till. Vill gärna veta att kameran tagits väl hand om vilket man aldrig kan vara säker på. Vet man vad man ska titta efter så är det helt klart ett väldigt bra alternativ. MK4 med objektiv hamnar snabbt upp i en hög kostnad för något som till slut ändå är en hobby för mig. Visserligen skulle jag ha råd utan att känna att jag behöver leva på nudlar men för mitt ändamål kan jag nog bli nöjd med något för en billigare peng (hoppas jag)

Vad får dig att titta på en 5dmarkiii?

Jag trodde att jag hade bestämt mig, men riktigt så enkelt kan det visst inte bli :) och det gör ju inget om jag bara till slut väljer något.

Både 6dmark iii och d750 känns som riktigt bra kameror. inbyggd blixt kan ju vara bra i vissa lägen då jag inte kommer köpa på mig extern blixt att ha med. Därav blir D750 intressant. Live-view med skaplig autofokus är inte helt fel då inte bara jag kommer fota med kameran, även andra familjemedlemmar vill nog knäppa en och annan bild. Men är den så dålig på d750?

prismässigt så ligger de ungefär samma, skiljer nog bara någon tusenlapp om man tittar på samma sorts objektiv till. Där är jag inte så petig.

Bortsett från att några kanske tycker att det är ett nybörjarmisstag att haka upp sig på lanseringsåret så skulle det vara intressant att veta mer om varför flera går för d750 eller 5dmarkiii framför 6dmarkii?

Lite OT och nyfiken: Är alla enbart Canon, eller vilka andra system fotar du med?

Jag har fuji och panasonic-ķompakt, men f.n. rensar jag ut för att ev hamna i lite bättre position för ev systembyte (till Sony A7iii om ett år eller två, om nu inte Canon eller Nikon behagar lansera någon spegellös fullformat med eye-AF)

Många gillar säkert inte den inbyggda blixten men jag kan tycka att den är bra att ha. Särskilt som upplättningsblixt då och då. Vad gäller Live-view använder jag denna funktion endast när jag skall fokusera manuellt. Annars använder jag aldrig denna funktion !!!

Jag trodde att jag hade bestämt mig, men riktigt så enkelt kan det visst inte bli :) och det gör ju inget om jag bara till slut väljer något.

Både 6dmark iii och d750 känns som riktigt bra kameror. inbyggd blixt kan ju vara bra i vissa lägen då jag inte kommer köpa på mig extern blixt att ha med. Därav blir D750 intressant. Live-view med skaplig autofokus är inte helt fel då inte bara jag kommer fota med kameran, även andra familjemedlemmar vill nog knäppa en och annan bild. Men är den så dålig på d750?

prismässigt så ligger de ungefär samma, skiljer nog bara någon tusenlapp om man tittar på samma sorts objektiv till. Där är jag inte så petig.

Bortsett från att några kanske tycker att det är ett nybörjarmisstag att haka upp sig på lanseringsåret så skulle det vara intressant att veta mer om varför flera går för d750 eller 5dmarkiii framför 6dmarkii?

Jag tycker du skall testa alla tre om du har möjlighet (och kanske även en modern spegellös som alternativ och jämförelse), och sedan gå efter hur bra du trivs med de, de funktioner du vill ha och hur bra bilderna blir.

Glöm inte heller bort att kika på de olika objektiven (där ofta en stor, om inte den största skillnaden ligger).

Glöm däremot helt lanseringsår 😊 - gå på vad du trivs med, bilderna du tar, funktionerna du prioriterar och budget/pris (dessa tre är rätt likvärdiga, och även en del spegellösa som tex. X-T2).

D750 har en ypperlig sensor, så den kan, för den typ av bilder som kräver det, krama ut mer och nå ännu högre bildkvalitet.

5D mk iii är i alla avseenden en mer robust och "proffsig" kamera som tål högre grad av misshandel, har ännu bättre autofokus, fler inställningsmöjligheter osv. Det är en arbetshäst. Det är nog den mest spridda kameran bland yrkesfotografer.

Men, den saknar också sånt som många idag uppskattar till vardags, wifi, vinklingsbar pekskärm etc. Personligen tycker jag den också.är lite för tung som vardagskamera, men det är förstås en smaksak.

Alla de kameror som du fått förslag på är utmärkta, det är en fråga om vad just du prioriterar

Det är inte helkorkat att ta hänsyn till lanseringsår. Finesser som GPS, WiFi och Bluetooth har blivit allt vanligare på senare tid. Man bör dock inte sätta just lanseringsåret som en viktig urvalsparameter utan använda det som en puff för att kolla upp just sådana sentida finesser (om man är intresserad av dem).

Jag tycker du skall testa alla tre om du har möjlighet (och kanske även en modern spegellös som alternativ och jämförelse), och sedan gå hur bra du trivs med de, och hur bra bilderna blir.

Glöm inte heller bort att kika på de olika objektiven (där ofta en stor, om inte den största skillnaden ligger).

Glöm däremot helt lanseringsår 😊 - gå på vad du trivs med, bilderna du tar, funktionerna du prioriterar och priset.

Spegellös går bort helt, får inte rätt känsla med spegellös.
Både d750 och 6dmarkiii har känts bra. 5dmarkiii även den. Kan inte riktigt hänga mer i butikerna (sambon tycker att ”det är väl bara att ta nån” när han står med våran bebis o väntar tålmodigt varje gång). Nu måste jag gå på vad jag tror blir bäst. Priset skiljer inte nämnvärt. Objektiv har jag tittat på 24-70 och 24-105. De känns som bra att ta som första. Sedan satsa på ett mer ljusstyrkt fast objektiv och ett ytterligare mer zoom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar