ANNONS
Annons

Fujifilm X10

Tack för alla svar.

Jag kommer nog använda JPG till 98% så RAW problemet kommer nog inte vara ett problem för mig så att säga. Och med tanke på vilka fantastiska bilder jag sett från den här kameran så tror jag inte att ORB problemet kommer att överskugga allt som är bra med denna kamera. Jag kommer inte plåta ljusskyltar på köpcentrum, inte heller parkeringsplatser med bilar och gatlyktor ;-) Förstår att dessa bilder är tagna för att visa fenomenet men som du Jan-Olof poängterar med att utmana kameran så tror jag att många inte märkt av orb problemet för än de just utmanat kameran.

Jag har läst många recensioner på kompakter som ligger i samma klass och nog sjutton är det alltid något. Utifrån recensioner har X10 flest rätt för mig och det blev inte sämre när jag känt på den i affären. Så om AF är helt ok så tror jag inte att ORB problemet kommer att vara något jag kommer att störa ihjäl mig på de få gånger de kanske kommer att uppstå. Gissar att ni använt era kameror på julafton med och har inte en räcka dåliga bilder som måste kasseras. Har ni det så säg till.

Jag tror jag kommer att bli nöjd. Skall ta med mig frun till affären så hon också får klämma på den.

Läste för övrigt ikväll ett foruminlägg på dpreview att Fujifilm kommer att komma med någon meddelande i mitten på Mars (12 Mars) ang orb problemet så det blir intressant att höra vad de säger då

Tack återigen för alla svar.

Fujifilm FinePix X10 Review

The Fujifilm Finepix X10 is an advanced compact camera that offers a retro design, 12 megapixel 2/3-inch EXR CMOS sensor, a 4x, 28-112mm, f/2.0-2.8 zoom lens with a manual zoom ring, optical viewfinder, 1080p movie recording, 7fps burst shooting and a 2.8-inch LCD monitor with a resolution of 460,000 dots. Other key features of the Fujifilm X10 include an ISO range of 100-12800, full range of manual controls, Fujifilm’s EXR shooting modes, optical image stabilisation, raw image capture, a hot-shoe, an integrated manual pop-up flash, film simulation modes, 360° motion panoramas, 1cm macro mode and an electronic level gauge.

Den som vill läsa mer från Photographyblog gör det med fördel från länken nedan:

http://www.photographyblog.com/reviews/fujifilm_finepix_x10_review/

Uppdelat i 10 avdelningar

1 Introduction/Ease of Use
2 Image Quality
3 Sample Images
4 Product Images
5 Specifications
6 Conclusion
7 Main Rivals
8 Review Roundup
9 Videos
10 Your comments

Mycket att läsa och många bilder att titta på.

Gick som vanligt hyfsat att montera utan att lästa monteringsanvisningen.

Står ingenstans vad jag ska ha de svarta "minikodisarna" till? Hoppas jag gjorde rätt.

Nu sitter den där i alla fall och inga förändringar av färger eller andra konstigheter.

100:- kan det vara värt att skydda displayen.

Carpe Diem ;-))

Hej, har du kvar det? Vill gärna köpa!
hälsningar Stina

Hej,
jag är också en X10-ägare sedan november, och har precis kommit hem från min första utlandstripp med kameran. Jag hade för säkerhets skuld även med mig ordinarie kameran, en 5DmkII.
X10:an är både en fräck härlig kamera, men har också sina besvikelser och brister.
Jag gillar verkligen formatet, den manuella zoomen och alla inställningsmöjligheter. Den är skön att hålla i och ger oftast överlag bra eller mycket bra bildresultat.
MEN, och nu tänker jag inte nämna orb-problemet som är ihjältjatat och rejält infekterat i forumen på DPReview, kameran har fokuseringsproblem. I riktigt klart solsken, som t ex badstrand på den sydafrikanska inndiska oceankusten, så är räcker inte skärmen till att se på o det ljuset. Då blir man beeroende aav sökaren, och att autofokusen klarar jobbet själv. Men det gör den inte. Även om kameran signalerar att den satt fokus, så kan kameran vara rejält ofokuserad, med en suddig bild som resultat. Det hände mig ett antal gänger. Så jag vägar helt enkelt inte lita på kameran och bara använda sökaren.
Kameran har också svårare att sätta fokus i yttersta zoomläget, i teleläget, av någon anledning.

Hmm, då är jag tveksam till köp av X10

Jag undrar om problemen med autofokusen kan vara beroende av exemplar?

För skojs skull tog jag just en promenad i vårsolen. Tog 200 bilder på bilar, vägskyltar, hus, men singelfokus och med kontinuerlig fokus. Olika hastigheter på bildserie.

Av dessa blev EN bild helt ofokuserad. Alla övriga var vad man kan förvänta sig eller bättre.

Riktigt imponerande blev det när jag ställde mig bredvid Drottningholmsvägen och fotade bilar som körde förbi i 50-60 km/h, följande fokus och snabb seriebildstagning gav 2-3 bilder per passering som var helt skarpa.

Alltså - vill absolut inte förringa de som upplever problem men för egen del har jag inte sett dem.

Skall tillägg att jag har "pipet" på för att bekräfta fokus och kör mestadels med centrumfokus vilket gör att det funkar bra att fota med sökaren (av dagens bilder vara alla tagna med sökaren).

Vid enstaka tillfällen vill inte fokus "ta" och man får släppa upp avtryckaren, flytta kameran någon millimeter och försöka på nytt igen. Detta händer kanske 1 gång på 50 eller 1 gång på 100 och detta upplever jag som helt normalt.

Händer på alla mina kompakter och kan även hända på min 7D.

Efter en vecka i Kiruna där X-10 haft sällskap med Canon 5DMKII och 1DMKIIN så är jag också helt nöjd med vad X-10 klarar av att leverera.
Jag har använt den från hundsläde i fart vid skymningen och från tågfönster under färd över fjällen mellan Kiruna och Narvik och en hel del annat.
Av 1850 bilder nu kvar i LR efter rensat bort det som är dåligt eller ointressant så är 717 bilder tagna med X-10 och övriga med Canon bröderna. Anledningen till att flest är tagna med X-10 beror på att jag ibland fotar 3 bilder för HDR och den andra orsaken är att den är med i lägen när jag inte orkar släpa på en stor kamera.
Vad gäller att sätta skärpa är den nästan lika duktig som sina storebröder. Sällan det missar för mig.
Så kanske finns det exemplar med problem.

Mitt enda problem med kameran är fortfarande att raw-bilderna är svårhanterade.
Det har nu blivit ändå lite bättre i LR 4.0 skarp version så det finns gott hopp.

Här ett par bilder från veckan som gått. Tagna i raw och bearbetade i LR 4.0.
Så min slutsats är fortfarande att kameran presterar mycket bra och är otroligt skön att fotografera med för att vara en kompakt samt till ett pris som är hälften eller en tredjedel av vad mina objektiv brukar kosta styck.

http://matsalm.smugmug.com/Other/Diverse-test/i-37xKhKP/0/X2/DSF1771-X2.jpg

http://matsalm.smugmug.com/Other/Diverse-test/i-r32dncf/0/X2/DSF1709-X2.jpg

Senast ändrad:
Batteritiden är OK för min del. Klarade en dag även i kylan i Kiruna utan att köra slut på det och då var vi ute i minus 12 grader och kameran hängde runt halsen på mig i kylan.
Fullt godkänt.
Har man bara X-10 och tar många hundra bilder på en dag bör man nog ha med sig ett i reserv.
Batteriet kostar inte mycket så det är säkrast att köpa till något extra om man tänker använda kameran flitigt.

Din fråga fick mig att få tummen ur och köpa ett extra själv. Fast det blev 2 från Batteries-online för 274 kr med moms och frakt inräknat.
Så nu kan jag t.ex. ut och paddla kajak och vara utan laddare i några dagar och ändå plåta på för fullt.
För den som jagar priser finns de att köpa ändå mycket billigare på t.ex. Tradera eller e-bay.

Trevligt. Jag är en stor förespråkare av extra batteri. Alltid köpa ett extra batteri när man skaffar ny Kamera. Till min Olympus E - P3 har jag två extra batterier.
Troligen kommer jag att köpa X10 istf Canon G1X då jag i framtiden känner att det är dags att uppgradera.

Har redigerat bilder från semestern i LR 4 och många av dem X-10 bilder. För säkerhets skull har jag hittills kört både Raw och JPG eftersom ingen raw-konverterare gav ett bra resultat på vissa bilder tidigare. LR 4 har tagit ett bra steg framåt och i fortsättningen kommer jag nog enbart köra raw. Fortfarande bör man inte använda sharpening Scenic eftersom bilden direkt fylls av artefakter.
Man behöver också efter att skärpt med Sharpening Faces lägga på lite brusreducering för att få bort de knepiga övergångar i skuggorna med artefakter som uppkommer.
Slutresultatet blir nu i alla fall bättre än kamerans JPG motor klarar enligt min bedömning.
Så sista bilden för dagen får bli en bild på äldsta dottern från Wien som sitter bedrövad och hungrig och väntar på maten i Narvik. Bedrövad både över Narviks gastronomiska nivå och över priserna på det som går att få.

Bilden tagen med ISO 1600, 1/40 och f 5,6. Håll till godo.
http://matsalm.smugmug.com/Other/Diverse-test/i-2sHjwr6/0/X2/DSF1841-X2.jpg

Exponeringsläge

Vad som hade varit ännu mer intressant är i vilket läge P-S-A-M-C1-C2-film-SP-Adv-Auto-EXR omkopplaren (ratten) stod !!!

Jag kör för det mesta med bländarförval alltså A och fokus på mittpunkten. Så också när denna bild togs.
Det mesta i JGP inställningarna har jag dragit ner till lägsta nivån.
Inte för de flesta av dem påverkar raw-bilden men de påverkar förhansvisningen i kameran och hur histogrammet ser ut.
Framförallt är jag ute efter att histogrammet skall visa så lika raw-filens profil som möjligt.
Så raw-filen är inte påverkad av några magiska trick i kameran.
Kameran har en massa kul effekter men de flesta går bara att använda tillsammans med JPG.
Jag föredrar att laga till det hela från grunden i LR med raw-bilden som råvara.

Jag kör för det mesta med bländarförval alltså A och fokus på mittpunkten. Så också när denna bild togs.
Det mesta i JGP inställningarna har jag dragit ner till lägsta nivån.
Inte för de flesta av dem påverkar raw-bilden men de påverkar förhansvisningen i kameran och hur histogrammet ser ut.
Framförallt är jag ute efter att histogrammet skall visa så lika raw-filens profil som möjligt.
Så raw-filen är inte påverkad av några magiska trick i kameran.
Kameran har en massa kul effekter men de flesta går bara att använda tillsammans med JPG.
Jag föredrar att laga till det hela från grunden i LR med raw-bilden som råvara.

OK - tack för svaret. Själv har jag gjort som du men lagt RAW på C1 och JPG på C2 med överlag mjuka inställningar. Jag har ett tidigare inlägg i denna tråd om just detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar