Annons

Fujifilm X10

Review: Fuijfilm X10

Fujifilm makes X-series cameras much more accessible. (March 12th, 2012)

While the Fujifilm X100 is and was a much-loved camera, two catches almost always came up for those who considered leaping in: a tear-inducing price and the lack of zoom. The X10 solves both, albeit with its own changes. Our review of the X10 will see if Fujifilm has hit the sweet spot or if it's making too many compromises.

Read more at:

http://www.electronista.com/reviews/fuijfilm-x10.html
 
Intressant, undrar vad det kommer innebära för nuvarande kameraägare? Byte av sensor??
 
Mjo. Men går det verkligen att byta ut den eller får man en helt ny kamera?

Jag har ställt frågan på fejjan nu i alla fall.

Ska bli intressant och se vad de svarar. Har själv en X10a som jag hade med mig på en längre resa till asien och jag måste säga att jag är grymt imponerad av den. Visst fick jag några orbs men inte så mycket att det stör. Hade jag inte vetat om problemet hade jag nog aldrig tänkt på det. Även att filma med X10an funkar riktigt bra, kul för en annan som aldrig gillad videokameror för man hela tiden skulle släpa på två prylar, nu har man allt i en pryl.
 
Det här skall bli intressant att följa. Att Fuji tar fram en ny sensor för nytillverkade kameror är kanske något de är tvingade till för att tvätta sin image en aning.
Att vi som redan köpt skall få utbytt sensor eller ny kamera tror jag inte riktigt på.
Vi konsumenter har ju olika skydd i olika länder. I länder som USA och UK har man ganska långtgående regler och gruppstämningar mm. Här i Sverige har vi ett ganska dåligt skydd.
Fuji måste ha sålt 10 000-tals kameror vid det här laget och att byta sensorn på alla dem måste vara ett mammut-jobb och kosta enorma summor.
Skulle Fuji-teknikerna i Sverige klara av det jobbet på ett år? Säg att det tar en timme per kamera och att det sålts 4 000 kameror i Sverige.
I så fall är det över 2 manår i tid och till det skall läggas kostnaden för sensorn och annat material.
Nej jag betraktar nog detta som ett rykte för tillfället.
 
" vita skivan " fenomenet

"We encourage any customer with an X10 and X-S1 who has experienced the ‘white disc’ phenomenon to call their local authorized Fujifilm service centre."

Googleöversättning:

"Vi uppmuntrar alla kunder med en X10 och X-S1 som upplevt den" vita skivan " fenomenet att ringa sin lokala auktoriserade Fujifilm servicecenter."

uppmuntrar kanske jag skulle översätta till uppmanar

Är ju bara att ringa upp din leverantör och tala om att du vill få kamera åtgärdad!
 
Batteritiden är OK för min del. Klarade en dag även i kylan i Kiruna utan att köra slut på det och då var vi ute i minus 12 grader och kameran hängde runt halsen på mig i kylan.
Fullt godkänt.
Har man bara X-10 och tar många hundra bilder på en dag bör man nog ha med sig ett i reserv.
Batteriet kostar inte mycket så det är säkrast att köpa till något extra om man tänker använda kameran flitigt.

Din fråga fick mig att få tummen ur och köpa ett extra själv. Fast det blev 2 från Batteries-online för 274 kr med moms och frakt inräknat.
Så nu kan jag t.ex. ut och paddla kajak och vara utan laddare i några dagar och ändå plåta på för fullt.
För den som jagar priser finns de att köpa ändå mycket billigare på t.ex. Tradera eller e-bay.

Då måste det vara något vajsing med mina batterier. Var ute på en kortare promenad med hunden och kameran idag. Batteriindikatorn visade full när jag gick. Efter 38 (!) bilder lyste den rött för slut. Visst, indikatorn ska man inte lita fullt ut på, men i 10 plusgrader kan man begära mer.
 
Batteri-indikatorn är mycket lurig. Den går gärna från full till låg och till slut på bara några bilder.
Så prova och ladda det ordentligt och se hur länge det håller.
För säkerhets skull så skaffa ett reservbatteri. Jag beställde 2 st på Batteries-online.se i söndags och hade dem i brevlådan idag tisdag.
2 batterier med leverans kostade 274 kr. Så jämfört med Canon batterier är det som hittat.
 
Batteri-indikatorn är mycket lurig. Den går gärna från full till låg och till slut på bara några bilder.
Så prova och ladda det ordentligt och se hur länge det håller.
För säkerhets skull så skaffa ett reservbatteri. Jag beställde 2 st på Batteries-online.se i söndags och hade dem i brevlådan idag tisdag.
2 batterier med leverans kostade 274 kr. Så jämfört med Canon batterier är det som hittat.

Jo, jag har extra batteri. Men min erfarenhet är att det inte bara är indikatorn, utan att den faktiskt drar batterier väldigt snabbt. Var två veckor i Vietnam i januari och fick ladda batteriet nästan varje dag. Visst, jag har skärmen aktiverad hela tiden, men blir ändå förvånad över att jag sällan når upp till ens 100 bilder innan det tar slut.
 
"We encourage any customer with an X10 and X-S1 who has experienced the ‘white disc’ phenomenon to call their local authorized Fujifilm service centre."

Googleöversättning:

"Vi uppmuntrar alla kunder med en X10 och X-S1 som upplevt den" vita skivan " fenomenet att ringa sin lokala auktoriserade Fujifilm servicecenter."

uppmuntrar kanske jag skulle översätta till uppmanar

Är ju bara att ringa upp din leverantör och tala om att du vill få kamera åtgärdad!

Är det någon som har kontaktat Svenska Fuji och hört vad de säger? Orb problemet existerar förvisso och ställer till det ibland. Fast det är för mig inget stort bekymmer.
Jag skulle vara mer tillfreds om de kunde få raw-filerna mer lätthanterliga i LR eller andra raw-konverterare.
 
Jo, jag har extra batteri. Men min erfarenhet är att det inte bara är indikatorn, utan att den faktiskt drar batterier väldigt snabbt. Var två veckor i Vietnam i januari och fick ladda batteriet nästan varje dag. Visst, jag har skärmen aktiverad hela tiden, men blir ändå förvånad över att jag sällan når upp till ens 100 bilder innan det tar slut.

Tog en titt vad jag fotat i Kiruna per dag utan att ladda emellan.
Enligt LR har jag kvar 150 - 100 bilder per dag. Sedan var det säkert klart fler bilder tagna som jag kasserat redan. Det var oftast tagna utomhus i 5-15 minusgrader där kameran hängde runt halsen i kylan. Varken X-10 eller 5DMKII visade några tecken på att batteriet närmade sig gränsen.
För min 1DMKIIN som har ett stort batteri av äldre modell så kroknade gärna batteriet i kylan. Så för den kameran hade jag oftast med mig ett reservbatteri.Så jag tycker det pyttelilla batteri som X-10 har hänger med hyfsat.
 
Vita tefat

Har aldrig tidigare i mitt fotografiska liv "lyckats" få sådana här bilder som i exemplet ovan.
 
... att ställa sig i kön

Har skickat ett mail till min lokala handlare där jag köpte X10. Jag hänvisar till vad som skrivs på DP.

Köpte min X10 2012-02-25 och den har #14MD7039
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.