Jag kör ofta på största bländaren, men det har som sagt stor betydelse hur långt ifrån man stor från motivet. Ligger ofta mellan 1.2 och 2.0, men då är jag väldigt svag för kort skärpedjup.
Det här är taget med 85/1,2 på största bländaren, och här tycker jag det fungerar bra.
Visa bilaga 142512
Det här är taget på bländare 1,8 och jag tycker inte det gör något att det bortre ögat inte är i fokus.
Visa bilaga 142511
Jag älskar mitt 85/1,2, men säger inte att det går att få lika bra bilder med Fuji. Sen att det är många som säger att det går att få så mycket skarpare och att färgerna är så mycket bättre med Fuji jämfört med tex 5D3 är jag mer tveksam till. Men jag har aldrig fotat med en Fuji-kamera så egentligen ska jag inte uttala mig. Det enda jag vet är att mina Canon-kameror (5D3 och 5Dr s) ger mig tillräckligt bra kvalitet, men då kör jag också i stort sätt bara med riktigt bra fasta gluggar. För det får man också tänka på, att Fuji verkar göra överlag riktigt fina objektiv medans Canon och Nikon finns en hel del objektiv som inte gör kameran rättvis.