Annons

Fujifilm X-T2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag läste någonstans att batterigreppet var prisvärt för man fick också med batterier. Fast i mitt paket fanns det inga batterier med. Var det samma sak för er andra?

Nix! Beställde med ett par jupio. Men jag undrar om dom också orsakar att kameran hänger sig som med X-T1 batterier. När man smattrar på med lite seriebildtagningar.

Nix! Beställde med ett par jupio. Men jag undrar om dom också orsakar att kameran hänger sig som med X-T1 batterier. När man smattrar på med lite seriebildtagningar.

Jag har ett par no name piratbatterier nu i greppet. De har hängt med mig i flera år till X-PRO1. Jag får inga hängningar.

Sedan får jag tydligen köpa några extra batterier ytterligare på Ebay. Där köpte jag sist och de har fungerat helt utan bekymmer.

Stoppade ett piratbatteri i kameran. Det fungerar utan problem.
Behöll piratbatteriet i kameran och stoppade de andra 2 i greppet. Ett original coh ett pirat.
Fungerar precis lika bra.
Så det är ju märkligt om X-T1 batterierna ger problem.

Det funkar fint om du tar bilder vanligt. Men tydligen så hänger den sig vid seriebildtagning med full sprutt= 11bilder i sec

När Tony Northrup är i farten kan det gå precis hur som helst. Jag skulle inte fästa någon som helst vikt vid den jämförelsen ...

Är beredd att hålla med om det. Lite enklare jämförelser kan han klara av hyfsat ibland, men så fort det blir lite mer komplext, eller mycket egna teorier/funderingar, så kan det lätt skena iväg.

Inte förvånad. Det ungefär vad jag kom fram till redan med X-PRO2.
Så jag har snart en Canon 5Ds r till salu. Den har inte fått ta så många bilder den sista tiden. Jag har oftast använt Fujin. LIten lätt och förbanant kompetent.
Dagens korta tester tyder på att X-T2 är ytterligare ett litet steg bättre och mer allround.
EVF sökaren är den första jag använt som jag tycker är lika bra som en optisk Canonsökare.

Bilderna från en 5DS r och en Fuji av senaste modellen teckanr bilderna olika. Kontrasten i Fuji objektiven är annorlunda fast jag kan inte definiera exakt hur. De påminner mig mycket om hur jag upplever bilderna från en modern Hasselbladare. Vilket inte är så konstigt med tanke på att Fuji är inblandad även där.

Tycker nog att Tony Northrup är en av de bättre och mest kunniga som recenserar kameror och utrustning. Inte bara siffror utan ganska ordentligt upplagda tester.
Hans test mellan 5Ds r och Fuji X-T2 eller X-PRO2 ligger i linje med vad jag själv upplevt med de senaste månaderna. Jag förderar oftst bilderna från X-PRO2 före de från 5Ds r.
Det finns andra områden där Fuji fortfarande har svagheter. Fast bildkvalitén är det verkligen inget fel på.

Inte förvånad. Det ungefär vad jag kom fram till redan med X-PRO2.
Så jag har snart en Canon 5Ds r till salu. Den har inte fått ta så många bilder den sista tiden. Jag har oftast använt Fujin. LIten lätt och förbanant kompetent.
Dagens korta tester tyder på att X-T2 är ytterligare ett litet steg bättre och mer allround.
EVF sökaren är den första jag använt som jag tycker är lika bra som en optisk Canonsökare.

Bilderna från en 5DS r och en Fuji av senaste modellen teckanr bilderna olika. Kontrasten i Fuji objektiven är annorlunda fast jag kan inte definiera exakt hur. De påminner mig mycket om hur jag upplever bilderna från en modern Hasselbladare. Vilket inte är så konstigt med tanke på att Fuji är inblandad även där.

Hur upplever du sökaren när det är kontrastfattiga situationener. Typ fota i skymning,nattetid mm? Va ute med min Samsung NX500 (spegellös utan sökare) och de va väldigt svårt o hitta fokus för kameran.

Tycker nog att Tony Northrup är en av de bättre och mest kunniga som recenserar kameror och utrustning. Inte bara siffror utan ganska ordentligt upplagda tester.

Jag tycker han kan ha rätt vettiga jämförelser, och bra synpunkter på lite mera "normala" tester, som tex emellan två tillverkares liknande kamerahus, eller emellan olika optik som löser ungefär samma uppgifter. Har fått ut en del av de testerna.

Problemet tycker jag kommer när kan skall jämföra saker som inte är direkt likvärdiga, och det blir lite mer komplext, eller när han skall spåna fritt med egna tolkningar/ideer om marknaden eller trender (se tex hans video där han tror att folk skulle köpa kameror i massor, och inte vara nöjda med sina telefoner, om bara vissa saker kom på plats - vilket jag inte köper alls).

(Just detta test/video har jag inte hunnit se själv, och inte heller själv hunnit att testa, så denna kanske han har fått till.)

Hur upplever du sökaren när det är kontrastfattiga situationener. Typ fota i skymning,nattetid mm? Va ute med min Samsung NX500 (spegellös utan sökare) och de va väldigt svårt o hitta fokus för kameran.

Jag var naturigtvis tvungen att testa. Så jag provade att fotografera Friggeboden i grannens trädgård. En riktig slarvbild eftersom jag bara tog stöd mot en stolpe på terassen och tryckte av.
Lampan som hänger på grannens bod är ungefär lika ljusstark som en sådan svag solladdad lampa som ofta finns i trädgårdar. Alltså mycket svag.
Väggen på boden är så mörk att jag inte med ögonen kan avgöra färgen om jag inte visste den redan.

AF sitter direkt utan minsta tvekan. Sökarbilden blir väldigt ljus eftersom kameran vill göra motivet medelgrått och alltså egentligen skulle överexponera bilden.
Så nu har jag dragit tillbaka expeneringe lite i LR. Egentligen skulle bilden vara mörkare om den skall upplevas så som jag ser motivet med mina ögon.
För att jämföra tog jag fram min Canon 5Ds r och provade först med 70-200/4 IS. Det gick inte att få AF att bita alls.
Sedan med 100/2,8 makro det gick inte heller. Så då tog jag mörkerobjektivet 85/1,2.
Det fungerade när jag riktade sökpunkten mot lampan fast inte när jag siktade på den vita brädan som jag gjort med Fujin. Så vinst i den här ronden till X-T2.
Här är bilden om någon vill se hur det ser ut vid 12800 ISO en riktigt mörk kväll.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375331/3506444.htm

Jag tycker han kan ha rätt vettiga jämförelser, och bra synpunkter på lite mera "normala" tester, som tex emellan två tillverkares liknande kamerahus, eller emellan olika optik som löser ungefär samma uppgifter. Har fått ut en del av de testerna.

Problemet tycker jag kommer när kan skall jämföra saker som inte är direkt likvärdiga, och det blir lite mer komplext, eller när han skall spåna fritt med egna tolkningar/ideer om marknaden eller trender (se tex hans video där han tror att folk skulle köpa kameror i massor, och inte vara nöjda med sina telefoner, om bara vissa saker kom på plats - vilket jag inte köper alls).

(Just detta test/video har jag inte hunnit se själv, och inte heller själv hunnit att testa, så denna kanske han har fått till.)

Jag såg också det där. Ett lite ovanligt inslag från herr Nortrup. Tror nog han mest var ute efter att visa att många kamera tillverkare är extremt konservativa. Det händer inte mycket deras R&D avdelningar. Det är försiktighet som närmar sig handlingsförlamning.
Jag tycker att det är intressant att lilla Hasselblad med X1D är först med en display och ett menysystem som verkar vara det närmaste kameravärlden har kommit ett iphone liknande user interface. Jag kommer en vacker dag få testa den. Fast just nu har de förseningar på grund av Sonys leveranser av sensorer. Fabriken som drabbades av jordbävningen ligger fortfarande efter
Samt Hasselblad har så mycket beställngar på sina nya kameror att det kommer ta dem lång tid innan de har tillräcklig med demokameror själva. Det är lite symptomatiskt att det är mindre kameratillverkare som visar framfötterna just nu. Hos de stora är det lite försiktigt mer av det de redan gör.

Vad jag instämmer i är att kamerindustrin nog får sätta fart och tänka i nya banor. Såg du bilderna som Sport illustrated tagit av amerikansk fotboll med nya iPhone 7+.
Inte illa alls. Jag kallar visserligen inte en iPhone för en kamera men där är jag i minoritet. En hel värld tycker den duger gott till det mesta. Nu får den också ett kort teleobjektiv och kan kanske ge lite bokeh i bakgrunden för porträtt.

ANNONS