Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har redan ersatt mina tjockkameror med en liten fånig Sonykamera, så steget till en Fuji är klart överkomligt. En H6D skulle jag möjligen fundera på om jag tog bilder som tjänar på den bildkvaliteten, men det gör jag inte...

Problemet hittills har varit att Fuji inte kan ersätta Canon.

På vissa områden så är klarar inte Fuji att matcha Canon eller Nikon. Dels riktigt snabb AF, dels riktigt långa telezoom, dels bra utbyggt fungerande blixtsystem, riktigt mörka fotoförhållanden, och på några andra fall/use case aspekter.

Det sagt så tycker jag det är ett fantastiskt system och kvalitet i förhållande till storleken.

PS.
Som kommentar till tidigare post angående kit XPro2+35; Jo, köpte också den nya 35/2:an i förra veckan, och även om det är lite ljussvagare än min 35/1,4 så gillar jag verkligen skärpan och bokehn på den. Dessutom mycket smidigt litet reseobjektiv. Gillar!

min x-pro2 kom igår grymt nöjd med den känns mycket mer gedigen än x-pro1 och mycket snabbare.

köpte den som kit med 35 f2 grymt objektiv blev väldigt överraskad av hur snygg bakgrunds oskärpa var.
Grattis! Visa gärna lite bra bilder. De som finns på nätet lämnar en del övrigt att önska.

Och du får gärna berätta hur du upplever raw-konverteringar med Lightroom/ACR om du använder det. De raw-filer jag testat från X-Pro2 verkar ge bättre resultat än tidigare 16 MP RAF-filer map skärpning och utsmetade detaljer.

Grattis! Visa gärna lite bra bilder. De som finns på nätet lämnar en del övrigt att önska.

Och du får gärna berätta hur du upplever raw-konverteringar med Lightroom/ACR om du använder det. De raw-filer jag testat från X-Pro2 verkar ge bättre resultat än tidigare 16 MP RAF-filer map skärpning och utsmedade detaljer.

Håller med. Hade varit riktigt spännande att se!

Har inte annonserat ut det än, och inte helt klart satt upp (vill ha lite länkar och annan info på plats), men kan inte ni som är intresserade gå med i Fuji-gruppen jag satt upp på Fotosidan:

http://www.fotosidan.se/groups/fujifilm/

Hade varit grymt att kunna ladda upp bilder, inte bara tagna med nya Xpro2, men även med nya objektiv eller annat relaterat till Fuji.

Men gärna bilder tagna med X-Pro2! :)

Håller med. Hade varit riktigt spännande att se!

Har inte annonserat ut det än, och inte helt klart satt upp (vill ha lite länkar och annan info på plats), men kan inte ni som är intresserade gå med i Fuji-gruppen jag satt upp på Fotosidan:

http://www.fotosidan.se/groups/fujifilm/

Hade varit grymt att kunna ladda upp bilder, inte bara tagna med nya Xpro2, men även med nya objektiv eller annat relaterat till Fuji.

Men gärna bilder tagna med X-Pro2! :)

Har lagt upp en bild i gruppen på några tulpaner (inget mästerverk). tyvärr hinner jag inte fota idag eller imorgon men skall försöka lägga upp lite bilder så snart jag kan :)

Jag vill se ett porträtt - inga jävla blommor som går att plåta med vad som helst :)

Har lagt upp en bild i gruppen på några tulpaner (inget mästerverk). tyvärr hinner jag inte fota idag eller imorgon men skall försöka lägga upp lite bilder så snart jag kan :)

Det spelar ingen roll Casper. Du måste nog lägga upp en raw-fil om det skall visa något.
Vi passerade för länge sedan gränsen för att på ett fotoforum kunna bedöma bildkvalitet.
Enda chansen är att ladda ner en raw-fil och kika på den. Blommor är ingen god idé. Ta gärna något annat. Ett gatufoto blir bra.

Sedan är X-trans filer lite speciella. LR hanterar dem inte optimalt. Bäst för Mac är Iridient, finns nu också för PC. Den ger högre upplösning.
Capture One är också klart bättre än LR. Så även om LR blivit bättre är de fortfafrande sämst i klassen.

Du är riktigt på hugget idag. Vi får snart moderera bort dig:)

Jag brukar moderera bort mig själv när jag går för långt ;)

Här vill jag dock gärna se motsvarande bild som mitt självporträtt. Det är taget med en skrivbordslampa som belysning, A6000 och Sony 35/1,8. Jag är rätt övertygad om att X-Pro2 kan göra bättre (med rätt fotograf). :)

Ser ju bra ut, men jag vill se råfiler tagna i skenet av skrivbordslampa (som min bild) :)

får se om jag kan ta något imorgon, måste öva lite på min skrivbords lamps ljussättning :)

brukar använda capture one men de stöder inte pro2 ännu verkar det som.

PS nån speciel ISO?

Jag brukar moderera bort mig själv när jag går för långt ;)

Här vill jag dock gärna se motsvarande bild som mitt självporträtt. Det är taget med en skrivbordslampa som belysning, A6000 och Sony 35/1,8. Jag är rätt övertygad om att X-Pro2 kan göra bättre (med rätt fotograf). :)

Här bjuder jag på något du säkert kan moderera bort om du så vill:

X-Pro2 i all ära, men inte ens en skicklig fotograf kan förbättra detta motiv utan kraftig retuschering i PS:):)

Dock mer seriöst här: Tack för att du bjuder på dig själv och exemplet är bra !

Önskemål: Kan du lägga upp i 100% här ett utsnitt som visar ett öga med glasögonlinsen och lite runt omkring samt ett litet utsnitt av den oskarpa bakgrunden?

Mvh//Lennart

Så här blir det med A6000 och 35/1,8:

Bilagor

• Capture.jpg
    Capture.jpg
    60.9 KB · Visningar: 46
Det blir väldigt skarpt och fint, men jag gissar att Fuji med 35/1,4 blir ännu bättre med motsvarande bild. Med X-Pro2 lär ju också AF vara minst i klass med A6000, och troligen bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar