Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)
Fuji X-PRO2 får bra kritik för sin AF av de som testat pre-produktions kameror. Det som inte är klart är firmware. Det måste vara något som strular för Fuji där. Ryktet säger nu att detblir leverans till de första butikerna i April.

Så vi vet att kameran är mycket snabb på att sätta fokus och gör det mycket exakt. Däremot har jag inte sett någon test på följande fokus.
Så jag skulle vänta till de första testerna kommer med färfdig firmware och se vad testarna säger.

Kameran som sådant är givetvis mest en portträtt - gatufotokamera. Den passar till sin form och sina 2 sökare bäst ihop med vidvinkel till kort tele.

I sommar kommer sedan X-T2 som bör vara mycket lik i egenskaperna men som passar mer som en allroundkamera som också kan ta längre teleobjektiv. Dessutom blir nog den kameran något billigare än X-PRO2.

Jag har redan en X-PRO1 men kommer vänta på X-T2 och bedömma om det är värt att uppgradera.
För tillfället när det är lite halvskumt också ute kan jag för det mesta glömma min X-PRO1 för att fota hunden eftersom han sällan sittter still. Jag får ta till Canon 5Ds R för det.
Så det skall bli intressant att se om Fuji lyckas lösa detta med följande fokus.

Fuji X-PRO2 får bra kritik för sin AF av de som testat pre-produktions kameror. Det som inte är klart är firmware. Det måste vara något som strular för Fuji där. Ryktet säger nu att detblir leverans till de första butikerna i April.

Så vi vet att kameran är mycket snabb på att sätta fokus och gör det mycket exakt. Däremot har jag inte sett någon test på följande fokus.
Så jag skulle vänta till de första testerna kommer med färfdig firmware och se vad testarna säger.

Kameran som sådant är givetvis mest en portträtt - gatufotokamera. Den passar till sin form och sina 2 sökare bäst ihop med vidvinkel till kort tele.

I sommar kommer sedan X-T2 som bör vara mycket lik i egenskaperna men som passar mer som en allroundkamera som också kan ta längre teleobjektiv. Dessutom blir nog den kameran något billigare än X-PRO2.

Jag har redan en X-PRO1 men kommer vänta på X-T2 och bedömma om det är värt att uppgradera.
För tillfället när det är lite halvskumt också ute kan jag för det mesta glömma min X-PRO1 för att fota hunden eftersom han sällan sittter still. Jag får ta till Canon 5Ds R för det.
Så det skall bli intressant att se om Fuji lyckas lösa detta med följande fokus.

Intressant! Tack för din input. Det blir intressant att följa jämförelse XPRO2 vs. A6300. SONY A6300 annonseras som action kamera med sin snabba AF.

Låter som en bra ide'. Då kan du ju jämföra. Den enda spegellösa som jag testar och som hänger med ok på rörliga motiv är nikon v3. Men då har ju den mindre sensor. Kan du leva med det så kan ju det vara ett alternativ, möjligen kan även någon utav Panasonics modeller vara ett alternativ! Lycka till med valet!

Har faktiskt fått tips om Nikon V3 men känns inte riktigt "rätt" med sin 1" sensor oavsett att jag är NIKON användare hela livet. Eventuellt 4/3 kan bli aktuellt med GM1 som känns i storlek.

Det blir spännade att se XPRO2 AF i verkliga tester. A6300 annonseras som action kamera med sin snabba AF.

Både Fuji och Sony, och för den delen andra spegellösa, går framåt gällande följande AF, men är fortfarande långt efter.

För bra följande AF så finns det inget som slår bättre DSLR:er. Därav att nästan alla sportfotografer man ser på TV kör med det (och inte bara de med långa tunga telen).

Det sagt, om du inte skall fota så mycket "action" så är det inget fel med en spegellös i backen. Idag så var jag ute i skidbacken med min X-E1 och 18-135-zoom och fick fina bilder på alperna runt om kring och skidåkare (dock främst stillastående).

Men för skidtävlingar, eller skidåkare i mycket action, så skulle jag nog försökt med en DSLR i första hand. Se på om du eventuellt kan testa ett lite lättare hus.

Både Fuji och Sony, och för den delen andra spegellösa, går framåt gällande följande AF, men är fortfarande långt efter.

För bra följande AF så finns det inget som slår bättre DSLR:er. Därav att nästan alla sportfotografer man ser på TV kör med det (och inte bara de med långa tunga telen).

Det sagt, om du inte skall fota så mycket "action" så är det inget fel med en spegellös i backen. Idag så var jag ute i skidbacken med min X-E1 och 18-135-zoom och fick fina bilder på alperna runt om kring och skidåkare (dock främst stillastående).

Men för skidtävlingar, eller skidåkare i mycket action, så skulle jag nog försökt med en DSLR i första hand. Se på om du eventuellt kan testa ett lite lättare hus.

Ingen sport fotograf, kan hända att man vill ta bilder i rörelse eller lite action. Som sagt har inte bråttom...men någon gång ska jag slå till... Det är framför allt att jag vill komma ner i storlek och vikt så att man ta prylar med sig och inte lämnar hemma eftersom är stora och klumpiga att bära hela dagen.

I sommar kommer sedan X-T2 som bör vara mycket lik i egenskaperna men som passar mer som en allroundkamera som också kan ta längre teleobjektiv.

Om man kör X-Pro2 med EVF:en borde det väl inte vara någon skillnad med teleobjektiv jämfört med X-T2, annat än att sökarbilden förmodligen är större i X-T2? Eller är det något annat i det avseendet med X-Pro2 som jag inte förstått? Har själv aldrig testat kameran, men är lite intresserad av X-Pro2 och Fujis fina objektiv.

Om man kör X-Pro2 med EVF:en borde det väl inte vara någon skillnad med teleobjektiv jämfört med X-T2, annat än att sökarbilden förmodligen är större i X-T2? Eller är det något annat i det avseendet med X-Pro2 som jag inte förstått? Har själv aldrig testat kameran, men är lite intresserad av X-Pro2 och Fujis fina objektiv.

Självklart kan man använda EVF-sökaren för teleobjektiv. Det fungerar bra.
Det jag tycker är att det huset till sin form bäst passar för lättare gluggar. När man hänger på större och tyngre blir den framtung.
Fuji anger ofta i intervjuer att de ser det som en gatufotokamera, en walkaround kamera, porträttkamera osv. Den är designad för det och det har också sina nackdelar.

X-T1 är mer en konkurrent till dSLR kameror. Man lägger mer vikt vid att greppet skall vara bra för större objektiv. Detsamma med ett ordentligt batterigrepp som motvikt till ett 100-400 mm osv.
Säkert kommer man också jobba ytterligare på följande AF samt en stor och ändå bättre EVF.

Så för min del kommer jag vänta på X-T2. Tror den kommer passa mig bättre som en allround kamera än vad X-PRO2 gör.

Jag gillar visserligen min X-PRO1 och tycker den är suverän för rätt typ av motiv. Alltså sådant som inte rör på sig för mycket.

På de dryga 2 år jag haft X-PRO1 så har jag tagit 3 000 bilder med den. Under de drygt 6 månader som jag ägt 5Ds R har den gått 4 000 bilder.

Att jag så ofta väljer 5Ds R istället för X-PRO1 beror väldigt mycket på att följande AF inte hänger med.

Var ute i morde och rastade hunden i skogen. Med mig hade jag X-PRO1 med 35/1,4 och 60/2,4.
Skulle föröska få lite nya bilder på valpen.
Tog cirka 25 bilder. Fem av dem var jag nöjd med. En liten valp är nästan aldrig still. Det är ju förresten inte små barn heller. Så man måste ha tur att motivet håller sig still några sekunder för att bilden skall sitta.

Jag hoppas och tror att Fuji kommer lägga mer krut på följande fokus i X-T2 precis som de gjorde i X-T1 vilket i så fall kommer göra kameran till ett bättre val för min del.

Det är verkligen inget fel på bildkvalitén när man väl får till det. Här en av bilderna från i dag.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364867/3443339.htm

Apropå uppskjutna leveransdatum så finns det lite rykten (elaka) därute som säger att efter releasen
av Sony A6300 med förmodad `dräpar-AF´ så måste Fujifilm fila på sin mjukvara så långt det går.

Själv väntar jag på X-T2 och har inte bråttom.

/Stephan

Apropå uppskjutna leveransdatum så finns det lite rykten (elaka) därute som säger att efter releasen
av Sony A6300 med förmodad `dräpar-AF´ så måste Fujifilm fila på sin mjukvara så långt det går.

Själv väntar jag på X-T2 och har inte bråttom.

/Stephan

Det kan nog ligga ganska mycket sanning i det ryktet. Fuji har inte varit bland de bästa på AF tidigare.
Nu när Sony lagt ribban ändå högre så har Fuji än mer att ta igen.
Att en kamera tar bilden när man trycker ner avtrycket och inte en sekund senare för stor skillnad. Här påstår Fuji att X-PRO2 nu gör det. Att man sedan kan ha följande fokus som hela tiden följer motivet när det rör på sig är är också viktigt.
Det måste inte vara sport utan det räcker med så enkla motiv som lekande barn eller hundar.
DE behöver inte springa runt för det skall göra skillnad. Det räcker med de ständigt rör på huvudet eller byter ställning för att det idag skall bli för många bommar om man kör med litet skärpedjup.

Nu kommer bekedet att X-PRO2 börjar levereras den 3 Mars på vissa marknader.
Camera store i Canada har också gjort en review hur de upplever X-PRO2. De har gjort det med utgångspunkt från ett produktions exemplar. Alltså med färdig FW.

Slutsatsen är väl att X-PRO2 är en klart förbättrad kamera. Fast svagheterna med följande fokus finns där fortfarande. Så kameran är kanske inte det stora skutt framåt som många hoppats på.

Jag kommer åtminstone köra vidare med min X-PRO1 och lugnt avvakta X-T2.

https://youtu.be/o6zYV453yRk

Jag håller med. Bilder på snabba rörelser är klart svårare att få till jämfört med en DSLR. Jag brukar plåta lite sport ibland, bl.a. i simhallar och vid senaste besöket tog jag med min X-T1 för att testa lite. Bilderna blir OK men betydligt färre "keepers" än med en DSLR. AF är sämre och fördröjningen i sökaren irriterar, även om den är aldrig så snabb i uppdateringen kan den inte slå en optisk, det är omöjligt. Men jag ska inte påstå att det inte fungerar med spegellöst vid sport, men DSLR är bra mycket bättre på det området!

Jag köpte min X-T1 i första hand för landskapsfoto men nu använder jag den till nästan allt, utom sport! Det ska bli spännande när X-T2 dyker upp, med mycket av tekniken från X-Pro2 antar jag?

Jag håller med. Bilder på snabba rörelser är klart svårare att få till jämfört med en DSLR. Jag brukar plåta lite sport ibland, bl.a. i simhallar och vid senaste besöket tog jag med min X-T1 för att testa lite. Bilderna blir OK men betydligt färre "keepers" än med en DSLR. AF är sämre och fördröjningen i sökaren irriterar, även om den är aldrig så snabb i uppdateringen kan den inte slå en optisk, det är omöjligt. Men jag ska inte påstå att det inte fungerar med spegellöst vid sport, men DSLR är bra mycket bättre på det området!

Jag köpte min X-T1 i första hand för landskapsfoto men nu använder jag den till nästan allt, utom sport! Det ska bli spännande när X-T2 dyker upp, med mycket av tekniken från X-Pro2 antar jag?

Jag tycker det är kul att följa Fuji Rumors. De har ofta intevjuer med topparna från Fuji.
Vad de sagt är att de ser X-PRO2 som en gatufotokamera. En där följande fokus inte är så viktig.
För porträtt har man ju kommit en bra bit med ansiktsföljning.

X-T2 är kameran som Fuji ser som den som skall utmana Canikon och deras dSLR kameror.
Man kommer säkert jobba hårt på att få till följande fokus så bra det går med dagens teknik.
Nu använder man ju Sony sensorer och AF sitter i sensorn. Sony lyckades inte komma till att bli lika bra som en modern dSLR. Det kommer inte heller Fuji att göra.

min x-pro2 kom igår

min x-pro2 kom igår grymt nöjd med den känns mycket mer gedigen än x-pro1 och mycket snabbare.

köpte den som kit med 35 f2 grymt objektiv blev väldigt överraskad av hur snygg bakgrunds oskärpa var.

Låter bra! Då väntar jag ett par år tills den är nere på samma pris som X-Pro1 är nu :)

Man kan ju alltid hoppas. Jag var väldigt nära att sälja mina Sonyprylar och köpa en X-Pro1 nyss, men kom på att avsaknaden av vinklingsbar skärm var en showstopper för mig. Om X-Pro2 är mycket bättre och går ner i pris kanske jag kan överleva med det eftersom den har WiFi så jag kan använda paddan eller telefonen som skärm.

Man kan ju alltid hoppas. Jag var väldigt nära att sälja mina Sonyprylar och köpa en X-Pro1 nyss, men kom på att avsaknaden av vinklingsbar skärm var en showstopper för mig. Om X-Pro2 är mycket bättre och går ner i pris kanske jag kan överleva med det eftersom den har WiFi så jag kan använda paddan eller telefonen som skärm.

Priserna på X-PRO1 har ju nått löjliga nivåer nu på slutet. Till den nivån tror jag inga senare Fuji kameror kommer. De har etablerat sig på marknaden och har framgång. X-PRO1 var modellen som plogade vägen.
X-PRO1 är en underbar kamera så länge motivet står still.
X-PRO2 verkar råda bot på en hel del av detta.
Fast om prylnisse inte är för övertygande bör man nog vänta lite till X-T2 kommer.

Jag har en dröm som kanske också skall förbli en dröm. Sälj av alla Canon utrustning. Skaffa en H6D med några av deras bästa objekti för slow photography. Ha en en begränsad liten Fuji utrustning med 3 bra zoom-objektiv för allt annat plus de fasta jag redan äger.
Problemet hittills har varit att Fuji inte kan ersätta Canon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar