Anjowa
Medlem
Fuji XF 10-24mm f/4 R OIS verkar vara bra:
http://diglloyd.com/blog/2016/20160402_2037-FujifilmXPro2-XF10_24f4-assessing.html
Mycket! Det enda kruxet är att jag behöver f2,8...och om nu kamerahuset lämpar sig till mina ändamål.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fuji XF 10-24mm f/4 R OIS verkar vara bra:
http://diglloyd.com/blog/2016/20160402_2037-FujifilmXPro2-XF10_24f4-assessing.html
Tack för tipset, men bländare f4 är tyvärr inte aktuellt för mig. Måste ha så ljusstarkt objektiv som möjligt. Drömmen vore annars Fuji X-pro 2 med 10-24 f2,8, men de har tyvärr bara en med f4. Jag har även stora krav på brusreduceringen och autofokusen, så det är egentligen där den stora frågan ligger. Tidigare Fuji-modeller har varit lite sisådär med detta vad jag förstått, men jag är nyfiken på hur X-pro 2.an ligger till nu när den släppts. Skulle den fungera bra för mina ändamål så lutar det åt en sådan + ett fast vidvinkel till. Annars får det bli Nikons 14-24 f2,8 till min D700... Men det hade ju varit lite kul med helt nya prylar
Jag är extremt nöjd med min XPro2; med rätt objektiv tycker jag autofokusen fungerar bra även vid gatufoto nattetid (det närmaste din situation jag kommer). Men det som sagts om autofokusen verkar ju ändå stämma: den hanterar mörker extremt bra för att vara spegellös, men sämre än de bästa spegelreflexkamerorna.
Fuji har ju en extremt trevlig 16mm (motsvarar 24mm på småbildsformat) vidvinkel, som dessutom har extremt bra ljusstyrka (1.4), OCH är vädertätad (aldrig en nackdel på klubbar och fester). Vet dock inte om det är tillräckligt mycket vidvinkel för dina behov?
Tack för tipset, men bländare f4 är tyvärr inte aktuellt för mig. Måste ha så ljusstarkt objektiv som möjligt. Drömmen vore annars Fuji X-pro 2 med 10-24 f2,8, men de har tyvärr bara en med f4. Jag har även stora krav på brusreduceringen och autofokusen, så det är egentligen där den stora frågan ligger. Tidigare Fuji-modeller har varit lite sisådär med detta vad jag förstått, men jag är nyfiken på hur X-pro 2.an ligger till nu när den släppts. Skulle den fungera bra för mina ändamål så lutar det åt en sådan + ett fast vidvinkel till. Annars får det bli Nikons 14-24 f2,8 till min D700... Men det hade ju varit lite kul med helt nya prylar
Glöm inte bort cropfaktorn, som är 1,5 i detta fallet emellan Nikon småbild och Fuji APS-C;
f/4 D700 (FF) = f/2,7 Fuji (APS-C)
f/2,8 D700 (FF) = f/1,9 Fuji (APS-C)
Jo, det är alltid kul att skaffa nya prylar!
f/4 på din D700 motsvarar f/2.8 på en X-pro 2. Eftersom D700:an har en större sensor så samlar den in mer ljus vid samma bländare och slutartid jämfört med en APS-C-kamera (som t.ex. X-pro 2).
f/4 på din D700 motsvarar f/2.8 på en X-pro 2. Eftersom D700:an har en större sensor så samlar den in mer ljus vid samma bländare och slutartid jämfört med en APS-C-kamera (som t.ex. X-pro 2).
En bild kommer alltid att vara lika ljus (om motivet är likadant) om tid bländartal och iso är lika oavsett sensorstorlek, liksom att förhållandet mellan tid och bländare alltid blir det samma oavsett sensorstorlek. Det som skiljer är att skärpedjupet blir olika eftersom förstoringsgraden (altså hur mycket man måste förstora bilden från sensorn för en given storlek på den färdiga bilden som betraktas) skiljer om man har olika stora sensorer/filmformat. Men det är en annan diskussion.
Ja, jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser på om det där. Alla säger olika. Jag fotar oftast med f2,8 och pressar ibland iso hutlöst mycket. Att köpa en (hyfsat dyr) f4-glugg känns lite vågat?
Oavsett hur stor sensor du har är f/2,8 alltid samma sak när det gäller hur ljus bilden kommer att bli. Med andra ord om du plåtar samma motiv på f/2,8, samma tid och samma iso kommer bilden alltid se lika ljus (eller mörk) ut oavsett hur stor sensorn är. Varför inte satsa på lite fler ljusstarka fasta gluggar, dom är ju också som regel optiskt bättre även om man inte köper de dyraste.
Ps. Fuji-gluggarna är kända för att vara riktigt bra.
Det svarar väl inte på om autofokusen med X-Pro2 räcker till för rockkoncerter? Dessutom, vill man se Fujibilder med gamla sensorer är nätet fullt av dem.Ett budgetalternativ för att pröva funi är ju att leta upp en beg X-E1 och ett Samyang 12/2,0 så har du en kombination som får med det mesta, detta kan du nog få ihop för wen 5 - 6 000:-.
Litet billigare är att ta en beg X-M1, den saknar skärm men är i övrigt samma som x-seriens första sensor/processorgeneration (med litet färre extra).
Samt bruset. Bilden från den mindre sensorn blir brusigare.Det som skiljer är att skärpedjupet blir olika eftersom förstoringsgraden (altså hur mycket man måste förstora bilden från sensorn för en given storlek på den färdiga bilden som betraktas) skiljer om man har olika stora sensorer/filmformat.
Det svarar väl inte på om autofokusen med X-Pro2 räcker till för rockkoncerter? Dessutom, vill man se Fujibilder med gamla sensorer är nätet fullt av dem.
Samt bruset. Bilden från den mindre sensorn blir brusigare.
Delvis sannt under förutsättning att sensorerna är från samma generation. Fujin har dock ett lågt brus som upplevs som väldigt filmlikt på höga iso anser jag. Jag plåtar själv med en Fuji X100T numera (alltså en sensor av förra generationen) och upplever inte att den brusar mer än vad min 5D Mk2 gjorde.
Har FF löst problemet med fina detaljer i grönt som deras tidigare kamror med samma sensortyp hade?
Nej det är inte löst med LR/CR. Men gör som Alf; titta inte på det i någon högre förstoring, så kan du låtsa att det inte finns där.Har FF löst problemet med fina detaljer i grönt som deras tidigare kamror med samma sensortyp hade?
Nej det är inte löst med LR/CR. Men gör som Alf; titta inte på det i någon högre förstoring, så kan du låtsa att det inte finns där.
Bäst är att inte skärpa alls i LR/CR eller väldigt lite, utan göra det i PS istället. Då blir det mycket bättre.