Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tror jag också. Det jag vet att jag kommer att sakna är vridbar skärm (som jag använt ofta på mina Sonykameror - framför allt för kvälls och nattbilder på stativ) - det är det dock värt då övriga fördelar uppväger för mig.

Jo, det är väldigt synd att det saknas på X-Pro- och X-E-modellerna. Finns ju på samtliga "SLR"-style-modellerna (X-T1/2/10), så borde ju gått att få till även på "RF"-style-modellerna tycker man.

Själv så uppskattar jag vikbar skärm mycket på alla kameror som har det. Har personligen inte tid, eller orkar inte, att mecka fram telefoner, WiFi-kopplingar, starta appar, etc. Tar bort mycket av charmen och smidigheten med att fotografera med dedikerade kameror.

Jag upplever det nog inte riktigt så.
Tvärtom verkar just batterigrejen vara något som icke initierade hela tiden pekar på...
De "testimonials" jag oftast läser från folk som faktiskt provat eller bytt är tvärtom att batterigrejen inte var någon stor grej trots allt....Stoppa ett eller två extra i fickan lixom.

Däremot brukar de bli tagna på sängen när det gäller hur bra och användbar en EVF är.
De har läst och hört hur kass det är och att det behövs några generationer till innan det går att använda den på riktigt.
När de sedan själva provar så inser de att, ja man får kanske anpassa sig lite och de är inte perfekta än...men gud vad de underlättar jämfört med en becksvart sökare utan förstoring....

Nja.....Ambassadörerna ser sällan några problem alls, dom är duktiga på att skriva i no problemas at all. I vardags livet stöter vi på precis det samma problemet som små och stora batterier, går ju bra att ta tio årings cykel till postlådan på landet om det är 400 meter dit, skall du cykla längre så får nog den lilla cykeln vara i fred. går att rabbla upp mängder av sådana vardagliga exempel som vi inte har några problem med alls beroende på förstås vad vi skall göra, gräva en liten grop fungerar barnspaden hur bra som helst, gräva 5 stora gropar tar man stora rejäla spaden OSV.

Blir nästan komiskt med alla dessa märkliga tester, jag skall vara en vecka i ingemans land och tälta utan ström, men vad fasen den spegellösa gav upp efter någon timma, då plockade jag fram den hederliga tjockkameran och fotade hela veckan och tänk jag hade 30% kvar när jag kom hem, det är grejer det. Redan som barn så fick man snart bli varse om hur länge batterier räcker i många leksaker, var det ont om pengar så blev man sparsam med nya ficklampan som man mycket stolt sprang om kring med vid kräftfisket, ja det var tider det.

Är du riktigt säker på det där med Autofokus.?
Jag tycker redan skillnaden mellan X-PRO2 och X-T2 är så liten att jag inte märker den. Det om jag kör båda på 8 fps. Med den nya firmwaren i Oktober blir det väl ändå mindre skillnad.

Detta är vad en Sony chef säger i en intervju:

"At the very end the Sony Manager says one sentence also regarding the Fujifilm X-T2, when amateurphotographer asked:

Q: Are fast-focusing mirrorless cameras like the Fujifilm X-T2 a threat to Sony Alpha 7-series customers?
A: Yes. In terms of speed we have learned a lot from Fujifilm, Canon and other competitors. There’s still a lot more to learn of course and we don’t have the same kind of weapon right now. We have to create something new."

Kan det vara felskrivning när han säger A7-kamerorna tro, det är ju FF-modellerna det, och deras AF är inte lika snabb som A6300. Autofokusen utvecklas hela tiden med alla spegellösa, M4/3 som har mindre sensor kan nog ha potential att få bra fart som nya M1Mark II som ett exempel. så dom kommer nog att springa om varandra under dom kommande åren

Jo, det är väldigt synd att det saknas på X-Pro- och X-E-modellerna. Finns ju på samtliga "SLR"-style-modellerna (X-T1/2/10), så borde ju gått att få till även på "RF"-style-modellerna tycker man.

Själv så uppskattar jag vikbar skärm mycket på alla kameror som har det. Har personligen inte tid, eller orkar inte, att mecka fram telefoner, WiFi-kopplingar, starta appar, etc. Tar bort mycket av charmen och smidigheten med att fotografera med dedikerade kameror.

Det är väl alldeles utmärkt då att Fujifilm erbjuder två liknande kameror för olika målgrupper. Jag är glad att det inte sitter en vikbar skärm på X-Pro2 eftersom jag nästan aldrig fotograferar via LCD:n och köpte den uteslutande för möjligheten till OVF.

Med kameran på stativ är det enkelt och smidigt att starta appen och styra kameran remote. I andra situationer fungerar det inte alls, t ex om man behöver ta en bild över en folksamling. Då kan man inte fippla med telefonen samtidigt och en vikbar skärm är i den situationen idealisk. Behöver man den funktionaliteten finns som sagt X-T2.

Är helt med på att behov och användning är olika.

Själv så gillar jag just möjligheten att snabbt ta en bild över tex folkmassor, eller en snabb bild vid låg marknivå (utan tid eller tillgång till stativuppställning).

Då är en vikbar skärm väldigt användbart om det finns tillgängligt. Telefon + WiFi + app inte så smidigt/snabbt.

Gillar dock "RF"-stilen på spegellösa (även om jag se fördelen med "SLR"-formen, tex vid längre zoomobjektiv påmonterade).

Hoppas personligen att Fuji kommer med en framtida kamera med vikbar skärm i "RF"-stil (a la mina Lumix GX8/GX80, eller som tex Sonys A6k-serie).

Totalt sätt så är jag jättenöjd med Fuji, och vill absolut inte byta ut de. Är nog totalt sett mitt absoluta favoritsystem.

Det innebär dock inte att det inte kan bli bättre (vikbar skärm på RF-hus, riktig AF-ON, blixtsystem, batteritid, etc). ☺

Ni som haft kameran ett tag - gör det stor skillnad med UHS-II och vilka kort rekommenderas i så fall (och gärna snabb kortläsare också)? Är det några problem att köra med piratbatterier?

Ni som haft kameran ett tag - gör det stor skillnad med UHS-II och vilka kort rekommenderas i så fall (och gärna snabb kortläsare också)? Är det några problem att köra med piratbatterier?

Jag har 3 st. piratbaatterier från X-PRo1 tiden. De bör alltså vara 2-3 år gamla. Alrdig varit några problem med dem. Märker heller ingen skillnad mot originalet.
Kör dom nu i X-T2 med bostergrepp. Inte heller här har jag haft några problem.

VAd gäller snabba kort så har jag bara de med 95 Mbit Sandisk Extreme. Tcyker de verkar duga långt även vid 8 fps. Däremot fyller jag bufferten snabbt om jag kör på 11 fps.
Så där skulle Lexars 300 mbit kort säkert göra skillnad.
Vd käller läsare tycker samtliga mina är slöa.
Fast det som tid är för LR att skapa previews. Det tar mycket längre tid än att läsa iin bilderna.

Jag behöver inte snabbheten när jag fotograferar (åtminstone inte ofta), men det är kul om det går fort att tömma korten...

Idag dök den upp i en Konsumbutik nära mig :)
.

Bilagor

• X-Pro2 vs A6000_2016-10-04.jpg
    X-Pro2 vs A6000_2016-10-04.jpg
    91 KB · Visningar: 86
.

Grattis till en riktig godbit. Jag ser du redan sätter den främst:)
En gatufotokamera tänker många. Fast den fungerar utmärkt till aktion också.
En ulv i fårakläder.
Den optiska sökaren är faktiskt bra till att följa flygande fågel. Då blir det att hålla AF på fågeln med AF-rutan och sedad ser man vad som häder runt omkrig. Inte alls dumt.

Senast ändrad:
.

Kan nu glädja dig om alla andra som har X-PRO2 att den nya firmwaren är klar på torsdag.
Någon enormt stor förändring skall ni inte vänta er. Jag ser inte heller nu någon stor skillnad mellan X-PRO2 och X-T2. De är båda redan nu bra.

Fuji rumors har lyckts får tag på press releasen. Ni kan läsa själva.

"A free firmware update to enhance the performance of the FUJIFILM X-Pro2 is now available for download
06.10.2016
FUJIFILM X-Pro2
FUJIFILM X-Pro2

Fujifilm Corporation (President: Kenji Sukeno) is pleased to announce that a free firmware update (Ver. 2.00) for the FUJIFILM X-Pro2 is now available to download. With the added performance provided by this firmware update, the FUJIFILM X-Pro2 rangefinder-style mirrorless digital camera will stand alongside the new FUJIFILM X-T2 D-SLR-style mirrorless digital camera as one of the "double flagship" X Series cameras.

Key X-Pro2 firmware version 2.00 features

1. The new autofocus algorithm* that is implemented on the FUJIFILM X-T2 will also be implemented on the FUJIFILM X-Pro2. As a result, more accurate autofocus is now possible, and the AF tracking in AF-C mode will be improved. The number of focus point will be increased from 77 to 91 points (13x7) and from 273 to 325 points (25x13) to improve framing.

* Excludes the new AF-C Custom Settings functions.

2. Compatibility with the new hot-shoe mount flash EF-X500 will enable wireless multi-flash lighting with TTL control up to three groups and high-speed flash sync.

3. AUTO POWER OFF will now have 15 sec, 30 sec, and 1 min. options. AUTO POWER SAVE function, which was previously only available in ECONOMY mode, is now available as an option in HIGH PERFORMANCE and STANDARD modes to allow users to minimize battery power consumption.

4. AF point position interlocked with parallax will be displayed to provide a more accurate and easier-to-use Optical Viewfinder even when Corrected AF frame function is set to OFF.

More improvements

In our constant endeavor to improve user’s enjoyment of Fujifilm products, the firmware version 2.00 update will provide a total of twenty improvements to the X-Pro2. For a list of all improvements, please visit the link below.

Firmware download

Click the link below to download new X-Pro2 firmware update"#

Länken fungerar inte ännu. Jag provade givetvis. Den ger version 1.02a

Frågan är hur länge man ska vänta innan man uppdaterar, det har ju blivit fel innan [emoji14]

Jag har haft Fuji sedan 2012. Ingen av mina uppdateringar har krånglat.Fuji är minst lika duktiga som de andra. Dessutom tar de ett större ansvar än de flesta om det skulle strula.
Då sitter top management och dunkar pannan i styrelsebordet och skäms.
så jag brukar inte ha fjärilar i magen när jag uppdaterar direkt.

Jag har haft Fuji sedan 2012. Ingen av mina uppdateringar har krånglat.Fuji är minst lika duktiga som de andra. Dessutom tar de ett större ansvar än de flesta om det skulle strula.
Då sitter top management och dunkar pannan i styrelsebordet och skäms.
så jag brukar inte ha fjärilar i magen när jag uppdaterar direkt.

Jag är beredd att hålla med där. Har emellan varven fått problem när jag uppdaterat mina datorer med OS X och Windows, eller ibland med telefoners/surplattors OS-uppdateringar.

Däremot så har jag aldrig fått minsta problem med att uppdatera FW på objektiv och kamerahus. Vet inte om fototillverkare testar lite nogrannare, eller om det beror på en betydligt mindre komplex miljö som inte behöver köra generella appar (trolig orsak), eller om jag bara haft tur. Är dock själv relativt trygg med att uppdatera med nysläppt FW (speciellt ifrån Fuji). Annars så är jag en i det avseendet relativt försiktig/konservativ person.

Summa: med ny Fuji-FW så tvekar jag inte mycket på att uppdatera (väntar bara någon dag eller två).

För oss som använder OVF, verkar en del kommentarer på Fujirumours tycka att förändringarna av "Corrected AF frame ON" blivit till det sämre.

Någon som uppdaterat och kan kommentera?

För oss som använder OVF, verkar en del kommentarer på Fujirumours tycka att förändringarna av "Corrected AF frame ON" blivit till det sämre.

Någon som uppdaterat och kan kommentera?

Jag hade problem med Bulb, den valde automatiskt 30 sekunders slutartid, vet inte om jag gjorde nåt annat fel dock som ledde till det.

Henrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar