Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)
En kamera har alltid sina begränsningar , ex batterikapacitet eller autofokus. Jag antar att
de flesta läser på lite om den kamera man tänker köpa så att inga större negativa överraskningar dyker upp.

Hur lång tid tar det att byta de där tre batterierna (greppet måste väl bort)? Hur många bilder missar du under bytet? Nej - det går inte att använda spegelfria kameror för den här typen av fotografering idag, även om det vore trevligt om det gjorde det.

Och nej, uträkningen är inte gjord efter någon bastu. Det tar längre tid att ladda baterierna än det gör att göra slut på dem under industriell fotografering av den här typen. Återkom när du testat själv!

Man sitter alltså periodvis och fotograferar konstant med ett par bilder per sekund.
Vore inte en videokamera bättre? [emoji14]

Hur lång tid tar det att byta de där tre batterierna (greppet måste väl bort)? Hur många bilder missar du under bytet? Nej - det går inte att använda spegelfria kameror för den här typen av fotografering idag, även om det vore trevligt om det gjorde det.

Och nej, uträkningen är inte gjord efter någon bastu. Det tar längre tid att ladda baterierna än det gör att göra slut på dem under industriell fotografering av den här typen. Återkom när du testat själv!

Man sitter alltså periodvis och fotograferar konstant med ett par bilder per sekund.

Vad ör det där typ av fotografering som gör att man jobbar så? Typ att man fotar ett marathonlopp eller liknande o alla ska kunna köpa bilder? Känns som ett ganska extremt workflow och ens workflow anpassas ju efter ens utrustning.. Kanske har xt2 en högre keeper rate och mindre bilder behaövs (kanske tvärtom)? Men ja själklart finns det situationer då batterikapasitet är avgörande osv men blev bara nyfiken på vad det egentligen rör sig om för typ av fotojobb?

EDIT: stog visst lidingöloppet

Jag har precis börjat fota med blixt o lite modeller osv.. Vid en plåtning på ca 4h tog jag över 400 bilder med min xt1 och behövde inte byta batteri. När jag lär mig mer kommer jag klara samma plåtning med 300 eller kanske 200 skott så för min användning finns inte batteribroblem på kartan. När jag börjar fota bröllop kör jag med 2 hus och 2-3 extra batterier.. Har svårt att se att det inte skulle räcka.. Tippar på att jag inte behöver byta batteri en enda gång faktiskt.

Sorry om det är Ot ang xpro2men eftersom batterier diskuterats.

Med all respekt för allas inlägg ang batterikapacitet och FujiX-Pro2/XT-2:s användningsområden (jag tycker de flesta inlägg varit vettiga) så måste jag hålla med om att "-icke-bastuuträkningen" har fog för sig. Här är inte spegellösa kameror (ännu så länge) något idealiskt alternativ.

MEN Lidingöloppet på det viset det fotograferas enl afe är ju ett extremfall. Vi har en rad andra användningsområden där Fujis senaste modeller briljerrar.

Inte minst sport/action: Skulle inte vara det minsta rädd att plåta en hockey- eller fotbollsmatch eller annat fartfyllt evenemang och ett batteribyte tar inte så lång tid.

Lägger man därtill alla övriga goda egenskaper dessa kameror har så blir ju Lidingöloppet lite av en rolig parantes i sammanhanget. Icke desto mindre gillar jag när man drar ut saker till yttre konsekvenser.

Men jag tror att vi alla är mer eller mindre överens om att Fujis senaste kameror är väldigt användbara och bra i de flesta sammamhamg.

Det där med batteritiden är lite lurigt. Att räkna antal bilder man kan ta blir väldigt olika beroende på hur man fotar. Om man fotar snabbt och intensivt kan man få ut väldigt många bilder ur ett batteri. Som när man fotar en solnedgång eller ett kortare event. Jaa kommer då lätt hem med 250-300 bilder och batteriet är långt i från slut.
Om man däremot strosar runt och fotograferar så kan man få slut på batteriet utan att tagit särskilt många bilder.
Det är helt klart EVF-sökaren och skärmen som är de stora strömtjuvarna.
Om man fotade med den optiska sökaren på en X-PRO2 och stängde av så skärmen inte tänds kan man nog ta bortåt 500 bilder på ett batteri. Fast jag är inte mycket för en asketisk syn på tillvaron. Så jag stoppar istället ett extra batteri i fickan.

När jag fotat bröllop eller något annat event under en hel dag med Canon 5D kameror brukar jag använda ett batterigrepp och 2 batterier. Både därför det underlättar när man tar mycket porträttbilder samt att ha batterier som klarar en hel dag med någonstans mellan 1000-1500 bilder. Visserligen tagna med 2 kameror. Fast oftast en som stod för de flesta av bilderna.

Nu har jag en X-T2 med boostergrepp. Det ger 3 batterier. Skulle gissa man kan komma upp i tusen till 1500 bilder med den kombinationen.
Det är fortfarande en liten och nätt kamera jämfört med en Canon 5Ds r med batterigrepp och två batterier.
För X-PRo2 har jag alltid ett litet extra batteri i fickan. Det väger mindre än min nyckelknippa.

Så detta tycker jag inte är det stora problemet.
Det är att det inte finns någon bra lösning på blixtfotografering ännu. Det är också skälet till att jag har kvar min Canon.
Fujis egna blixtar är larvigt dyra. Har bara ir-kommunikation och man har ingen master man kan sätta på kameran för att fjärrstyra de som är är off-camera.
Att använda en stor tung blixt på kameran för att styra 2 andra som är placerade i softboxar eller placerade på annat sätt är inte smart.
Jag vill ha HSS och TTL som fungerar.
En mastertrigger på kameran som kan styra blixtarna via radio.
Precis som Phottix Odin som jag har nu till Canon.

Detta är Fujis riktig svaga punkt för tillfället. Något de inte har ett bra svar på ännu.
Deras egna blixtar är ännu en gång försenade. Dessutom ber de mig investera närmare 18 000 kronor för en bra lösning. För en master på kameran och två externa.
Då kan jag ju lika gärna börja titta på profflösningar från Profoto och andra. Fast även där finns det ingen bra lösning ännu. Förhoppningsvis har nu Fuji blivit så populära att det kommer.

Jag ser inte batteritiden som ett stort problem för mig. Lidingöloppsfotograferingen var ett extremt exempel :)

Jag har haft (o)turen att få låna en X-Pro2 och det lutar nog att jag sparar ihop till en dylik och gör mig av med Sonyprylarna helt. Jag tycker mycket om den kameran!

Jag ser inte batteritiden som ett stort problem för mig. Lidingöloppsfotograferingen var ett extremt exempel :)

Jag har haft (o)turen att få låna en X-Pro2 och det lutar nog att jag sparar ihop till en dylik och gör mig av med Sonyprylarna helt. Jag tycker mycket om den kameran!

Ja, det är risken med att hålla i en X-Pro. Oavsett om det är version 1 eller 2 så känns det som det står "Riktig Kamera" på loggan. Och ser man till IQ förstärks bara intrycket.
För att inte tala om objektiven.

Jag ramlade dit direkt. Kommer att skaffa 2;an alternativt behålla 1:an och skaffa XT-2 när penningpungen så tillåter.

Mvh//Lennart

PS. Visste du skulle ramla dit så småningom:) DS

Välkommen i klubben! ;) Batteritiden är urdålig om du kör EVF:en eller använder LCD:n mer än nödvändigt. Å andra sidan köper man väl en X-Pro2 för OVF:en och dess rangefinder liknande handhavande. Annars är nog X-T2 ett bättre val. Snart kommer 23/2 objektivet, så är man ute efter gatu- eller dokumentärfoto är X-Pro2 i kombination ett givet val. Vi får hoppas att 23/2 fungerar för en och annan landskapsbild också.

Sak samma!

Välkommen i klubben! ;) Batteritiden är urdålig om du kör EVF:en eller använder LCD:n mer än nödvändigt. Å andra sidan köper man väl en X-Pro2 för OVF:en och dess rangefinder liknande handhavande. Annars är nog X-T2 ett bättre val. Snart kommer 23/2 objektivet, så är man ute efter gatu- eller dokumentärfoto är X-Pro2 i kombination ett givet val. Vi får hoppas att 23/2 fungerar för en och annan landskapsbild också.

Jag är lycklig ägare av både XPRO-1 och XPRO-2. Ettan köpte jag samma veck som den kom till Scandinavian Photo i Mölndal och tvåan inhandlades så fort den kom i butik. Rysligt trevliga kameror.

Jag är väl en långsam fotograf för jag har haft extrabatterier från första början men de har sällan behövts.

Jo jag har bränt en rejäl slant på detta, inkl. 18/2, 35/1,4, 60/2,4 och andra gången brände jag en hacka på ett 35/2 pga av väderskyddet.

Jag tar inga stora mängder bilder när jag fotograferar för nöjes skull, och X-Pro2 är så snabbstartad (jämfört med andra spegelfria jag testat) så det är inga problem att stänga av den när den inte används.

Ett stycket X-Pro2 med 35/2 är nu beställd och Sonyprylarna ska krängas av :)

Tack!

Det känns som en perfekt kamera för mig. Den går att konfigurera precis som jag vill ha den, och det mesta är mer logiskt än hos Sony. Den är inte lika snabb i AF som A6300, men det kan jag leva med. Sony är bra, men här tycker jag Fuji gjort det mesta rätt.

Är du riktigt säker på det där med Autofokus.?
Jag tycker redan skillnaden mellan X-PRO2 och X-T2 är så liten att jag inte märker den. Det om jag kör båda på 8 fps. Med den nya firmwaren i Oktober blir det väl ändå mindre skillnad.

Detta är vad en Sony chef säger i en intervju:

"At the very end the Sony Manager says one sentence also regarding the Fujifilm X-T2, when amateurphotographer asked:

Q: Are fast-focusing mirrorless cameras like the Fujifilm X-T2 a threat to Sony Alpha 7-series customers?
A: Yes. In terms of speed we have learned a lot from Fujifilm, Canon and other competitors. There’s still a lot more to learn of course and we don’t have the same kind of weapon right now. We have to create something new."

Tack!

Det känns som en perfekt kamera för mig. Den går att konfigurera precis som jag vill ha den, och det mesta är mer logiskt än hos Sony. Den är inte lika snabb i AF som A6300, men det kan jag leva med. Sony är bra, men här tycker jag Fuji gjort det mesta rätt.

Den enda större saken som jag stör mig på, som flera andra redan påpekat, är AF-ON-funktionen som är feltänkt/handikappad (hoppas att Fuji någon gång kan inse det). I övrigt så håller jag med dig att det mesta sitter och fungerar rätt.

Välkommen till det spegellösa APS-C-system som har det i mitt tycke överlägset bästa och trevligaste utbudet av optik. Jag hoppas och tror att du kommer bli nöjd i stort!

Är du riktigt säker på det där med Autofokus.?
Jag tycker redan skillnaden mellan X-PRO2 och X-T2 är så liten att jag inte märker den. Det om jag kör båda på 8 fps. Med den nya firmwaren i Oktober blir det väl ändå mindre skillnad.

Detta är vad en Sony chef säger i en intervju:

"At the very end the Sony Manager says one sentence also regarding the Fujifilm X-T2, when amateurphotographer asked:

Q: Are fast-focusing mirrorless cameras like the Fujifilm X-T2 a threat to Sony Alpha 7-series customers?
A: Yes. In terms of speed we have learned a lot from Fujifilm, Canon and other competitors. There’s still a lot more to learn of course and we don’t have the same kind of weapon right now. We have to create something new."

De beter sig lite olika, så det är inte helt lätt att jämföra. A6300 kändes snabbare när jag testade den (i just AF), men skillnaden är högst marginell. X-Pro 2 reagerar dock snabbare på annat så på det stora hela är det nog hugget som stucket.

Den enda större saken som jag stör mig på, som flera andra redan påpekat, är AF-ON-funktionen som är feltänkt/handikappad (hoppas att Fuji någon gång kan inse det). I övrigt så håller jag med dig att det mesta sitter och fungerar rätt.

Välkommen till det spegellösa APS-C-system som har det i mitt tycke överlägset bästa och trevligaste utbudet av optik. Jag hoppas och tror att du kommer bli nöjd i stort!

Det tror jag också. Det jag vet att jag kommer att sakna är vridbar skärm (som jag använt ofta på mina Sonykameror - framför allt för kvälls och nattbilder på stativ) - det är det dock värt då övriga fördelar uppväger för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar