Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)
För oss som använder OVF, verkar en del kommentarer på Fujirumours tycka att förändringarna av "Corrected AF frame ON" blivit till det sämre.

Någon som uppdaterat och kan kommentera?

Svarar mig själv. Har nu uppdaterat till FW 2.0 och skillnaden med OVF och "Corrected AF frame" på ON är att objektivets närgräns indikeras utanför den 50 cm indikering som visades tidigare. Det fungerar helt förutsägbart och är inte sämre än tidigare, utan fungerar bättre om man är väldigt nära närgränsen. Dessutom med "Corrected AF frame" på OFF kan man enkelt gissa sig till var fokuspunkten kommer att hamna med bara några försök, så OVF hanteringen har inte försämrats med uppdateringen, tvärt om.

Två riktigt bra ändringar ni bör ställa in direkt: Auto Power Off på 15 eller 30 sek och Auto Power Save på ON. Den första stänger kameran automatiskt efter 15/30 sek - den startar direkt om man trycker halvvägs på avtryckaren - och Auto Power Save på ON drar ner EVF och LCD uppdateringen temporärt så kameran förbrukar mindre ström. Så fort man trycker ner avtryckaren återgår skärmarna till inställda värden.

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/manuals/pdf/index/x/fujifilm_xpro2_manual_en.pdf

Svarar mig själv. Har nu uppdaterat till FW 2.0 och skillnaden med OVF och "Corrected AF frame" på ON är att objektivets närgräns indikeras utanför den 50 cm indikering som visades tidigare. Det fungerar helt förutsägbart och är inte sämre än tidigare, utan fungerar bättre om man är väldigt nära närgränsen. Dessutom med "Corrected AF frame" på OFF kan man enkelt gissa sig till var fokuspunkten kommer att hamna med bara några försök, så OVF hanteringen har inte försämrats med uppdateringen, tvärt om.

Två riktigt bra ändringar ni bör ställa in direkt: Auto Power Off på 15 eller 30 sek och Auto Power Save på ON. Den första stänger kameran automatiskt efter 15/30 sek - den startar direkt om man trycker halvvägs på avtryckaren - och Auto Power Save på ON drar ner EVF och LCD uppdateringen temporärt så kameran förbrukar mindre ström. Så fort man trycker ner avtryckaren återgår skärmarna till inställda värden.

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/manuals/pdf/index/x/fujifilm_xpro2_manual_en.pdf

Den viktigaste frågan är väl hur du trivs med Fuji när du kört någon månad? Personligen är jag mycket nöjd med både X-PRO2 och X-T2.
DEelevererar som mina stora Canon kameror men i mindrew förpackning.Visst finns det små skillnader. Fast färre än jag trott innan.

Den viktigaste frågan är väl hur du trivs med Fuji när du kört någon månad? Personligen är jag mycket nöjd med både X-PRO2 och X-T2.
DEelevererar som mina stora Canon kameror men i mindrew förpackning.Visst finns det små skillnader. Fast färre än jag trott innan.

Jag har haft X-Pro2 sedan början på maj, så den är gammal nu! ;) Jag är fortfarande nöjd, men saknar ännu objektiv som motsvarar mina Canon L-objektiv. Beror mest på snålhet och att jag vill ha dem små. Får se om 23/2 har bättre kant/hörn-skärpa än 35/2 när det kommer mer tillförlitliga reviews.

Fotografering med två olika hus

Jag har haft min Fuji xpro 2 sedan juni månad och har provat den i olika miljöer, dock ej där det är riktiga snabba rörelser.
Jag har nästan hela tiden överraskats positivt av kameran men ibland har jag funderat över detaljskärpan.
Så idag gick jag runt o fotograferade med fuji kameran o min Canon 1dx kamera. Försökte fotografera så att utsnittet skulle bli detsamma. ( samma ISO o bländare)
Ja det är olika storlekar på sensorerna och jag använde inget stativ. Finns mer tekniska saker som skiljer men det jag vill komma fram till är att i lightroom så ser jag mindre skillnader på bilderna (naturmotiv och fotade i RAW)
Så nu är risken att Canon kameran får ligga ännu mer i ryggan då jag ser vad fuji kameran kan levera.

Nu när jag använt min X-Pro2 ett tag är jag ännu mer nöjd med mitt köp. Idag fick jag också hem en 23mm f/2 WR, och den är riktigt bra och passar mig perfekt i bildvinkel.

Jag konstaterar också att trots att kameran inte har fler pixlar än min Sony A6000 får jag en helt annan detaljering och skärpa i bilderna - mest tack vare avsaknaden av AA-filter gissar jag.

Bilden nedan är tagen med XF 60mm f/2.4 Macro - ett riktigt jäkla skarpt objektiv det också (klicka på bilden för förstoring) :)
.

Bilagor

• Gunnar_2016-11-05-2.jpg
    Gunnar_2016-11-05-2.jpg
    76 KB · Visningar: 80
  • Gunnar_2016-11-05.jpg
    Gunnar_2016-11-05.jpg
    82.4 KB · Visningar: 97
Nu när jag använt min X-Pro2 ett tag är jag ännu mer nöjd med mitt köp. Idag fick jag också hem en 23mm f/2 WR, och den är riktigt bra och passar mig perfekt i bildvinkel.

Jag konstaterar också att trots att kameran inte har fler pixlar än min Sony A6000 får jag en helt annan detaljering och skärpa i bilderna - mest tack vare avsaknaden av AA-filter gissar jag.

Bilden nedan är tagen med XF 60mm f/2.4 Macro - ett riktigt jäkla skarpt objektiv det också (klicka på bilden för förstoring) :)
.

Jag har visserligen "bara" version 1 av X-Pro, men de 16 mp den har känns som fler tillsammans med en bra glugg. Att 2:an besitter samma egenskap är lovande då jag planerar att skaffa en sådan när plånboken vill ställa upp.

23/2 WR är lite av en drömglugg för mig liksom XF f/2.4 macro. Bildexemplet säger mig att här pratar vi kvalitet. Tack för exemplet.

Värt att tänka på angående 60 f/2.4 är att den är rätt segfokuserad (jämfört med de nyare WR-objektiven), men den är jäkligt skarp och jag tycker bakgrundsoskärpan fungerar bra för porträtt.

Absolut! Den köpte jag med kameran, men den är lite för snäv för det mesta jag fotograferar.

Så är det ibland. Fuji harmånga fina fasta linser, jag har några zoomar som är trevliga. Helst skulle jag vilja lära mig och använda endast fasta objektiv, får för mig att de levererar bäst.

Jag vill ha 56/1.2 - sen täcker jag 99% av det jag fotograferar

Den 100-400 jag lånat är i och för sig också kul, men det är mycket sällan jag behöver en sådan klump.

Väldigt skarpa och fina bilder!

Förutom skarp optik, och inget AA-filter, så bidrar även Fujis CFA (X-trans istället för Bayer) att den relativa upplösningen blir mycket högre (tex en 16mp X-trans-kamera närmar sig en 24mp Bayer).

Lite stökigt med X-trans för många RAW-konverterare (så nackdel där), men i upplösningssynpunkt och skärpesynunkt så är det en fördel.

Ja tyckte att dina bilder med Nex7 var väldigt bra, men det här var jäkligt bra. Användare recensioner av 23f/2,0 på våra sidor verkar vara av lite av både och med kantskärpa och bländarval, men dom är inte så många. A6000 var en billig slängkamera.

Försa hur mycket X-pro2 kan sjunka i pris framöver, brukar dom ligga högt länge eller hur är det med Fuji.

.

Så du har äntligen köpt en riktig kamera nu afe?

Jag har testat 50-140/2,8 en hel del på X-PRO2. Tycker personligen att det objektivet blir lite klumpigt på X-PRO2. Det gör sig bättre på X-T2. Objektivet är ganska stort och tungt.
Fast det är ju en personlig åsikt
Objektivet har en väldigt snabb AF. INga problem att fotografera en galet springande hund också med X-PRO2. Fungerar också mycket bra med extendern 1,4.
Hade tänkt mig också köpa 100-400 men tror jag avstår till jag verkligen skall i väg på en safari eller liknande. Det gäller att inte göra kameraväskan tyngre än nödvändigt.
Skall inte göra samma misstag som med Canon och skaffa mig så mycket prylar att jag skulle behöva en sherpa.
Här några bilder.

Bilagor

• _ALM3743.jpg
    _ALM3743.jpg
    142.2 KB · Visningar: 65
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar