Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fujifilm X-Pro2
- Trådstartare voitcanon
- Start datum
Flash Gordon
Aktiv medlem
afe
Aktiv medlem
Så du har äntligen köpt en riktig kamera nu afe?
Ja, efter att ha fått testa en X-Pro2 kunde jag inte avhålla mig. Jag gillar Sonys kameror också, men hanteringen känns mycket bättre för mig på den här kameran (och objektiven är klart vassare).
Flash Gordon
Aktiv medlem
Flash Gordon
Aktiv medlem
Ja, efter att ha fått testa en X-Pro2 kunde jag inte avhålla mig. Jag gillar Sonys kameror också, men hanteringen känns mycket bättre för mig på den här kameran (och objektiven är klart vassare).
Det tog mig lite tid att växa in i Fuji-filosofin och den världen. INte minst när det gäler AF.
Saker jag tolkade på ett sätt för Canon var betydde plöstligt något annat.
Sedan är Fuji fotografer inte vana vid följande fokus. Därför skrivs det en massa strunt om zon-fokus och annat.
Vill man ha exakt fokus vid AF-C så kör man en punkt eller en utökad punkt precis som med Canon och måste ha kunnandet att hålla punkten på det man skalla ha skarpt i bilden.
Här ger finliret i X-T2 givetvis den kameran ett litet övertag. Fast man kommer mycket långt också med X-PRO2. Den är lika bra som min gamla Bettan. 1D MKIIN En aav Canons bästa.
afe
Aktiv medlem
Ja tyckte att dina bilder med Nex7 var väldigt bra, men det här var jäkligt bra. Användare recensioner av 23f/2,0 på våra sidor verkar vara av lite av både och med kantskärpa och bländarval, men dom är inte så många. A6000 var en billig slängkamera.
Försa hur mycket X-pro2 kan sjunka i pris framöver, brukar dom ligga högt länge eller hur är det med Fuji.
Precis som Sony trollar Fuji med råfilerna och lägger in objektivkorrigering (som inte går att stänga av i Lightroom). Utan den är objektivet visserligen skarpt men har en del distorsion och CA. Jag fotograferar sällan tegelväggar, och kantskärpa är sällan viktigt (så länge den inte är riktigt dålig).
X-Pro2 har inte sjunkit alls i pris under sitt första halvår, men så småningom lär den väl gå ner i pris som alla andra kameror.
A6000 var och är billig, men någon slängkamera är det absolut inte. Jag tycker den är mycket prisvärd, och med det låga priset gör det inte så mycket att det inte finns några roliga APS-objektiv för humana priser.
Bengf
Aktiv medlem
Fungerar också bra när man är lite paparazzi.
Fina bilder och mustiga färger. Hur tycker du själva greppdjupet känns på X-T2, på bilder ser det lite grunt ut, då huset inte eller ser så tjockt ut som kompenserar. Här måste väl 5DS ändå vara vassare. Har ännu inte känt på T2. Har inte några grova breda händer, men ganska långa fingrar, den äldre Canon MKII tyckte jag hade ett mycket bra grepp plus bra bredd så att inte tummen for in på skärmen, bara som ett exempel på en bra grepp kamera.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Fina bilder och mustiga färger. Hur tycker du själva greppdjupet känns på X-T2, på bilder ser det lite grunt ut, då huset inte eller ser så tjockt ut som kompenserar. Här måste väl 5DS ändå vara vassare. Har ännu inte känt på T2. Har inte några grova breda händer, men ganska långa fingrar, den äldre Canon MKII tyckte jag hade ett mycket bra grepp plus bra bredd så att inte tummen for in på skärmen, bara som ett exempel på en bra grepp kamera.
Som gammal dSLR fotograf är man kanske lite hjärntvättad. Man är van med dessa stora och tjocka kameror. Att gå ner till Fuji och APS-.C känns om att ta steget till något lite mindre.
Så nya leksaker är ju alltid roligast. Det tog nog ett par månader innan jag tog upp Canon 5Ds r kameran igen och tog lite bilder.
Mitt första intryck då var, gud vad stor och tung den är.
Canon kameran är lite vassare äör den sätter skärpan helt rätt. Vilket den inte gör hela tiden.
Så kikar vi på lite större förstoringar är det inte mycket skillnad mellan bilderna.
Printar man inte större än A2 så räcker Fuji mer än väl.
Dubbelolle
Aktiv medlem
KKAtt vi får se skisser på hur den ser ut anser jag vara minst intressant. Dagens X-PRO1 är en utmärkt kamera. Fast den har några svagheter som gör att den inte fungerar till vissa saker.
AF är en av dem. De icke existerande avancerade bilxlösnngrna en annan.
En sensor som håller i kvalité även för ISO över 6400 skulle också sitta fint. De flesta Fuji kameror vill gärna göra nattbilder till dagsljus.
Vi får helt enkelt se vad kameran har att erbjuda.
Kameran kan väl inte veta att det är natt, man måste nog tänka lite själv, LO
afe
Aktiv medlem
KK
Alla kameror försöker göra det mesta till dagsljus, så ja - man måste tänka själv.
Har inte provat mycket nattfoto med X-Pro2, men här är en från häromdagen (Domkyrkan agerar fyr i Uppsala nu för tiden).
.
Bilagor
Flash Gordon
Aktiv medlem
KK
Hur smart ljusmätningen är i en kamera skiljer mycket mellan kameror. De första Fuji kamerorna försökte bara göra allt mellangrått. Det gjorde att natt blev dag.
Dagens moderna kameror har flera tusen referensmotiv lagrade och försöker förstå vilket motiv man fotar.
En form av simpel Ai.
Så det var en tid när mina Canon kameror gjorde detta mycket bättre än min Fuji.
Numera är det ganska lika.
Så det är inte alls någon dum fråga. En smart kamera vet att det är ett natt motiv och inte en solig strand.
Tror du inte riktigt förstår modern teknik.
afe
Aktiv medlem
Jag tänkte det kunde vara kul att testa, så på Fotomässan köpte jag ett rejält snabbt minneskort (med läsare): https://www.scandinavianphoto.se/pr...hc-300mb-s-2000x-class-10-uhs-ii-professional
Jag använder inte kamera på så vis att jag behöver den snabba skrivningen, men det går rejält snabbt att föra över bilderna till datorn om inte annat. Skäggisen som sålde kortet till mig hade också en teori (som jag tror på) om att med snabb skrivning går det mindre ström och batteriet räcker längre. Jag noterar i alla fall att kameran är klar med skrivning till kort på nolltid .
Kanske onödigt, men eftersom kameran hanterar kortet tycker jag det var värt att prova (och jag fick rabatt på kortet)
Jag använder inte kamera på så vis att jag behöver den snabba skrivningen, men det går rejält snabbt att föra över bilderna till datorn om inte annat. Skäggisen som sålde kortet till mig hade också en teori (som jag tror på) om att med snabb skrivning går det mindre ström och batteriet räcker längre. Jag noterar i alla fall att kameran är klar med skrivning till kort på nolltid .
Kanske onödigt, men eftersom kameran hanterar kortet tycker jag det var värt att prova (och jag fick rabatt på kortet)
Flash Gordon
Aktiv medlem
PMD
Aktiv medlem
Det är inte självklart. Högre klockfrekvenser på processorer brukar göra att de drar mer ström. Huruvida den strömökningen går jämnt upp med att processorn körs kortare tid kan dock vara lite svårt att veta (om man inte är den som har konstruerat kretsarna .Skäggisen som sålde kortet till mig hade också en teori (som jag tror på) om att med snabb skrivning går det mindre ström och batteriet räcker längre.
(Det finns förstås andra sätt att öka hastigheten på dataflödet, t.ex. att parallellisera, men jag är osäker på om det gör någon stor skillnad i strömförbrukning, eller om det går att göra med SD-kort).
PMD
Aktiv medlem
Teorin om att vikten är invariant tycks stämma rätt bra.Hittade för någon dag sedan en viktjämförelse mellan Funi X-T2 och några vanliga konkurrenter.
X-PRO2 och X-T2 väger ganska lika så det blir ungefär samma resultat.
martinot
Aktiv medlem
Jag tänkte det kunde vara kul att testa, så på Fotomässan köpte jag ett rejält snabbt minneskort (med läsare): https://www.scandinavianphoto.se/pr...hc-300mb-s-2000x-class-10-uhs-ii-professional
Du har iaf det snabbaste kortet till X-Pro2 som går att uppbringa:
http://www.cameramemoryspeed.com/fuji-x-pro2/fastest-sd-cards/
Även kortläsaren du fick med är riktigt bra. Inte bara för att vara "gratis" medföljande, utan konkurrerar faktiskt med de allra bästa på marknaden:
http://www.cameramemoryspeed.com/reviews/card-readers/lexar-lrwm04u-7000-uhs-ii/
Flash Gordon
Aktiv medlem
Du har iaf det snabbaste kortet till X-Pro2 som går att uppbringa:
http://www.cameramemoryspeed.com/fuji-x-pro2/fastest-sd-cards/
Även kortläsaren du fick med är riktigt bra för att vara "gratis" medföljande:
http://www.cameramemoryspeed.com/reviews/card-readers/lexar-lrwm04u-7000-uhs-ii/
Om jag kommer ihåg rätt ar det bara kortplats 1 på X-PRO2 som kan hantera det snabba Lexar 2000. Jag har ett likdant i min X-PRO2 och 2 av dem i X-T2.
Tidigare hade jag bara 95 MBS kort och kör man på 8 bilder per sekund slår man snabbt i taket på bufferten med ett långsamt kort.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Finns nu ny firmware för X-PRO2, X-T2 samt X-T1 att ladda ner.
Ny firmware också till blixten EF-X500
Länk och mer information här: http://www.fujirumors.com
Ny firmware också till blixten EF-X500
Länk och mer information här: http://www.fujirumors.com
voitcanon
Aktiv medlem
Om man har ett snabbt och ett långsamt och skriver råfiler till det snabba och jpg till det långsamma, går det lika fort som att inte ha något i plats två?Om jag kommer ihåg rätt ar det bara kortplats 1 på X-PRO2 som kan hantera det snabba Lexar 2000. Jag har ett likdant i min X-PRO2 och 2 av dem i X-T2.
Tidigare hade jag bara 95 MBS kort och kör man på 8 bilder per sekund slår man snabbt i taket på bufferten med ett långsamt kort.