Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja Psykologiskt är det nog så att störtar man med ett flygplan så dör 200 stycken till 99,8 % varje gång, Med bilen så dör man inte med så hög procent, ( relativt i närområdet där man bor ) men kan givetvis skada sig rejält, testerna med bilkrockar ligger väl på C:A 62km/h, Vi blundar däremot för vad som skulle hända redan vid 90km eller 100km/h det pratas det mycket lite om.

Ja, det är farligt att leva. Men flygolyckors och dito bils statistiska dödstal sett i relation till att använda icke märkesbatterier i en Fuji-kamera tycker jag är att ta i.

Visst har man hört om att kamerabatterier exploderat (även "original"). Tillverkningsfel drabbar alla typer av komponenter.

Jag tycker det är intressantare att höra om någon kan förklara de upplevelser Möllerström haft med indikartorlampan tillsamman med 35/2 och hur minneskortens följdordning fungerar. Det sistnämnda borde vara något som skulle kunna ställas in i setupen.

Ja, det är farligt att leva. Men flygolyckors och dito bils statistiska dödstal sett i relation till att använda icke märkesbatterier i en Fuji-kamera tycker jag är att ta i.

Visst har man hört om att kamerabatterier exploderat (även "original"). Tillverkningsfel drabbar alla typer av komponenter.

Jag tycker det är intressantare att höra om någon kan förklara de upplevelser Möllerström haft med indikartorlampan tillsamman med 35/2 och hur minneskortens följdordning fungerar. Det sistnämnda borde vara något som skulle kunna ställas in i setupen.

Nu säger statistiken att det är betydligt farligare att åka bil än att flyga. Då menar jag att dö i en olycka.
Att något skall hända kameran av ett piratbatteri lär ha ändå lägre nivå.
Vad gäller korten i kameran så gäller samma sak som för Canon. Skriva till båda korten. Skriva Raw till det ena och jpg till det andra. Eller skifta över till kort 2 när kort 1 blivit fullt.
Så inga konstigheter.

Kan i viss mån hålla med dig. Generellt sett är spegellösa kameror med EVF "strömslukare". Fujis kameror tycker jag dock är betydligt snällare därvidlag än exempelvis Sonys (främst RX1R+några till).

Det beror väl på att storleken på kamerahusen hamnat i trenden "mindre är bättre" och det blir ont om plats för större batterier. Men som tidigare sagts finns det ju strömsparfunktioner att ta till.

Jag är nöjd med mina spegellösa kameror, men är ju inte överförtjust i batterikapaciteten. Har dock vant mig och använder dem därefter samt har extrabatterier.

Jag kommer, liksom du från dslr-världen och har därför behållit mitt dslr-system (D800+ ett antal primes). Gör ju att jag kan växla emellan systemen och slipper reta mig på batteritiden.

Fast visst blir man aningen överraskad när jag tar min D800 som inte använts på en månad och dessförinnan tagit 800 biulder C:a och kameran glatt hostar igång och visar på att batteriet fortfarande håller nästan halv laddning.
Då har jag ändå använt LV och betraktat en del bilder i förstorat läge.

Men jag tror du vänjer dig som jag. Bortser man från batterikapacitet är ju Fujis kameror väldigt trevliga och bra fotoverktyg. Hade varit värre om det varit tvärtom.

PS. Jag kör också med "fulbatterier" och har inte märkt någon skillnad. För övrigt tycker jag att 800-900:- för originalbatteri är för dyrt.

Det trevligaste hade väl varit om kameran levererats med ett extrabatteri från början som bonus. Fast det är väl en nåd att stilla bedja om.

För övrigt är X-Pro serien inga direkt små kameror i relation till de övriga spegellösa kamerorna. Batteriet är så pass stort att jag tror att det går att stoppa in mer kräm i dem.

Är vi inte lite bortskämda idag om vi tycker att ett batteri bara klarar typ 300-400 exponeringar ? Du var ju med på analoga tiden då bytte man rulle allt i från efter 10 bilder eller 36 bilder det var ett större (ingrepp) i ens fotografering än att ha ett par små extra batterier till Fujin med sig. Jag har tre batterier till den brukar klara mig på det men ingen säger nej till ännu bättre batterier men utvecklingen går framåt men var går gränsen för att man ska tycka det är tillräckligt bra?

Jag tycker att kapaciten på nikon d800 batteri är tillräckligt bra räcker nästan jämnt en dag får väl ut en ca 1200 bilder på den. Ni som hade tex canons 1 ds mark 2 med dess stora batterier dom räckte typ till 1400 bilder men ser man till dess storlek så motsvarar dom väl typ 5 Fuji batterier.

Varför inte fundera över nya D5, 3750 bilder, troligtvis ännu mera med lite eftertanke med menyer och skärm, aningen tung kanske, men vilken stadig rejäl kamera, bär alla storlekar på objektiv med glans, vilken autofokus man får också, en avlastande sele att koppla kameran i och man kan gå en hel dag utan att tröttas, ett extra batteri med i väskan och det går nog att ta 10000 bilder skulle jag förmoda.

Dom outtröttliga bekymren med evighetslånga debatter om opassande objektiv till lättvikts kameran, dom klena greppen, dom små knapparna, den strömslukande EVF:n. Kolla in D5 problemen är över.

Är vi inte lite bortskämda idag om vi tycker att ett batteri bara klarar typ 300-400 exponeringar ? Du var ju med på analoga tiden då bytte man rulle allt i från efter 10 bilder eller 36 bilder det var ett större (ingrepp) i ens fotografering än att ha ett par små extra batterier till Fujin med sig. Jag har tre batterier till den brukar klara mig på det men ingen säger nej till ännu bättre batterier men utvecklingen går framåt men var går gränsen för att man ska tycka det är tillräckligt bra?

Jag tycker att kapaciten på nikon d800 batteri är tillräckligt bra räcker nästan jämnt en dag får väl ut en ca 1200 bilder på den. Ni som hade tex canons 1 ds mark 2 med dess stora batterier dom räckte typ till 1400 bilder men ser man till dess storlek så motsvarar dom väl typ 5 Fuji batterier.

Jo visst är vi bortskämda- inget snack om den saken. Rullbyten inte att förglömma-man hade ju visserligen alltid 2 kameror, men ibland hjälpte inte det. Man hann inte byta kamera mitt under ett rullbyte precis när det avgörande målet kom. Bara för att ta ett exempel.

Man får ta fördelar med nackdelar, Det är otroligt mycket lättare nuförtiden än på den analoga tiden och att byta till annat batteri tar bara bråkdelen av tiden att sätta in ny rulle.

Fast nu använder jag inte direkt mina Fuji-kameror på det viset. Så jag håller med dig. Även i vad du skriver i ett senare inlägg att det trots allt vore bra med en laddare som kunde ladda flera batterier åt gången.

Varför inte fundera över nya D5, 3750 bilder, troligtvis ännu mera med lite eftertanke med menyer och skärm, aningen tung kanske, men vilken stadig rejäl kamera, bär alla storlekar på objektiv med glans, vilken autofokus man får också, en avlastande sele att koppla kameran i och man kan gå en hel dag utan att tröttas, ett extra batteri med i väskan och det går nog att ta 10000 bilder skulle jag förmoda.

Dom outtröttliga bekymren med evighetslånga debatter om opassande objektiv till lättvikts kameran, dom klena greppen, dom små knapparna, den strömslukande EVF:n. Kolla in D5 problemen är över.

Vi hamnar väl alltid där i de här trådarna. Samma gamla slutsats: "Ingen kamera är bäst på allt".X-Pro-serien har fördelar som de största prokamerorna saknar och vice versa.

Jag tror att den som skaffar en X-Pro har tänkt igenom sitt val. Liksom den som skaffar en stor, tung pro-dslr. Många yrkesmänniskor/intresserade och initierade hobbyfotografer tänker inte antingen eller-utan kombinerar systemen.

Så det vettigaste i denna tråden är väl att inrikta sig på X-Pro 2 och dess upplevda för- resp nackdelar samt få info om hur olika ägare upplever sin kamera. Det blir inte konstruktivt att jämföra med en D5.

Jodå, jag såg garvsymbolen i ditt inlägg, men tar det på allvar eftersom man alltid bör väga in vad kameran ska användas till i första hand.:

Jo det är klart att man kan diskutera livslängd på små batterier inget fel i sig, min första digitala kamera var en kompakt och visst var det enastående att man direkt kunde kolla varje bild som man tagit, och direkt kasta dom dåliga, en mindre sensation tyckte man då. i dag så tittar jag betydligt mindre på skärmen, med A77 så har jag den som oftast vänd inåt vilket jag tycker man skulle kunna göra med alla digitala kameror, jag kan snabbtitta vid någon paus om jag vill, oftast har det blivit hyggligt, är väl kompositionen som kan bli en aning tokig så man får beskära i efterhand i datorn.

Alla digitala kameror borde ha en funktion om man förstorar bilden, antingen med touch eller vanlig förstorning så skall man kunna välja det utsnittet och spara den, alla sådana finesser tar så klart på batteriet så visst är det svårt att både äta av kakan och ha den kvar. Första nya spegellösa kameran som nu några har köpt Fujifilm X-pro2, så blir det så klart väldig mycket testande i menyer och gluttande på skärmen, allt skall provas, mitt förslag är att man gör det hemmavid i lung och ro, och har nära till batteriladdaren, inte mitt i en viktigt händelse ute någonstans på stan eller natur.

Trots allt verkar ändå många vara tagna på sängen när dom köpt sin första lilla spegellösa kamera, oj den är inte som min EOS MKIII den kan jag fota en vecka med, det kan man läsa ganska så ofta, och oj vad små knappar den har, med min 1DX kan man ha tjocka handskar på sig, men det går inte här. ack ack hur det blir.

Trots allt verkar ändå många vara tagna på sängen när dom köpt sin första lilla spegellösa kamera, oj den är inte som min EOS MKIII den kan jag fota en vecka med, det kan man läsa ganska så ofta, och oj vad små knappar den har, med min 1DX kan man ha tjocka handskar på sig, men det går inte här. ack ack hur det blir.

Visst har du rätt i att det blir mer tittande på display och förstorande av sökarbild när man "kör in" en ny kamera. Liksom mycket menybläddrande tills man lärt sig var de olika funktionerna ligger i menysystemet. Och det drar betydligt mer batteri än när man vant sig vid kameran och bara fotograferar normalt.

Till Fujis goda sidor hör ju dock att viktiga saker som bländare, tid och exp.komp kan skötas via rattar utanför menyn. En rad funktioner kan även adresseras till speciella reglage man snabbt kommer åt utan att behöva bläddra i menyn.

Däremot tror jag inte att många köpare av spegellösa (små eller större) kameror hoppar till i sängen av förvåning för att batterikapaciteten inte motsvarar den hos en större pro-dslr. Det är de flesta alldeles för pålästa för.

Har nu kört X-PRO2 ett par månader. Överraskningen för mig var hur bra den fungerar jämfört med X-PRO1. Batteritiden är inte den bästa men duger för 200-300 bilder åtminstone. Ofta mer.
Nu väger batterierna inte mycket så det är inget problem att ha med sig 2-3 stycken.
MIn Canon 5Ds r drar också en hel del batteri. Betydligt mer än jag upplevde att 5DMKIII gjorde. Varför vet jag inte säkert. Fast dubbla digic 6 kan kanske vara en del av förklaringen.

Annars har X-PRO2 blvit den nya favoriten som oftast får följa med.
Ibland blir det både 5Ds r med 70-200 på och X-PRO2 med 10-24/4 eller normazoomen 18-55 på.

När jag väl kommer hem med resultatet tänker jag inte alls på att en del är tagna med fullformat och den andra med APS-C. Båda levererar ett väldigt bra resultat så länge man inte skruvar upp ISO över 6400.

Att både ha en traditionell dSLR och en lite lätt X-PRO2 är en suverän kombination.
Då kan man välja don efter situation.
Eller ibland använda båda.

Hittade den här länken som handlar om batterier och batterikapacitet:

https://matthewhartphotography.word...c=xce3rIR69Rgpr5fttwIFl3tosaXoKDuNoeG643lSjbM

Någon här som har erfarenhet av de Ex-Pro batterier han talar om?

http://www.exprodirect.com/ex-pro-f...ent-lithium-li-on-digital-camera-battery.html
Apropå mitt tidigare inlägg, så verkar det som att det inte går att beställa batterier från England numera. Går man in på amazon.co.uk, så säger de direkt att varan inte kan skickas till Sverige.

Här är finns en bra historia om att skicka/resa med kamerabatterier:

http://www.overgaard.dk/the-story-b...68-batteries-photographers-airplanes-FAA.html

Okomprimerat är rätt meningslöst. En del andra tillverkare har inte ens okomprimerat som ett alternativ.

Från min horisont ser jag bara ett mikroproblem med komprimerat. Det är att Capture One Pro fortfarande inte känner igen det formatet.
De är förresten usla på att hantera X-trans III ordentligt.
Lite underligt eftersom de var bland de första att ge ett bra resultat med de tidigare 2 sensorgenerationerna. Jag uppgraderade min gamla licens till C1PRO 9 bara för att de hanterade både 5Ds r och X-PRO1 bättre än adobe. Det är också en väldigt bra raw-konverterare när man väl lärt sig programmet.
Många som använt Fuji skaffade sig C1PRO för den gav bättre resultat än LR/PS.
Så vill man fortsätta använda programmet så är det okomprimerat som fortfarande gäller.

Om det är Fujis kommande MF-kamera, tekniska problem eller bara för mycket att göra som får dem att dra benen efter sig låter jag vara osagt.

En okomprimerad raw-fil från X-PRo2 är cirka 50 Mb.
En kommprimerad fil packas ihop så den blir cirka 25 Mb. Nu är detta lossless komprimering så ingen data skall gå förlorad.
Om du har en stor yta som har samma färg och ton som en blå himmel kan du beskriva alla dessa pixlar med ett värde. Du behöver inte ange varje pixels värde vilket du gör i den okomprimerade filen.
Canon och NIkon har sedan mycket länge använt losssless komprimering. Här får man inte välja utan det är standard.
En komprimerad fil brukar ligga i närheten av lika många Mb som kameran har megapixels.
Med min 5Ds r varierar filerna mellan 55 Mb och 70 Mb.
Fotar jag en blomsterrabatt med många blommor i olika färg kommer filen bli cirka 70 Mb.
Fotar jag istället en sandstrand med ett lugnt hav och blå himmel kommer filen bli runt 55 Mb.
För min X-PRO2 har jag inte tittat på variationen men den bör vara liknande.
Som Magnus säeger finns det inget skäl att välja något annat än komprimerad. Förutom då om man använder C1PRO.

Canon och NIkon har sedan mycket länge använt losssless komprimering. Här får man inte välja utan det är standard.

Det stämmer inte. På Nikon så beror det på modell vilka alternativ som finns. På mer avancerade modellerna kan man välja 12 eller 14 bitar samt okomprimerat, förlustfritt eller lätt förstörande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar