Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)
En av större fördelarna med Fuji: Man levererar firmware som verkligen tillför något- inte bara s k buggfixar. Vi har sett det tidigare med X-Pro 1 och X-E1 m fl modeller.

Där har vissa andra märken mycket att lära för att få en trogen kundkrets.

Precis.
En del av de nyheter som nu finns i X-T2 men inte i X-PRO2 kommer förmodligen i en kommande firmware uppdatering.
Jag håller tummarna för blixtstyrningen och att kunna påverka AF likt Canon.

Det absolut sämsta med den här jävla kameran är batteritiden. Man behöver bara fippla med lite menyer och kolla tagna bilder på skärmen, så är det stopp. Slut på batteriet. Hur har alla spegellöstentusiaster kommit att omfamna detta skit? Min första digitalkamera var en Sony-historia från år 2000 och där tog också batteriet slut så fort man tittade på den. Men 2016, kom igen! Måste vara bättre med en stor DSLR som fungerar, än en spegellös utan batteri, eller? Visst kan man köpa ett tjog batterier och ha i fickan, men ändå? 2016, hur svårt kan det vara?

Det absolut sämsta med den här jävla kameran är batteritiden. Man behöver bara fippla med lite menyer och kolla tagna bilder på skärmen, så är det stopp. Slut på batteriet. Hur har alla spegellöstentusiaster kommit att omfamna detta skit? Min första digitalkamera var en Sony-historia från år 2000 och där tog också batteriet slut så fort man tittade på den. Men 2016, kom igen! Måste vara bättre med en stor DSLR som fungerar, än en spegellös utan batteri, eller? Visst kan man köpa ett tjog batterier och ha i fickan, men ändå? 2016, hur svårt kan det vara?

Fullt så illa är det väl inte? Genom att stänga av displayen och bara använda sökaren på min X-T1 klarar jag mig bra en hel dag. Ett extra batteri i fickan är inte heller något problem. Men självklart kommer en spegellös alltid att dra mer ström då inget är optiskt längre.

Det som retar mig en aning i debatten DSLR kontra spegellöst är, varför ska det behöva vara antingen eller? Jag använder båda typerna och tänker definitivt inte sluta med DSLR, det beror mest på vad man vill hålla på med och inget kamerasystem är bäst på allt.

Nu tar du allt i. Ser du på TV med skärmen? Jag klarar lätt cirka 200-300 bilder på ett batteri.
Sedan har jag oftast ett extra batteri med för säkerhets skull. De väger mindre än en tändare och kostar också knappt en 100-lapp.
Batterierna i min Canon inte minst gamla bettan är en aning större. Väger väldigt mycket mer, kostar 5 gånger mer och behöver heller inte driva någon EVF.
Så det kan jag inte se som ett problem.

När det gäller alla diskussioner om fullformat kontra APS-C eller andra format så har du rätt.
Vi väljer system när vi köper en kamera. Vad de har att bjuda i form av blixtstyrning, objektiv och annat blir en del av det vi väljer.
Jag air ju ynnesten att ibland få låna Hasselblads prylar. Deras bäst objektiv och senaste kameror.
Det är verkligen en njutning att få använda en sådan kamera och deras fantasiska objektiv. Samtidigt en insikt om att det inte är min typ av kamera. Den är för begränsad för vad jag fotar. Inte tillräckligt allround helt enkelt.
Min 5Ds R är allround för mig. Jag fotar inte sport och inte heller flygande fågel särskilt ofta.
Fast här kan jag få tag i TTL-triggers för blixtar och alla prylar jag behöver. Detta är en kamera som kanske inte är bäst på något utom upplösning men som duger till det mesta.
Fuji X-PRO1 var långt ifrån detta. Den var en bra kompaktkamera men slö och passade bäst för sker som var stilla.
X-PRO2 har ändrat på det. Nu klarar den åtminstone att följa min galna hund när han ränner runt i högsta fart.
X-T2 kommer ta detta ytterligare ett steg.
Så visst ser jag fördelarna med spegelfritt. Fast också begränsningarna.
Så spegelfritt är säkert framtiden. Att slippa spegelhus och annan mekanik sänker produktionskostnaden. Phase detection ger också mer pricksäker fokus när den väl fungerar.

Så jag har ingen brådska att lämna dSLR lägret.

Fullt så illa är det väl inte? Genom att stänga av displayen och bara använda sökaren på min X-T1 klarar jag mig bra en hel dag. Ett extra batteri i fickan är inte heller något problem. Men självklart kommer en spegellös alltid att dra mer ström då inget är optiskt längre.

Det som retar mig en aning i debatten DSLR kontra spegellöst är, varför ska det behöva vara antingen eller? Jag använder båda typerna och tänker definitivt inte sluta med DSLR, det beror mest på vad man vill hålla på med och inget kamerasystem är bäst på allt.

Bra skrivet, varför kan inte modellerna få finnas sida vid sida och utvecklas på sina egna vis, ingen kamera är bäst på allt som du skriver. På den analoga tiden och många som jag kände då hade ofta flera kameror och först på listan var en bra kompakt med fast objektiv. stora kameran var inte alltid smidig att ta med sig.

Imponerande dock att det är så många som tar så in i nordens många bilder varje gång dom tar med sig kameran, måste bli en heltids sysselsättning med flera timmar framför datorn varje dag, jäklar i mig vad många som ligger i alltså, ett tips är väl annars D5 när man pratar batteritid, den är ju helt otrolig mer än 3500 bilder per laddning.

Kanske kommer det inom en nära framtid att räcka med lampljus för att ladda dom mindre batterierna i kameran, en liten solcellparabol att koppla in, kan det vara nått.

Jag kan också stänga av skärmen och dessutom köra med den optiska sökaren och få ut över 400 bilder på en laddning, men det var inte det jag skrev om. Det var när jag använde skärmen på en uteservering igår för menyinställningar och titta på bilderna jag tagit som jag fick bära en strömlös kamera resten av dagen/kvällen med mig. Då blir man lite irriterad.

Nu tar du allt i. Ser du på TV med skärmen? Jag klarar lätt cirka 200-300 bilder på ett batteri.
Sedan har jag oftast ett extra batteri med för säkerhets skull. De väger mindre än en tändare och kostar också knappt en 100-lapp.
Batterierna i min Canon inte minst gamla bettan är en aning större. Väger väldigt mycket mer, kostar 5 gånger mer och behöver heller inte driva någon EVF.
Så det kan jag inte se som ett problem.
Var köper du batterier för en hundralapp? Var inne på Scandinavian Photo idag för att köpa ett extra batteri, men de hade bara piratbatterier för 350 kr. Originalbatteriet tar de 700 kr för, men de tar in den nya versionen av batteri nu istället och den vill de ha 800 kr för. Så du menade väl knappt en tusenlapp? Jag kan göra roligare saker för en tusenlapp än att köpa batterier. En riktigt fin flaska whisky tex!

Var köper du batterier för en hundralapp? Var inne på Scandinavian Photo idag för att köpa ett extra batteri, men de hade bara piratbatterier för 350 kr. Originalbatteriet tar de 700 kr för, men de tar in den nya versionen av batteri nu istället och den vill de ha 800 kr för. Så du menade väl knappt en tusenlapp? Jag kan göra roligare saker för en tusenlapp än att köpa batterier. En riktigt fin flaska whisky tex!

Jag köpte 3 extra till min X-PRO1 på tradera eller eBay. MInns inte vilket.
Betalade något i stil med 150 kr./styck. De skickades från HongKong och levererades inom en vecka. Det fanns billigare än de jag köpte också.
Jag har använt mina nu i ett par år. Märker ingen skillnad på dem och originalbatterierna.

Varför?

Jag köpte 3 extra till min X-PRO1 på tradera eller eBay. MInns inte vilket.
Betalade något i stil med 150 kr./styck. De skickades från HongKong och levererades inom en vecka. Det fanns billigare än de jag köpte också.
Jag har använt mina nu i ett par år. Märker ingen skillnad på dem och originalbatterierna.

Varför snåla på batterierna till en kamera som kosta många tusen kronor? De kan visst vara ok men du vet inte vad du stoppar i din dyra kamera.

Bra piratbatteri till bra pris. Gick snabbt att få hem dem.

http://www.equipit.se/fuji-kameraba...wm3HS-mlctszfEMpE63-X7g4tDefBnHBJ4aAlvb8P8HAQ

Instämmer! Har kört ett med dessa till bägge mina Fuji-hus under lite mer än ett års tid och varit väldigt nöjd med de så här långt (långtidsandvändning återstår att se, man får nog inte svar på det förren det faktiskt gått några års användning). Köper gärna de batterierna igen (verkar också hyfsat ärliga med kapacitetsangivelse, även om den alltid är något överdriven jämfört med verkligheten).

Beställde mina Patona-batterier och laddare ifrån Amazon (minns inte om UK eller DE), men faktiskt till lite högre pris. Det verkar ännu mer prisvärt att beställa ifrån butiken/länken ovan. Tack för tipset!

Det absolut sämsta med den här jävla kameran är batteritiden.

Det finns ju några knep att ta till för att spara batteri.

Börja med att bli expert på din kameras menyer och inställningar. Vad är det som kan påverka batteritiden?

Det kan vara saker som "pre AF", auto review, ljusstyrka på skärm och sökare, frame rate, auto-funktioner som t ex växla mellan skärm och sökare när du sätter kameran mot ansiktet osv osv.

Ett annat tips är att använda snabbare minneskort eftersom de minskar skrivtiden.

Det finns ju några knep att ta till för att spara batteri.

Börja med att bli expert på din kameras menyer och inställningar. Vad är det som kan påverka batteritiden?

Det kan vara saker som "pre AF", auto review, ljusstyrka på skärm och sökare, frame rate, auto-funktioner som t ex växla mellan skärm och sökare när du sätter kameran mot ansiktet osv osv.

Ett annat tips är att använda snabbare minneskort eftersom de minskar skrivtiden.
Tack för tips, men som jag skrev tidigare, så är inte problemet antalet bilder i sig, utan att användning av bildskärmen slukar batteriet. Kommer man från DSLR världen, så förväntar man sig att kunna titta på bilderna man tagit utan att batteriet tar slut. Dessutom hade jag en Ricoh GR ett par år och dess batteri var allt annat en kraftfullt, men det hände aldrig att batteriet tog slut för att jag använde skärmen. Så, slutsatsen är, sitt inte och mickla med menyerna och titta inte på de bilder du tagit i kameran om du inte har extrabatterier med dig. Dvs, X-Pro2 är en halvt handikappad kamera.

Tack för tips, men som jag skrev tidigare, så är inte problemet antalet bilder i sig, utan att användning av bildskärmen slukar batteriet. Kommer man från DSLR världen, så förväntar man sig att kunna titta på bilderna man tagit utan att batteriet tar slut. Dessutom hade jag en Ricoh GR ett par år och dess batteri var allt annat en kraftfullt, men det hände aldrig att batteriet tog slut för att jag använde skärmen. Så, slutsatsen är, sitt inte och mickla med menyerna och titta inte på de bilder du tagit i kameran om du inte har extrabatterier med dig. Dvs, X-Pro2 är en halvt handikappad kamera.

Kan i viss mån hålla med dig. Generellt sett är spegellösa kameror med EVF "strömslukare". Fujis kameror tycker jag dock är betydligt snällare därvidlag än exempelvis Sonys (främst RX1R+några till).

Det beror väl på att storleken på kamerahusen hamnat i trenden "mindre är bättre" och det blir ont om plats för större batterier. Men som tidigare sagts finns det ju strömsparfunktioner att ta till.

Jag är nöjd med mina spegellösa kameror, men är ju inte överförtjust i batterikapaciteten. Har dock vant mig och använder dem därefter samt har extrabatterier.

Jag kommer, liksom du från dslr-världen och har därför behållit mitt dslr-system (D800+ ett antal primes). Gör ju att jag kan växla emellan systemen och slipper reta mig på batteritiden.

Fast visst blir man aningen överraskad när jag tar min D800 som inte använts på en månad och dessförinnan tagit 800 biulder C:a och kameran glatt hostar igång och visar på att batteriet fortfarande håller nästan halv laddning.
Då har jag ändå använt LV och betraktat en del bilder i förstorat läge.

Men jag tror du vänjer dig som jag. Bortser man från batterikapacitet är ju Fujis kameror väldigt trevliga och bra fotoverktyg. Hade varit värre om det varit tvärtom.

PS. Jag kör också med "fulbatterier" och har inte märkt någon skillnad. För övrigt tycker jag att 800-900:- för originalbatteri är för dyrt.

Det trevligaste hade väl varit om kameran levererats med ett extrabatteri från början som bonus. Fast det är väl en nåd att stilla bedja om.

För övrigt är X-Pro serien inga direkt små kameror i relation till de övriga spegellösa kamerorna. Batteriet är så pass stort att jag tror att det går att stoppa in mer kräm i dem.

Jag har två likadana kort i kameran inställda på Sequence, dvs när ena kortet är fullt, switchar kameran över till det andra kortet. För att titta på tagna bilder på de olika kortet, byter man kort genom att hålla inne högerpiltangenten (playback) eller byter kort via playback menyn.

När jag kopierat bilderna från båda korten till datorn och formaterat båda korten i kameran, fortsätter kameran ändå att lagra bilder på kort 2. Hur byter man tillbaka så att kameran börjar om på kort 1? Jag hittar inte något sätt som fungerar annat än att ta ut kort 2, starta kameran med bara kort 1 och sedan sätta tillbaka kort 2 igen. Då fortsätter kameran lagra bilderna på kort 1. Någon som vet hur man ska göra för att byta tillbaka till kort 1 utan denna manöver?

En annan märklig sak är indikatorlampan på baksidan som blinkar om jag tar bilder runt 1 meters avstånd med 35/2. Enligt manualen blinkar lampan om exponeringen eller skärpan är fel, men båda är korrekta och fokuslampan lyser grönt. Byter man antalet fokuspunkter från 77 till 273 så blinkar inte indikatorlampan på detta avstånd, så det måste ha något med fokuseringen att göra. Märkligt eftersom bilderna blir rätt fokuserade även om indikatorlampan blinkar. Någon som vet vad som händer och vad indikatorlampan försöker indikera?

Tack för tips, men som Sven säger så bär det mig emot att köpa en kamera för 20K och stoppa hundrakronors piratbatterier i den. Förmodar att garantin inte gäller om det händer något, även om den risken kanske är liten.

Jag förstår din oro. Dessa batterier fick bäst i test på Fujiforum! Jag har fotat med Fuji x kameror sedan tidigt 2012, och använt piratbatterier. Kan säga att jag aldrig haft problem, eller att prestandan varit sämre. Inte över tid heller. Men, känner man oro, ska man nog följa maagkänslan. mvh Robert

Håller inte med om att man skall följa magkänslan. Snarare följa förnuftet.
Många är flygrädda fast tar utan rädsla bilen till och från flygplatsen.
Att skadas allvarligt i en flygolycka är betydligt mindre risk än att skadas i en bilolycka.
Så hur stor är riksen att ett piratbatteri skall skada kameran? Vi är många som anser att priratbatterierna är lika bra/dåliga som originalen.
Vi skall ta väl vara på våra kemeror men en del är lite väl mycket hönsmammaor.
Ser vargen eller räven över allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar