Tack för tips, men som jag skrev tidigare, så är inte problemet antalet bilder i sig, utan att användning av bildskärmen slukar batteriet. Kommer man från DSLR världen, så förväntar man sig att kunna titta på bilderna man tagit utan att batteriet tar slut. Dessutom hade jag en Ricoh GR ett par år och dess batteri var allt annat en kraftfullt, men det hände aldrig att batteriet tog slut för att jag använde skärmen. Så, slutsatsen är, sitt inte och mickla med menyerna och titta inte på de bilder du tagit i kameran om du inte har extrabatterier med dig. Dvs, X-Pro2 är en halvt handikappad kamera.
Kan i viss mån hålla med dig. Generellt sett är spegellösa kameror med EVF "strömslukare". Fujis kameror tycker jag dock är betydligt snällare därvidlag än exempelvis Sonys (främst RX1R+några till).
Det beror väl på att storleken på kamerahusen hamnat i trenden "mindre är bättre" och det blir ont om plats för större batterier. Men som tidigare sagts finns det ju strömsparfunktioner att ta till.
Jag är nöjd med mina spegellösa kameror, men är ju inte överförtjust i batterikapaciteten. Har dock vant mig och använder dem därefter samt har extrabatterier.
Jag kommer, liksom du från dslr-världen och har därför behållit mitt dslr-system (D800+ ett antal primes). Gör ju att jag kan växla emellan systemen och slipper reta mig på batteritiden.
Fast visst blir man aningen överraskad när jag tar min D800 som inte använts på en månad och dessförinnan tagit 800 biulder C:a och kameran glatt hostar igång och visar på att batteriet fortfarande håller nästan halv laddning.
Då har jag ändå använt LV och betraktat en del bilder i förstorat läge.
Men jag tror du vänjer dig som jag. Bortser man från batterikapacitet är ju Fujis kameror väldigt trevliga och bra fotoverktyg. Hade varit värre om det varit tvärtom.
PS. Jag kör också med "fulbatterier" och har inte märkt någon skillnad. För övrigt tycker jag att 800-900:- för originalbatteri är för dyrt.
Det trevligaste hade väl varit om kameran levererats med ett extrabatteri från början som bonus. Fast det är väl en nåd att stilla bedja om.
För övrigt är X-Pro serien inga direkt små kameror i relation till de övriga spegellösa kamerorna. Batteriet är så pass stort att jag tror att det går att stoppa in mer kräm i dem.