Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)
Fuji har släppt ny firmware för många kameror och objektiv. Inklusive X-PRO2.

Adobe har också släppt uppdateringar av PS & LR. Där ingår förbättringar för X-Trans demosaicing.

For the first time, there is an official statement of Adobe to what belongs their X-Trans demosaicing:

“We have reduced “color blur” artifacts when processing Fujifilm X-Trans raw images. In collaboration with Fujifilm, we are still investigating methods to improve fine detail rendering and overall edge definition.”

So we have already one improvement, and more will come.

Adobe har också släppt uppdateringar av PS & LR. Där ingår förbättringar för X-Trans demosaicing.

For the first time, there is an official statement of Adobe to what belongs their X-Trans demosaicing:

“We have reduced “color blur” artifacts when processing Fujifilm X-Trans raw images. In collaboration with Fujifilm, we are still investigating methods to improve fine detail rendering and overall edge definition.”

So we have already one improvement, and more will come.
Tyvärr Mats så är det där information från förra året. Någon ytterligare finslipning eller förbättring av konverteringsresultatet hittar i alla fall inte jag från Adobe och inte i samband med släppet av versionerna 6.6/9.6.

Kollat lite på rumors verkar som de ska släppa Xt2 på torsdag tror ni xpro2 kommer tappa något i pris?

Kollat lite på rumors verkar som de ska släppa Xt2 på torsdag tror ni xpro2 kommer tappa något i pris?

Kul, men osäker på om prisbilden förändras (tror inte det bliir någon skillnad då X-Pro2 är såpass ny).

Ser fram emot nyheterna i X-T2 förutom den nya sensorn (som är rätt given). Personligen så hoppas jag på att den får dubbla minneskortsfack som X-Pro2:an.

Fuji tappar ju inte mycket pris xt1 har väl haft samma pris sedan lanseringen lite lustigt kan man tycka.

Dubbla kort ska den få enligt ryktena. :) men något som verkar tråkigt är att den inte får full fräs utan batterigrepp...

Fuji tappar ju inte mycket pris xt1 har väl haft samma pris sedan lanseringen lite lustigt kan man tycka.

Dubbla kort ska den få enligt ryktena. :) men något som verkar tråkigt är att den inte får full fräs utan batterigrepp...

Gott om den får dubbla minneskortsfack. Annars så kommer jag själv inte ens att överväga den på ett bra tag...

Har en personlig "policy" att aldrig någonsin köpa ett kamerahus som kostar över 10 papp som inte har möjlighet för just dubbla minneskort (baskrav för mig i den prisklassen - billigare kameror och kamerahus kan jag förlåta lite mer, även om jag gärna hade sett det även där).

Inte så många kamerahus du har att välja på Martin!

Jag har ännu inte haft någon nytta med de dubbla kortplatserna i X-Pro2. Från början trodde jag det skulle vara smart att spara raw på ena kortet och jpeg på det andra. Jag brukar köra raw+jpeg med kameran för att kunna få maximal förstoring på bildskärmen (utan separat jpeg-fil använder kameran raw-filens inbäddade jpeg som är 1920x1080).

Men lägger man raw och jpeg på olika kort, så måste man byta kortplats varje gång man vill se en förstoring av den separata jpeg-filen. Så kan man inte arbeta med kameran, så jag kör nu raw+jpeg på första kortet (där också alla filmer hamnar). Någon gång kanske jag fyller första kortet på 32 GB och den switchar till kort två, men ännu har jag inte tagit så många bilder på en fotosession.

Inte så många kamerahus du har att välja på Martin!

På DSLR-sidan (som har en lång tradition hos både yrkesfotografer och entusiaster) så är det extremt gott ställt.

På den spegellösa sidan så har det däremot varit väldigt eländigt på denna, och många andra punkter, som jag tycker är viktiga för seriösa fotografer (oavsett entusiaster eller yrkesverksamma).

Jag har länge varit starkt kritisk emot både Sony och Fuji för att de inte brytt sig om sådana här basala saker som är nästan självklara på DLSR-sidan (iaf på alla bättre/intressanta hus).

Skönt att åtmistone Fuji har börjat bättra sig på denna punkten, men jag hade gärna sett detta på hela deras linje med kamerahus inom X-serien, och inte minst den avancerade X-100-serien med lite större och dyrare kvalitetskompakter som riktar sig emot entusiaster.

Det är lite överdrivet att kräva dubbla minneskortsplatser om man inte fotograferar kommersiellt.

Jag har aldrig råkat ur för att en minneskortsplats i en kamera har gått sönder. Inte heller har jag råkat ut för att ett minneskort har gått sönder sittandes i kameran. Hur ofta händer sånt? Finns det tillförlitlig statistik?

Det är lite överdrivet att kräva dubbla minneskortsplatser om man inte fotograferar kommersiellt.

Jag har aldrig råkat ur för att en minneskortsplats i en kamera har gått sönder. Inte heller har jag råkat ut för att ett minneskort har gått sönder sittandes i kameran. Hur ofta händer sånt? Finns det tillförlitlig statistik?
För mig har det hänt två gånger att bilder försvunnit iofs slarv, så jag vill väldigt gärna ha två platser.

Det händer väl lite då och då, även om det kanske inte är så jätteofta. Även om du inte fotograferar för ditt levebröd kan det ju vara bilder du faktiskt vill ha kvar, som du inte kan ta om. För egen del har det hänt tillräckligt ofta för att jag inte skulle skaffa ett nytt hus utan dubbla kortplatser.

Vissa tycker det är överdrivet med försäkringar och brandsläckare.

Andra vill gärna ha det.

Oavsett om det är privatbostad eller kontorslokaler.

Jag skulle aldrig jobba som yrkesfotograf (är nog inte inte tillräckligt bra eller intresserad, och tjänar så bra på mitt vanliga jobb och har tid att fota så mycket jag vill bara för nöjes skull att det inte är någon poäng för just mig).

Det sagt så värderar jag mina egna bilder mer än om jag hade tagit de åt andra och å yrkets vägnar. De har visseligen noll kommersiellt värde (inbillar jag mig), men för mig så är de betydelsefulla.

Skall du Per nu komma och bestämma och fyrkantigt deklarera att så inte är fallet för mig för att jag väljer att inte jobba med foto som inkomstbringande källa?

Patetiskt.

Alla värden här i livet behöver inte enbart räknas i pengar. För mig finns det massor av andra värden.

Jag har aldrig råkat ur för att en minneskortsplats i en kamera har gått sönder. Inte heller har jag råkat ut för att ett minneskort har gått sönder sittandes i kameran.

Inte jag heller. Men inget av mina hus eller lägenheter har brunnit ner heller.

Trots det så har jag haft både försäkring, brandsläckare och centralanslutna larm. I "onödan"?

Ja, kanske. Kanske lika mycket i "onödan" som jag kört med dubbla minneskort.

Som jag ser det; det är försent att skaffa backup och försäkring om man skall vänta tills först när olyckan väl har inträffat.

Hur ofta händer sånt? Finns det tillförlitlig statistik?

Hur ofta brinner det? Har du statistik på det?

Om du har det; tog du ärligt reda på den statistiken innan du skaffade försäkring (om du har det) för ditt hus eller lägenhet?

Skall du Per nu komma och bestämma och fyrkantigt deklarera att så inte är fallet för mig för att jag väljer att inte jobba med foto som inkomstbringande källa?

Patetiskt.

Ja, för det var ju precis vad jag försökte göra, eller hur?

Ta och läs mitt inlägg en gång till utan ett förutfattat filter.

Ni som har xpro2 hur många bilder kan ni ta i Raw innan kameran säger stopp? Har xt10 nu och den är rätt värdelös typ 4-5 bilder.

Ni som har xpro2 hur många bilder kan ni ta i Raw innan kameran säger stopp? Har xt10 nu och den är rätt värdelös typ 4-5 bilder.

Har för mig jag sett någon siffra på 24-29 bilder beroende på kortets hastighet. Jag har kört långa serier med 8 bilder/sek. Har ännu inte slagit i taket. Den verkar tömma bufferten väldigt snabbt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar