MonkeyShaman
Medlem
Hej!
En liten fråga nu när trådenskaparen är nöjd.
Jag har en gammal x100 och råkade komma över en XF 35 F1,4 till ett bra pris. Nu letar jag efter ett kamerahus och det står mellan x-e2 eller x-t10. Jag tycker helt klart att x-e husen är snyggare och ser skönare ut. Det som skulle kunna locka mig är den vinklingsbara skärmen på x-10. Jag kör en del långa exponeringar med stativet i lite konstiga lägen och där skulle det vara riktigt skönt med den skärmen. Det jag inte gillar är att sökaren sitter i mitten på ett sådant litet kamerahus.
Vad tycker du som ägare av dom olika husen? Vad tycker du om det lilla kompakta kamerahuset med sökaren i mitten?
Med vänlig hälsning,
Daniel
Det är främst en balans fråga, använder du många slr adaptrar blir mittensökaren mer självklar då du annars spenderar mycket av din tid med att rikta upp den vilket resulterar i mer vibrationer, vilket är jobbigt vid lite segare exponering.
X-t10an har snabbare/dock elektronisk slutare vilket till del hjälper med skärpa en del, själv är jag X-E frälst då både layouten och formatet är klockrent för mig att hantera exempelvis vid vertikal bilder även om max 1/4000 blir jobbigt vidöppet dagtid (skjuter bara iso6400 eller upp).
Vill du däremot expandera in i längre glas kanske X-T10an ändå är smidig att ha vid handhållning. kör du stativ kanske det ändå är skönt med en magrare kamera i väskan då L-plattor som bekant finns till båda.
X-t10an har förmodligen mer plats för firmware än den äldre X-e2an.
Jag kör med första bästa spegel jag hittar om jag måste skjuta intill en vägg eller dylikt men där hade inte en vinklingsbar skärm hjälpt mycket ändå om du inte kan vika ut den.
kan ju lägga till hur billiga X-E husen är för likvärdig prestanda, Föredrar sökaren i X-E1an jämfört med tvåan som jag upplever flimrar/myrar sig när den uppdaterar (antagligen varför sökaren i ettan är litet långsammare) du får 2-3 X-E hus för samma pengar du lägger på en X-T beroende på årgång (1 eller 2)