Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm vs Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

En liten fråga nu när trådenskaparen är nöjd.

Jag har en gammal x100 och råkade komma över en XF 35 F1,4 till ett bra pris. Nu letar jag efter ett kamerahus och det står mellan x-e2 eller x-t10. Jag tycker helt klart att x-e husen är snyggare och ser skönare ut. Det som skulle kunna locka mig är den vinklingsbara skärmen på x-10. Jag kör en del långa exponeringar med stativet i lite konstiga lägen och där skulle det vara riktigt skönt med den skärmen. Det jag inte gillar är att sökaren sitter i mitten på ett sådant litet kamerahus.

Vad tycker du som ägare av dom olika husen? Vad tycker du om det lilla kompakta kamerahuset med sökaren i mitten?

Med vänlig hälsning,
Daniel

Det är främst en balans fråga, använder du många slr adaptrar blir mittensökaren mer självklar då du annars spenderar mycket av din tid med att rikta upp den vilket resulterar i mer vibrationer, vilket är jobbigt vid lite segare exponering.
X-t10an har snabbare/dock elektronisk slutare vilket till del hjälper med skärpa en del, själv är jag X-E frälst då både layouten och formatet är klockrent för mig att hantera exempelvis vid vertikal bilder även om max 1/4000 blir jobbigt vidöppet dagtid (skjuter bara iso6400 eller upp).
Vill du däremot expandera in i längre glas kanske X-T10an ändå är smidig att ha vid handhållning. kör du stativ kanske det ändå är skönt med en magrare kamera i väskan då L-plattor som bekant finns till båda.
X-t10an har förmodligen mer plats för firmware än den äldre X-e2an.
Jag kör med första bästa spegel jag hittar om jag måste skjuta intill en vägg eller dylikt men där hade inte en vinklingsbar skärm hjälpt mycket ändå om du inte kan vika ut den.

kan ju lägga till hur billiga X-E husen är för likvärdig prestanda, Föredrar sökaren i X-E1an jämfört med tvåan som jag upplever flimrar/myrar sig när den uppdaterar (antagligen varför sökaren i ettan är litet långsammare) du får 2-3 X-E hus för samma pengar du lägger på en X-T beroende på årgång (1 eller 2)

Hej!

Jag har haft Panasonic GM1(samma sensorstorlek som olympus) och nu har Fuji xt-10.

Några synpunkter som baseras på min personliga upplevelse:

Panasonic: oftast skarpare bilder än med Fujin pga av bildstabilisering. Det är lättare än man tror att man är lite skakig på handen med små kamerahus ;-) Dessutom pålitlig och snabb AF. Bättra på att filma.

Otrolig smidig att ta med sig.

Fuji: Mycket bättre om man fotar människor, porträtt. Filerna är roligare att jobba med samt ger snyggare resultat med raw-konvertering i kameran. Överlag trevligare bildfiler även om Panasonics är ok. Roligare kamera! Något mer opålitlig AF men det kan också bero på min okunskap! Vill tillägga att även om Panasonic är smidigare så är Fujin en dvärg jämfört med min D800. Fuji xt-10 med 27 2.8 går åtminstone ner i en jackficka och man behöver inte uppsöka kiropraktor efter en dags vandring med kameran.

Har du slagit på stabiliseringen på Fujiobjektiven i relevanta fall, eller har du enbart jämfört med de fasta som, precis som hos Nikon och Canon, saknar stabilisering?

Annars så kan jag hålla med dig om att det kan vara smidigt med sensorbaserad stabilisering.

Nackdelen är att det oftast blir större och tyngre kamerahus pga det, så det är ju som med allt både +/- och en kompromiss. Kikar man på Sony och deras A7-serie så fick de ju mycket kritik ifrån vissa användare pga att de just blev betydligt större och tyngre i II-serien med stabilisering, jämfört med den första.

Sedan så är det ju generellt enklare att införa sensorbaserad stabilisering ju mindre sensorer man har. Många både 1" och m43-hus har det, men är lite ovanligare på APS-C och FF-hus.

Har för mig att även Panasonic inte alltid har haft det på alla deras m43-hus, men att det varit lite vanligare hos Olympus.

Men som sagt; det är oavsett det en klassisk kompromiss om man skall ha stabilisering på sensorn, i objektiven, eller i bägge delarna.

Sony har det tex inte på deras nya A6300 som precis släppts, även fast Sony är extremt duktiga och har lång erfarenhet av sensorbaserad stabilisering, även ända upp till fullformat/småbild, där de var först med detta (det är först nu i år som Pentax kommer med det som tillverkare nr 2).

Det bästa är ju naturligtvis om alla tillverkare har liknande modeller av kamerahusen i varianter med och utan inbyggd sensorbaserad stabilisering. Då kan man som köpare avgöra och välja vilken kompromiss man själv föredrar (jag kan absolut se poängen med det).

Gällande Fujis zoomobjektiv så tycker iaf jag att stabiliseringen fungerar väldigt bra på både mitt 18-55/2,8-4 och mitt 18-135/3,5-5,6. Någon gång har jag dock just råkat stänga av det av misstag med switchen på sidan och undrat just varför det inte blivit lika skarpt som vanligt (därav min inledning på denna kommentaren). :)

Jag har en gammal x100 och råkade komma över en XF 35 F1,4 till ett bra pris. Nu letar jag efter ett kamerahus och det står mellan x-e2 eller x-t10. Jag tycker helt klart att x-e husen är snyggare och ser skönare ut. Det som skulle kunna locka mig är den vinklingsbara skärmen på x-10. Jag kör en del långa exponeringar med stativet i lite konstiga lägen och där skulle det vara riktigt skönt med den skärmen. Det jag inte gillar är att sökaren sitter i mitten på ett sådant litet kamerahus.

Vad tycker du som ägare av dom olika husen? Vad tycker du om det lilla kompakta kamerahuset med sökaren i mitten?

Jag tycker att det är både en för- och nackdel.

Fördelen med att ha det på vänstersidan (som på X-E-serien/X-Pro-serien, Sonys A-serie och även traditionella Leicor) är vid gatufotografering och då man vill ha vänsterögat fritt för att kunna se och utvärdera omgivningen och vad som händer där utanför sökaren. Man har koll på "ögonvrån" helt enkelt samtidigt som man komponerar och fotar med högerögat. Eftersom kameran också täcker en mindre fel av ansiktet så kan det även vara något lättare att dölja kameran, och även att få ögonkontakt med omgivningen (som också kan vara bra vid gatufoto).

Fördelen med att ha sökaren mitt på kameran (som på traditionella SLR-kameror och tex de flesta av Olympus m43-hus) är att ögat sitter linje rakt över objektivet, och du får det ibland enklare och mer korrekt när du vrider kameran, och ögat har då samma axel/vinkel som objektivet. Speciellt om man fotar med lite längre zoomar så märks det lite mer för mig.

Typiska "use case" för mig (lite generaliserat, men stämmer väldigt väl normalt):

Oftast så sätter jag min "superzoom", 18-135 på mitt X-T10-hus när jag är iväg på semester eller längre bort i jobber, och vill ha en kompakt resekamera. Då tycker jag att det passar lite bättre med ett kamerapaket som har just en axiellt korrekt sökarbild.

De mindre fasta objektiven (oftast mer eller mindre vidvinkliga) sätter jag typiskt oftast på min X-E1 när jag skall ha ett lätt system att fota människor, gatumiljöer eller arkitektur med (det senare i de fall då jag inte vill ta med mina större FF-Nikon). Perfekt som nämnt för gatufoto hemma, eller när jag är på resa och vill ha mycket ifrån den typen av miljö och liv.

I korthet; kan inte ge dig exakt svar på vad som är bäst för dig (eller andra) - de har bägge sina fördelar. Se nedan för en väldigt simpel guide gällande detta.

Rekommendation/guide:

* Har du någon gång fotot med en klassisk RF-kamera (som tex Leica) eller annan kompaktkamera med optisk sökare på sidan, så vet du ungefär hur den känslan är. Gillar du det så välj X-E1/2/2S eller X-Pro1/2.

* Har du någon gång fotat med en klassisk film-SLR eller DSLR med sökaren axiellt ovanför objektivet så vet du hur det känns ungefär. Gillar du det så välj X-T10 eller X-T1.

Övrig notering:

EVF:en på de första generationernas Fujifilm, som min X-E1, är i mitt tycke rätt "laggiga" och ryckiga i bilden, och inte alls lika bra som tex nyare Olympus eller Sony.

På X-T10 så tycker jag dock att EVF:en är kanonbra (dock inte lika bra som optisk, men det är ju ingen EVF IMHO), och ännu lite bättre på X-T1. Så där har du även en praktisk "generationsskillnad" emellan X-E1 och X-T10 som spelar in, och kan vara bar att vara medveten om.

Även AF är snabbare på X-T10 jämfört med X-E1 (som är lite av Fujis första generations AF).

Sedan tycker även jag att det ibland är trevlig med en vinklingsbar skärm, och tyvärr så finns inte detta på X-E-serien eller X-Pro-serien (en miss ifrån Fuji tycker jag).

Det sagt så älskar jag retrokänslan på X-E1 och det är en helt underbar kamera att fotografera med om man inte har allt för bråttom eller skall ta bilder på allt för snabbrörliga mål (då är min X-T10, eller ännnu hellre DSLR med OVF, klart bättre).

Ledsen om jag kanske inte gjorde valet så mycket enklare för dig. :)

Senast ändrad:
Har som sagt originalet av x100:an så jag är van med sökaren på sidan och att dom tidiga evf:erna inte är så vassa. Som det ser ut nu lutar det åt att jag försöker få tag på en begagnad x-e2 då den har lite bättre evf och är lite rappare än x-e1:an överlag. Blev bara lite sugen på den där vinklingsbara skärmen som x-t10 har. Men jag klarar mig nog utan den då jag oftast kommer slänga kameran över axeln med 35:an på för vardagsfotografering och mer sällan fota i konstiga vinklar med stativ.

Tack för hjälpen iallafall!

Varför i allsin dar vill du inte sänka ISO i dagsljus?

Varför det? Och varför spelar det roll?

^_^ jag gillar/är i allmänhet okej med hur bilderna ser ut och hade jag kunnat haft en mekanisk slutare på 1/32000 hade jag aldrig behövt stativ igen.

Firmware är viktigt för en del och vi kan se på första generationens x-trans att dom egentligen inte byggdes för långsiktig uppdatering då dom gamla modellerna sackat efter mer och mer.
Då X-T10an är sista modellen med andra generationens sensor och är en i allmänhet större kamera har den förmodligen mer plats för framtida uppdateringar än X-E2an även om du bara ser ur perspektivet att du får en tightare firmware med en ny kamera än en som har uppdaterats och patchats i flera år.

Sedan så är det ju generellt enklare att införa sensorbaserad stabilisering ju mindre sensorer man har. Många både 1" och m43-hus har det, men är lite ovanligare på APS-C och FF-hus.
Pentax och Sony har sensorbaserad bildstabilisering i småbildshus och halvformatshus (APS-C).
Panasonic och Olympus har det i m4/3-hus.
VIlka 1"-hus har IBIS?

Har för mig att även Panasonic inte alltid har haft det på alla deras m43-hus, men att det varit lite vanligare hos Olympus.
Ja, Olympus har haft det i alla m4/3-kameror från början (och i en del av de senare 4/3-kamerorna). Panasonic satsade på bildstabilisering i objektivet (och har fortsatt med det), men har IBIS i en del av de senaste kamerahusen. Olympus har f.ö. släppt något eller några objektiv på senare tid med inbyggd bildstabilisering, så det konvergerar lite.

Firmware är viktigt för en del och vi kan se på första generationens x-trans att dom egentligen inte byggdes för långsiktig uppdatering då dom gamla modellerna sackat efter mer och mer.
Det kan ju också bero på att hårdvaran begränsar vilka nya finesser som kan programmeras in.

Då X-T10an är sista modellen med andra generationens sensor och är en i allmänhet större kamera har den förmodligen mer plats för framtida uppdateringar än X-E2an även om du bara ser ur perspektivet att du får en tightare firmware med en ny kamera än en som har uppdaterats och patchats i flera år.
Beroende på vilken slags uppdatering av programvaran det handlar om så kan utrymme för programmet spela roll eller inte. Om det handlar om att uppdatera en befintlig funktion så behöver det inte ta så mycket mer plats än originalfunktionen, men om det handlar om att införa nya finesser så behövs det förstås plats för dessa.

Den fysiska storleken på minneskapslar har inte så mycket att göra med hur stor minneskapacietet dessa har.

Pentax och Sony har sensorbaserad bildstabilisering i småbildshus och halvformatshus (APS-C).

Ja.

Det har jag redan skrivit och kommenterat i inlägget som du citerade av mig.

Per; lite nyfiken; varför repeterar du samma information som jag precis skrivit?

Citerar mig själv nedan (men skrev betydligt mer om det):

Annars så kan jag hålla med dig om att det kan vara smidigt med sensorbaserad stabilisering.

Nackdelen är att det oftast blir större och tyngre kamerahus pga det, så det är ju som med allt både +/- och en kompromiss. Kikar man på Sony och deras A7-serie så fick de ju mycket kritik ifrån vissa användare pga att de just blev betydligt större och tyngre i II-serien med stabilisering, jämfört med den första.

Däremot så har Sony det inte det i alla sina hus, som tex just A6300, eller den föregående A7-serien, viket var min poäng. Det tar plats och gör kameror både större och tyngre. Inget är "gratis" (även om vi ignorerar priset).

VIlka 1"-hus har IBIS?

Sony RX100-serien, Canon G7X, och andra 1"-kompakter.

Ja, Olympus har haft det i alla m4/3-kameror från början (och i en del av de senare 4/3-kamerorna). Panasonic satsade på bildstabilisering i objektivet (och har fortsatt med det), men har IBIS i en del av de senaste kamerahusen. Olympus har f.ö. släppt något eller några objektiv på senare tid med inbyggd bildstabilisering, så det konvergerar lite.

Ja, det håller jag med om. Samma sak för Sony, som i de fallen när de har stabilisering i husen (serie II av A7-serien tex) så låter de den samarbeta med stabiliseringen i objektiven (i de fall som det finns).

Per; lite nyfiken; varför repeterar du samma information som jag precis skrivit?
För att jag är lite tveksam till påståendet att det skulle vara lättare med sensorbaserad bildstabilisering ju mindre sensorn är.
Såvitt jag kan se finns det ganska bra spridning i sensorstorlek i de kamerahus som har sådan.
Och finns det verkligen något 1"-kamerahus (systemkamera) med IBIS?
Finns det någon 1" kompaktkamera med IBIS? De flesta kompaktkameror brukar ha optisk bildstabilisering.

Sony RX100-serien, Canon G7X, och andra 1"-kompakter.
Båda dessa har optisk bildstabilisering. Kan det vara så att specarna menar att det inte är "elektronisk" bildstabilisering och använder termen "optisk" både för objektivbaserad och sensorbaserad bildstabilisering?

För att jag är lite tveksam till påståendet att det skulle vara lättare med sensorbaserad bildstabilisering ju mindre sensorn är.

Det var inte vad du skrev i ditt inlägg.

Hade du varit tydligare så hade man förstått din poäng, eller ditt frågetecken här.

Att bara repetera den information som jag redan skrivit förmedlar inte denna fråga ifrån dig - som framkommer först nu när jag utfodrat dig på detta.

Såvitt jag kan se finns det ganska bra spridning i sensorstorlek i de kamerahus som har sådan.

Det tog längre tid och var svårare att få till på större sensorer (mer massa som skall flyttas då sensorerna blir tyngre), och därav att Sony varit ensamma om detta på småbild fram tills nu.

Har fortfarande inte sett till denna tekniken på mellanformat eller liknande sensorer som är större än småbild.

Och finns det verkligen något 1"-kamerahus (systemkamera) med IBIS?

Nej.

Det finns bara Nikon 1 som systemkamera på 1", och de har ingen sådan stabilisering (mig veterligen, men är ingen expert på systemen).

Jag tänkte själv på RX100, och liknande kvalitetskompakter, med 1" sensor, och faktiskt även om jag inte specificerade det, även kompakter med mindre sensorer (1"/1,7, 1"/2,3, etc).

Finns det någon 1" kompaktkamera med IBIS? De flesta kompaktkameror brukar ha optisk bildstabilisering.

Båda dessa har optisk bildstabilisering. Kan det vara så att specarna menar att det inte är "elektronisk" bildstabilisering och använder termen "optisk" både för objektivbaserad och sensorbaserad bildstabilisering?

Får medge att jag faktiskt inte har ett detaljerat svar på det.

Fick för mig att kompaktkamerorna oftast jobbade med sensorbaserad bildstabilisering, men jag kan faktiskt ha fel där måste jag erkänna.

Det tog längre tid och var svårare att få till på större sensorer (mer massa som skall flyttas då sensorerna blir tyngre), och därav att Sony varit ensamma om detta på småbild fram tills nu.
Det tycker jag är en lite förhastad slutsats. Sony, Pentax och Olympus var de som satsade på IBIS tidigt. Av dessa var Sony den enda som gjorde digitala småbildskameror tills helt nyligen (A900 var väl den första sådan med IBIS?) så det kan lika gärna handla om svårigheten (både tekniskt men kanske främst ekonomiskt) att få fram en småbildskamera för dessa tillverkare. (Olympus har aldrig haft den ambitionen, dessutom).

Jag är alltså skeptisk till att det skulle vara markant svårare att göra IBIS på en småbildskamera jämfört med en halvformats- eller m4/3-kamera. Det är möjligt att det är så, men jag har inte sett några övertygande bevis.

Har fortfarande inte sett till denna tekniken på mellanformat eller liknande sensorer som är större än småbild.
Det är ett indicium som är till din teoris fördel, men mellanformatsmarknaden är så liten att det lika gärna kan vara andra ekonomiska faktorer som spelar större roll.

Fick för mig att kompaktkamerorna oftast jobbade med sensorbaserad bildstabilisering, men jag kan faktiskt ha fel där måste jag erkänna.
Jag har fått intrycket att det snarare är så att kompaktkameror oftast använder bildstabilisering i objektivet.

Det är ett indicium som är till din teoris fördel, men mellanformatsmarknaden är så liten att det lika gärna kan vara andra ekonomiska faktorer som spelar större roll.

Det kan jag helt hålla med om. Eftersom det är så små serier det handlar om så är nog alla utvecklingskostnader relativt höga, och därmed svårare att slå ut på flera enheter. Så det kan säkert vara en minst lika stor faktor och bidragande orsak till att det inte implementerats än, som att det fysiskt och tekniskt kan vara krångligare och dyrare med en betydligt tyngre och större massa att flytta runt på.

Jag har fått intrycket att det snarare är så att kompaktkameror oftast använder bildstabilisering i objektivet.

Jag har sökt lite på det, och det verkar som om du har rätt här.

Optisk stabilisering verkar vara den vanligaste formen av stabilisering på både kompaktkameror och mobiltelefoner. Vissa kompletterar med elektronisk sensorstabilisering (inte att man flyttar sensorn fysiskt, men med pixelshift-teknik vid själva utläsningen).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar